Skip to main content

Wederom geen NL-alert ontvangen vandaag. Op het toestel van mijn vrouw wel. 

In 2015 kondigde KPN via de media aan dat zij als eerste in Nederland NL-alert via 4g gingen ondersteunen. Dat is inmiddels gerealiseerd. Ik zit nu op 4G+.

Mijn vraag: ondersteunt KPN nu NL-alert via 4G+? 

De instellingen zijn mi correct. Zie bijgevoegde

screenshot. 

 

Hallo @A3G ,

 

"Mijn vraag: ondersteunt KPN nu NL-alert via 4G+?" 

 

KPN ondersteunt inderdaad NL-alert via 4G+ .  

Nog geen twee maanden terug had iemand deze vraag gesteld op het forum en dat is toen door een moderator uitgezocht : 

 

Citaat : 

 

ls je geen NL Alert hebt ontvangen, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je telefoon uit of in vliegtuigmodus stond, omdat je op dat moment slecht bereik had of omdat je toestel niet goed ingesteld staat. Controleer allereerst de instellingen voor het ontvangen van de NL Alert. Voor bepaalde Samsung toestellen dien je ook een kanaal te selecteren. Als dat allemaal in orde is, hoor je de NL Alert gewoon te ontvangen. Ik verwacht ook niet dat 4G+ er iets mee te maken heeft, maar dit vraag ik voor de zekerheid nog even voor jullie na. 


Hallo allen, ik heb een reactie vanuit de organisatie. 4G+ kan niet van invloed zijn op het wel of niet ontvangen van een NL Alert. Het NL-Alert-systeem werkt namelijk op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten te versturen naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. Als je geen bericht hebt ontvangen, zit dat in de instellingen. Ontvang je dus geen NL Alert, loop dan eerst je instellingen na.

 

bron : 

https://forum.kpn.com/android-smartphones-tablets-20/nl-alert-en-bellen-over-wifi-493537


 Dank voor de snelle reactie. Ik blijf met vragen zitten. 

1) waarom stuurt KPN dan in 2015 een bericht de wereld in dat zij NL Alert gaan ondersteunen via 4G? Cell Broadcast en 4G hebben dus wel met elkaar te maken. 

2) in de screenshot zijn mijn instellingen te zien. Die zijn goed volgens mij. Zo niet, dan hoor ik dat graag. 

3) Nog andere suggesties zodat ik NL alert kan ontvangen? 


Ik heb geen verdere suggesties meer. 


Jammer dat we niet verder komen. Fijne avond. 


Hoi @A3G

Als ik zo de instellingen vergelijk met hoe ze moeten staan volgens crisis.nl lijkt mij dat helemaal goed. Je ziet deze ook niet in de waarschuwgeschiedenis? 

Toestel stond ook niet in vliegtuigmodus, uit of had je geen bereik? Dan ontvang je namelijk ook geen bericht. 


Bedankt dat je de instellingen hebt gecontroleerd.

De waarschuwingsgeschiedenis is leeg en ik had volop bereik en het toestel stond niet in vliegtuigmodus. 

Ondertussen contact gehad met Motorola. Zij deden de suggestie om het simkaartje te vervangen. Dat heb ik gedaan en ik wacht nu de volgende test in december af. Hopelijk komt er niet eerder een echte alert :) 


Dat is nog een goede inderdaad. Ik ben benieuwd. Hopelijk komt er geen echte inderdaad. Maar als die eerder komt dan december weet je wel dat het werkt. Maar laten we daar maar niet van uit gaan.


Helaas heeft het vervangen van de sim-kaart niet geholpen: vandaag bleef mijn toestel weer stil itt het toestel van mijn vrouw, dat in dezelfde kamer lag.

De waarschuwingsgeschiedenis is leeg. 

Ik laat het onderwerp maar rusten. Komt tijd, komt raad. 


Hallo @A3G , misschien heb je iets aan onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/mobiel/nl-alert.htm


JanD, de link leverde geen nieuwe info op.

Ik heb de moed opgegeven. 


Ik durf het eigenlijk ook niet meer te zeggen. Als de instellingen op het toestel goed staan moet deze ontvangen kunnen worden.


De NL-alert van juni 2021 ook niet ontvangen. Daarna de app NL-Alarm geïnstalleerd. NL-Alarm is niet dezelfde app als de NL-Alert-app die op 30 april 2020 en 1 mei 2020 in het nieuws kwam ivm datalekken. 

De app ziet er goed uit. Mogelijkheid om een test-alarm te genereren. Nu maar weer afwachten tot de landelijke test in december.