Skip to main content
Vraag

Geen NL-Alert melding ontvangen

• April 29, 2026
  • 67 reacties
  • 1430 keer bekeken

Toon eerste bericht

67 reacties

• Topper
  • May 2, 2026

Statistisch gezien is dit groter dan wat jij noemt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi allen, dank voor alle signalen. Allereerst even voor de duidelijkheid: Er zijn meerdere NL-Alerts verstuurd, maar door verschillende klanten niet ontvangen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk, zeker niet met zoiets dat zo belangrijk is als deze alert-meldingen.

Onderzoek hiernaar is gaande, om te kijken waar dit door gekomen is.

Verder is handig om te weten: Het ontvangen van een NL-Alert is onder andere afhankelijk van de verbinding van je toestel op het moment van verzending. Je ontvangt het bericht alleen als je telefoon is verbonden met een zendmast die het NL-Alert uitzendt. In de praktijk kan het voorkomen dat je, bijvoorbeeld aan de rand van het gebied of afhankelijk van je verbinding op dat moment, het bericht niet ontvangt.

Meer informatie over NL-Alert lees je ook hier.

Zijn ze iets aan het herstellen? De alerts van vannacht komen nu net binnen. Met tijdstippen van afgelopen nacht.

op alle toestellen 

• Topper
  • May 2, 2026

Beste Alexandra, dat riedeltje kennen we inmiddels,  en dat is dus niet aan de orde, de foutmarge zou dan substantieel kleiner zijn en niet boven de 50%. Anderen met andere providers binnen zelfde gezinnen op zelfde plek ontvingen t wel. 

Fijn dat ze onderzoek doen, ze zouden ons ook nog terugbellen 2 dagen geleden.  En verschillende klanten is hier meer dan 60 huishoudens op de 100, dat is een kleine wijk. Instellingen stonden goed, proefalwerts worden wel ontvangen. 

• Nieuwkomer
  • May 4, 2026

Hi allen, dank voor alle signalen. Allereerst even voor de duidelijkheid: Er zijn meerdere NL-Alerts verstuurd, maar door verschillende klanten niet ontvangen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk, zeker niet met zoiets dat zo belangrijk is als deze alert-meldingen.

Onderzoek hiernaar is gaande, om te kijken waar dit door gekomen is.

Verder is handig om te weten: Het ontvangen van een NL-Alert is onder andere afhankelijk van de verbinding van je toestel op het moment van verzending. Je ontvangt het bericht alleen als je telefoon is verbonden met een zendmast die het NL-Alert uitzendt. In de praktijk kan het voorkomen dat je, bijvoorbeeld aan de rand van het gebied of afhankelijk van je verbinding op dat moment, het bericht niet ontvangt.

Meer informatie over NL-Alert lees je ook hier.

Huh ik stond naast mensen die Vodafone hebben. Centrum Nunspeet , iedereen met KPN in de buurt kreeg geen melding zowel Android en Apple , van andere providers kwamen wel de meldingen binnen. Heb toen op advies van iemand de app NL-alert gedownload. Ik heb contact gehad met KPN en werd goed te woord gestaan ! Heb anderen hier op geattendeerd en die werden van kastje naar muur gestuurd met oa : van verkeerd ingesteld tot je was niet in de buurt 🤐

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Zo juist een NL-Alert melding om 12:00 op een telefoon zonder sim-kaart. Hier verwijten vele het missen NL-Alert aan de provider (KPN), maar NL-Alert wordt ook verstuurd zonder een actieve sim-kaart vanuit een maast in de buurt.

• Topper
  • June 1, 2026

Ja dat klopt,  maar het klopt ook dat tijdens de proef van kpn in onze wijk eind mei meer dan de helft van de kpn telefoons die proefalerts niet ontvingen, terwijl ze soms in zelfde ruimte waren met die t wel kregen.  deze nl alert van vandaag komt wel binnen. Er is dus echt iets wat niet klopt en das niet handig als t luchtalarm wordt uitgeschakeld . 

• Auteur
  • Topper
  • June 1, 2026

Proef alarm niet gehad, vandaag wel 

• Topper
  • June 1, 2026

Proefalarm was in klein gedeelte almere. Ik heb de nieuwe poll daarvan doorgegeven. 

• Deelnemer
  • June 1, 2026

Vandaag gewoon om 12 uur mijn test nl alert ontvangen. Dit betekent dat mijn instellingen en bereik gewoon goed zijn. 

Vraag me dan echt waarom ik deze bij de calamiteiten laatst dus niet gehad heb. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Vraag me dan echt waarom ik deze bij de calamiteiten laatst dus niet gehad heb. 

NL-Alert is via cell broadcast verstuurd, alle masten versturen tegelijk een bericht, maar omdat je telefoon alleen met een mast kan verbinden, krijgt je ook alleen een keer. De reden voor niet ontvangen kunnen zijn, of je telefoon was op dat moment met geen mast verbonden, of NL-Alert was niet verstuurd naar de mast op jouw locatie.

• Deelnemer
  • June 1, 2026

Dat heb ik al meerdere keren gehoord als antwoord maar laatst met de branden. Gaat hier 1 telefoon wel af met nl alert de andere niet en we hebben allemaal kpn en waren op dezelfde plek dus lijkt me zeer apart.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Houd dit in de gaten en meld het vooral als het nog een keer gebeurt ​@Daisy74

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

Je heb niet altijd een fysieke verbinding tot de een telefoonmast. Denk aan de situaties op snelweg, je  telefoon switcht van een maast naar de andere, tijden deze switching (heel kort) heb je geen verbinding dus ook geen NL-Alert. Of de huidige mast is overbelast en de provider beslist jouw telefoon naar de verdere mast te overgeven, tijdens de overgave kan je ook geen NL-Alert krijgen, of de verdere mast staat niet in gevaargebied.

• Deelnemer
  • June 1, 2026

Ok dat is dan toch bijzonder dat veel mensen met kpn dan geen nl alert krijgen. En met Vodafone en andere providers geen probleem. 

• Topper
  • June 1, 2026

Kpn is ermee bezig,  want t klopt idd niet

Vandaag voor het eerst sinds maanden de 12 uur alert ontvangen.