Skip to main content
Vraag

Geen ontvangst internet buitenland (Zuid-Afrika)

• 21 maart 2025
  • 6 reacties
  • 41 keer bekeken

Mij man en ik  heb een buiten Europa (Zuid Afrika) bundel gekocht die mij via een sms door jullie werd geadviseerd maar hebben geen ontvangst. Nu heb ik weinig verstand van alle opties die wij zouden kunnen uitproberen op onze telefoons. Een aantal wel geprobeerd waaronder Zuid Afrikaanse providers zoeken, in en uitschakelen, roaming aan en uit, etc. Het is voor ons noodzakelijk dat wij contact kunnen houden met onze familie in Nederland wat op dit moment alleen mogelijk is als wij beschikken over wi-fi.  Ook hebben wij tot twee keer toe pech gehad met onze huurauto terwijl we in een gebied stonden waar we dus niemand konden bereiken.onze Gelukkig hadden wij  in beide gevallen het geluk dat we hulp kregen van een toevallige vooorbijganger. Ik zou graag willen dat hier zo snel mogelijk een oplossing voor wordt gevonden aangezien we de laatste periode van onze vakantie nog zorgeloos willen genieten. 

6 reacties

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 21 maart 2025

Ik hoor helaas wel vaker dat de buitenlandbundel niet werkt in Zuid-Afrika.

Nu is de dekking in Zuid-Afrika verre van optimaal. Zodra je van de hoofdwegen af gaat is de kans groot dat de dekking te laag is en als je in wildparken bent dan is bellen vaak zelfs niet meer mogelijk.

Roaming moet aan staan maar zorg er wel voor dat je beschermd bent tegen de exorbitant hoge dataroamingkosten buiten de EU door eerst "BESCHERMING AAN" naar 1266 te sms'en.

Zelf ben ik vijf keer in Zuid-Afrika geweest en heb altijd een tweede Zuid-Afrikaanse simkaart in mijn telefoon gehad. Ook daarmee had ik op sommige plekken in het noordoosten geen bereik.

Waar zijn jullie in Zuid-Afrika? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 21 maart 2025

Hallo, bedankt voor je reactie. Wij zijn op dit moment inderdaad in het noord oosten. 200 km van het krugerpark. Maar nabij Johannesburg hadden we dat probleem ook. 

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 21 maart 2025

Ik kan je helaas niet helpen met die buitenlandbundel immers ik gebruikte in Zuid-Afrika altijd een Zuid-Afrikaanse simkaart van MTN. Wij zijn altijd in het noordoosten geweest en hebben zelfs met die simkaart van MTN vaak geen Internet gehad, simpelweg omdat er geen helemaal bereik was. En als er helemaal geen bereik is dan konden we vaak ook niet bellen. Ik kan me voorstellen dat dat flink wat stress oplevert als je in the middle of nowhere met pech langs de "weg" staat. Gelukkig hebben wij dat nooit hoeven ervaren.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om met je mee te denken over die buitenlandbundel. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi wjb. Dank voor de reactie. We zullen het moeten doen met WiFi en zorgen dat we geen pech krijgen.

wjb
Superuser
  • 74538 reacties
  • 21 maart 2025
Janden schreef:

...en zorgen dat we geen pech krijgen.

Dat betekent "potholes" ontwijken en voorzichtig zijn als je off-road gaat.

Geniet ervan, Zuid-Afrika is prachtig en het zou zonde zijn als je die buitenlandbundel jouw plezier laat bederven.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@Janden en welkom bij de KPN Community! Wat een mooie bestemming. 💚 Logisch dat je met zo min mogelijk zorgen wil genieten daar en heel fijn dat je al wat tips van wjb hebt gehad. 

Wat zuur dat jullie al twee keer met pech hebben gestaan. Op sommige plekken zal daar inderdaad geen bereik zijn, goed om te weten dat dit zelfs met een Zuid-Afrikaanse simkaart niet lukte bij wjb. Niet elk land heeft zulke goede dekking als wij in Nederland hebben, dus dat is iets waar wij helaas geen invloed op hebben.

Je hebt de beste tips al geprobeerd, dus ik geef er nog een paar mee voor het geval die net het verschil maken: 

• Allereerst de tip die wjb gaf: SMS “BESCHERMING AAN" naar 1266. Dat voorkomt kosten als de bundel op is. 
  • Dan het handmatig verbinden met een provider daar, we werken samen met Cell C, MTN South Africa, Telkom South Africa en Vodacom. Lukt het om met één van die wel bereik te krijgen?
  •  Als dat ook niet werkt, heb je dan wel bereik als je wat meer bij dorpen en steden in de buurt bent? Dat zou een goede indicatie zijn dat het bereik op de andere plekken helaas niet goed is. 
  • Als alternatief kun je ook aan bewoners daar vragen of zij tips hebben, misschien ook een lokale simkaart die je daar kunt kopen? Dan ben je in elk geval bereikbaar.

Je kunt ons als alternatief ook een bericht sturen via Facebook of X. Mijn collega's daar reageren wat sneller, en als je meteen een privébericht stuurt met daarin het 06-nummer waar het om gaat, de naam van de contractant, de adresgegevens en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN dan kan mijn collega meteen kijken of er wel verbinding met het netwerk geregistreerd is. Wie weet is er via die weg dan ook een oplossing te vinden. 

Laat je weten hoe het gaat? Ik hoop dat je ondanks dit toch een hele fijne tijd hebt daar en geniet van de omgeving.

*