Skip to main content
Beantwoord

Gesprekskosten ondanks buitenlandbundel

• June 7, 2025
  • 12 reacties
  • 158 keer bekeken

Mijn dochter is in Costa Rica en heeft een bundel. Eerste gesprek goed van de bundel afgeboekt maar tweede gesprek zie ik gewoon als kosten in de KPN app. Wat gaat er mis? 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Jacob Den haag. Welkom op de KPN Community! Zoals je merkt is dit een klant-helpt-klant Community waarbij iedereen elkaar probeert te helpen. Veel users hebben dan ook veel kennis van KPN producten en veel ervaring met vraagstukken op dit gebied, dus het was niet zo raar geweest als het goede antwoord er tussen had gezeten. In dit geval is het denk ik goed geweest dat je bent gaan bellen, omdat het iets is wat specifiek is voorgevallen op een mobiel nummer. Dan kan een helpdeskmedewerker even goed in de gegevens duiken om je een antwoord te geven. 

Wat bij de voordeellandenbundels nog wel eens wil voorkomen, is dat data voorrang krijgt op belminuten. Dat betekent dat wanneer een dataverbinding openstaat, dan ook de bundel gereserveerd wordt voor de data (die eventueel gebruikt gaat worden). Als er dan een telefoontje tussendoor komt, dan denkt het netwerk dat de bundel niet meer voldoende voorraad heeft, en worden er buitenbundelkosten geregistreerd. Dit moet achteraf dan even gecorrigeerd worden. Je dient dan te wachten totdat de buitenbundelkosten op de factuur staan en kunt dan contact met ons opnemen. 

Laat maar weten of het telefoontje naar de helpdesk heeft geholpen en of je nog vragen hebt :)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • June 8, 2025

Wat er mis gaat? Allereerst, welke buitenlandbundel heeft je dochter? Niet gokken/raden, maar echt uitzoeken. Er zijn namelijk meerdere buitenlandbundels. 

De juiste bundel. Want hij heeft het in het begin gewoon gedaan vanuit Costa Rica. Voordeel landen buiten Europa 100. En daar valt Costa Rica onder. En die heeft ze aangezet door VOORDEEL 100 AAN te sms-en naar 1266

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 8, 2025

@Jacob Den haag Heeft hij niet toevallig zijn bundel voor 27 mei gekocht? Zie hier 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 8, 2025

Dat denk ik niet ​@TDN , voor Costa Rica lijken de bundels niet gewijzigd.

Het is een combinatie bundel (data/minuten/sms) ​@Jacob Den haag , dus kan het zijn dat de bundel door data is verbruikt? Als de bundel op is, kan er geen data meer gebruikt worden, maar bellen (tegen kosten) kan wel.

Allemaal aardig bedoeld maar ik zie in de app dat er slechts 2 min/sms/mb is gebruikt. En dus nog 98 over. Reageer alleen als je het echt weet!! 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 8, 2025

Duidelijk, maar dat kon ik natuurlijk niet zien.

Daarom stelde ik de vraag: “kan het zijn dat de bundel door data is verbruikt?” 

Ik zoek ook naar een verklaring.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 8, 2025

Hallo ​@Jacob Den haag ,

Laat jouw dochter een nieuwe bundel bestellen.

Er zijn meer gedupeerden, zie bv dit topic: 

https://community.kpn.com/mobiel%2D15/buiten%2Deuropa%2Dwerkt%2Dde%2Dbuitenlandbundel%2Dniet%2Dmeer%2Dsinds%2Deen%2Dpaar%2Ddagen%2D635790

KPN heeft op 27 mei 2025 nieuwe buitenland bundels geïntroduceerd en de oude bundels, ook al waren die nog geldig, laten vervallen (waarschijnlijk een fout).
Via de MijnKPN app (misschien moet je die eerst updaten) kan je nu de nieuwe bundels bestellen, je kan de nieuwe bundels ook op de vernieuwde buitenland pagina vinden: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Voor de nieuwe bundel kan je compensatie aanvragen via de klantenservice zie de reactie van KPN Moderator Shyrin in dit topic:

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 8, 2025

Zoals ik hierboven al aangaf ​@Noordzee , denk ik niet dat dit hier speelt.
Costa Rica heeft nog dezelfde bundels en topicstarter ziet die VOORDEEL 100 bundel ook nog gewoon staan in MijnKPN. Die bundel is niet verdwenen, zoals in de andere gevallen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 8, 2025

Snap jou wel ​@RBxx , maar het is wel raar dat de bundel niet meer werkt. Het zou goed kunnen dat een nieuw geactiveerde bundel wel weer gaat werken. Het is het proberen waard. En als de nieuwe bundel ook niet gaat werken, kan zij na een maand het geld terugvragen bij KPN via 0800-0402. 

Beste vrienden, niemand weet het dus. Ik ga gewoon KPN bellen. Bedankt voor alle pogingen maar ik stel de vraag natuurlijk niet voor niets. Als het antwoord simpel was had ik het zelf wel uitgevonden! 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 10, 2025

Hey ​@Jacob Den haag. Welkom op de KPN Community! Zoals je merkt is dit een klant-helpt-klant Community waarbij iedereen elkaar probeert te helpen. Veel users hebben dan ook veel kennis van KPN producten en veel ervaring met vraagstukken op dit gebied, dus het was niet zo raar geweest als het goede antwoord er tussen had gezeten. In dit geval is het denk ik goed geweest dat je bent gaan bellen, omdat het iets is wat specifiek is voorgevallen op een mobiel nummer. Dan kan een helpdeskmedewerker even goed in de gegevens duiken om je een antwoord te geven. 

Wat bij de voordeellandenbundels nog wel eens wil voorkomen, is dat data voorrang krijgt op belminuten. Dat betekent dat wanneer een dataverbinding openstaat, dan ook de bundel gereserveerd wordt voor de data (die eventueel gebruikt gaat worden). Als er dan een telefoontje tussendoor komt, dan denkt het netwerk dat de bundel niet meer voldoende voorraad heeft, en worden er buitenbundelkosten geregistreerd. Dit moet achteraf dan even gecorrigeerd worden. Je dient dan te wachten totdat de buitenbundelkosten op de factuur staan en kunt dan contact met ons opnemen. 

Laat maar weten of het telefoontje naar de helpdesk heeft geholpen en of je nog vragen hebt :)

Super bedankt Arjan, dit is een helder antwoord. Zeer gewaardeerd!! Het telefoontje gaf niet volledige duidelijkheid maar wel dat er gecrediteerd zou worden als er ten onrechte iets berekend zou worden. Dit antwoord is super helder!! 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Daar ben ik blij mee! Wens je dochter nog maar veel plezier in Costa Rica :)