Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 243 reacties
  • 8305 keer bekeken

Toon eerste bericht

243 reacties

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Het eenzijdig wijzigen van algemene voorwaarden om een nieuwe, verplichte extra dienst!-met extra kosten! in te voeren, mag niet zomaar. Bedrijven hebben weliswaar het recht om voorwaarden aan te passen, maar bij ingrijpende wijzigingen (zoals een verplichte extra dienst en prijsverhoging) hebben consumenten sterke rechten. 

Hieronder vindt u de juridische punten en wat u kunt doen, gebaseerd op regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM)

1. Mag dat zomaar? (Wijziging & Extra Kosten)

• Eenzijdig wijzigen. Een bedrijf mag de voorwaarden niet zomaar in uw nadeel wijzigen, tenzij dit contractueel is vastgelegd en de wijziging redelijk is.
  • Prijsverhoging:! Een tussentijdse prijsverhoging mag in sommige sectoren, maar u moet er wel op tijd over geïnformeerd worden.
  • Ontbinding (Opzeggen): Als de nieuwe voorwaarden voor u nadelig zijn (bijv. een verplichte dienst die u niet wilt), heeft u het recht om de overeenkomst kosteloos op te zeggen, ook tijdens de vaste looptijd. 

• Autoriteit Consument & Markt ACM .

2. Is dit Koppelverkoop?

Het verplicht afnemen van een dienst die u niet wilt, gekoppeld aan de hoofd-dienst, kan onder de regels van koppelverkoop vallen. 

KPN

• Onnodige diensten! Volgens de ACM mag een aanbieder geen betaling verlangen voor diensten die niet vereist zijn voor het gebruik van de oorspronkelijke dienst.
  • Optioneel vs. Verplicht:! Als de dienst optioneel is (u kunt het uitvinken), is er meestal geen sprake van verboden koppelverkoop. Als het verplicht is (automatisch aan), is dit zeer discutabel. 

KPN!

3. Wat moet u doen? (Stappenplan)

1. Controleer uw contract: Kijk of er een wijzigingsbeding in uw huidige voorwaarden staat.
  2. Onderzoek de verplichting: Is de dienst optioneel (opt-in) of automatisch verplicht (opt-out)?
  3. Beroep op uw rechten: U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet akkoord gaat met de nadelige wijziging.
  4. Opzeggen: Als het bedrijf de verplichte dienst doordrukt, kunt u de overeenkomst kosteloos opzeggen.
  5. Melding maken: Als u vindt dat het koppelverkoop is, maak dan een melding bij de ACM ConsuWijzer. 

Autoriteit Consument & Markt | ACM

Samenvattend.

Het toevoegen van een verplichte, betaalde dienst is vaak een "dark pattern" om de prijs ongemerkt te verhogen. U heeft als consument het recht om hier niet mee akkoord te gaan en uw abonnement te beëindigen. 

Autoriteit Consument & Markt | ACM 

• Topper
  • May 8, 2026

​Hi, hebben jullie hier al een antwoord op? 

@Alexandra van KPN 

@Vikash van KPN

Hoe zit het trouwens met nummers die tijdelijk geen data gebruiken? Ik ben toevallig onlangs op een van de nummers van Unlimited naar 0 GB gegaan omdat ik even Unlimited op een ander nummer gebruik. Op dat andere nummer heb ik vorige week al een e-mail over de prijsverhoging en wijziging van de voorwaarden ontvangen, maar op mijn nummer waarop tijdelijk 0 GB wordt gebruikt nog niet.  
Kan ik die mail nog verwachten? Ik neem aan van wel omdat: a) ook andere voorwaarden wijzingen, b) dit abonnement oorspronkelijk een datapakket inhield, en de data pakketten die ik later weer kan gebruiken duurder zijn geworden.

Goede vraag! Hier heb ik op dit moment nog geen antwoord op. Dit moeten we even navragen, zodat we je het juiste antwoord kunnen geven. We gaan dit voor je uitzoeken en komen er zo snel mogelijk op terug.

• Topper
  • May 8, 2026

Ik ben geen kpn mederwerker maar ik vermoed dat de verhoging alleen voor de (lees duurdere) unlimited abo's word doorgevoerd.  Aangezien een verhoging van 1 euro op een 0gb abo boven de toegestane jaarlijkse verhoging van 3%(?) komt. Op een abo van 16 euro zou dit nl 6.25% zijn.

Bij de drie hoogste unlimited blijft het keurig onder de 3% (ze hebben het dus wel netjes laten uitrekenen).

Zijn er klanten die voor een 0gb de mail over verhoging hebben gehad? ik namelijk (nog) niet.

Als ik het trouwens zo bekijk zou deze verhoging al helemaal... (laat ik het netjes houden)

Nou medewerkers ik heb de berekening gedaan, graag jullie reactie hier op!

Nb. Aangezien de inflatie nu nog onder de 3% zit is dit natuurlijk een mooie methode om de max verhoging door te voeren...

Ben nu een week bezig met overstappen, inmiddels is 1 nummer gelukt de rest niet.
In alle gesprekken met de klantenservice is iedere keer aangegeven dat deze wijziging gaat gelden voor ALLE mobile abonnementen bij kpn die afgesloten zijn voor februari 2026.

In die zelfde mail waar ze de verhoging melden, staat ook dat ze de ‘algemene voorwaarde’ hebben aangepast.  Als je de link volgt kom je uit bij https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden
Hier staat netjes wat er nog meer aangepast wordt.
Bij veel gestelde vragen vind je dan dat je mag overstappen (zonder kosten) door de aanpassingen die ze gemaakt hebben. Dit staat dan los van de verhoging zover ik kan zien.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

@PerryRik & ​@TomBer 

Ook bij een tijdelijk 0 GB-abonnement kunnen wijzigingen in voorwaarden van toepassing zijn. Daarom kan het zijn dat je hierover op een later moment nog communicatie ontvangt.

We kunnen hier niet vooruitlopen op individuele situaties of berekeningen. Als er voor jouw abonnement wijzigingen van toepassing zijn, ontvang je daarover rechtstreeks bericht per e-mail.

De e-mails worden niet tegelijk verstuurd. We adviseren daarom om de communicatie hierover af te wachten.

Wil je hier toch specifiek naar laten kijken, neem dan contact op met onze klantenservice. Dat kan eventueel via een belafspraak

Forum|alt.badge.img+16

Gaat deze verhoging ook gelden voor 097 nummers? De communicatie blijft wel erg lang op zich wachten. Voor internet heb ik nog steeds geen mail gehad en kpn mag de voorwaarden niet eerder aanpassen dan een maand na de dagtekening van de email.  Als je mij op 16 mei zou mailen, mag het niet eerder dan 16 juni. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

De verhoging geldt niet voor 097-nummers, wel krijg je daar ook Extra Veilig Mobiel erbij.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 8, 2026

Hoe zit het met abonnementen die na februari zijn aangesloten dan? Zit het daar al in? En is het daar wel gratis dan?

• Topper
  • May 9, 2026

@PerryRik & ​@TomBer 

Ook bij een tijdelijk 0 GB-abonnement kunnen wijzigingen in voorwaarden van toepassing zijn. Daarom kan het zijn dat je hierover op een later moment nog communicatie ontvangt.

We kunnen hier niet vooruitlopen op individuele situaties of berekeningen. Als er voor jouw abonnement wijzigingen van toepassing zijn, ontvang je daarover rechtstreeks bericht per e-mail.

De e-mails worden niet tegelijk verstuurd. We adviseren daarom om de communicatie hierover af te wachten.

Wil je hier toch specifiek naar laten kijken, neem dan contact op met onze klantenservice. Dat kan eventueel via een belafspraak

Bedankt voor je reactie, ​@Jeroen van KPN.

Ik heb jullie klantenservice gebeld en de medewerker heeft bevestigd dat ook mijn 0 GB-abonnement contractvrij kan worden beëindigd als ik bij het overstappen aangeef dat nummerbehoud per direct moet worden uitgevoerd.

Ik loop echter tegen een probleem aan: bij het overstappen naar Samen Unlimited van Odido (extra abonnement gekoppeld aan het abonnement van mijn partner) is het niet mogelijk om een overstapdatum aan te geven. Ik kan dus niet doorgeven dat de overstap “per direct” moet worden uitgevoerd. Hoe gaan jullie hiermee om? Wordt een dergelijke aanvraag van Odido (zonder opgegeven overstapdatum) als “per direct” beschouwd?

Daarnaast kan ik geen verificatie-sms’jes van Odido t.b.v. nummerbehoud op mijn KPN-nummer ontvangen. Drie keer geprobeerd, telefoon uit- en weer aangezet - het lukt gewoon niet. Kunnen jullie controleren of alles aan jullie kant goed is? Hopelijk is het geen opzettelijke blokkade van dit soort verificatie-sms’jes om overstappers tegen te werken.

Is het trouwens mogelijk om mijn KPN-abonnement vanwege de wijziging van de voorwaarden te beëindigen en met nummerbehoud naar KPN-prepaid over te zetten, zodat de overstap naar een andere provider makkelijk kan worden uitgevoerd? In principe ben ik namelijk niet verplicht om bij KPN weg te gaan als ik contractvrij word i.v.m. beëindiging mobiel abonnement: nergens in de voorwaarden staat dat ik naar een andere provider moet overstappen om mijn nummer te behouden.

Forum|alt.badge.img+16

Ik loop echter tegen een probleem aan: bij het overstappen naar Samen Unlimited van Odido (extra abonnement gekoppeld aan het abonnement van mijn partner) is het niet mogelijk om een overstapdatum aan te geven. Ik kan dus niet doorgeven dat de overstap “per direct” moet worden uitgevoerd. Hoe gaan jullie hiermee om? Wordt een dergelijke aanvraag van Odido (zonder opgegeven overstapdatum) als “per direct” beschouwd.

@TomBer  Bij Vodafone heb ik ook geen datum ingevoerd, maar het nummerbehoud werd binnen 10 minuten goedgekeurd en binnen een uur had ik een overstapdatum met 5 juni. (mijn kpn contract loopt tot 26 oktober). Ze kijken naar de eerst volgende mogelijkheid. Je moet het wel aanvragen bij bij de provider zelf, niet bij een partner als mobiel.nl of belsimpel. 

Daarnaast kan ik geen verificatie-sms’jes van Odido t.b.v. nummerbehoud op mijn KPN-nummer ontvangen. Drie keer geprobeerd, telefoon uit- en weer aangezet - het lukt gewoon niet. Kunnen jullie controleren of alles aan jullie kant goed is? Hopelijk is het geen opzettelijke blokkade van dit soort verificatie-sms’jes om overstappers tegen te werken.

Heb je ergens een blokkade ingesteld op je 06 nummer? Ik kon in mijn geval de SMS gewoon ontvangen en de code aan de medewerker van Vodafone doorgeven. 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 9, 2026

Jammer dat er zoveel mensen gaan opzeggen. Ik snap het uiteraard wel. 
Wij blijven met alles lekker bij KPN aangezien we al zeer lang super tevreden zijn.

Met zon instelling komen we nergens  dan kan  KPN gewoon doordoorgaan wat hun willen. 

Dat u te vreden bent  doet er niet toe, het gaat  om het beleid wat  KPN nu doet, vandaar  de boze reacties.

Zigo doett nu het zelfde met espn  als standaard  en  het abonnement  met 2,50 euro pe rmaand omhoog  al kijk je geen  sport  maar krijgt wel  de verhoging voor de kiezen, dat is nu het punt een dienst aanbieden in de standaaard voorwaarde  en  per maand voor betalen, he hebt als klant geen keuze,  behalve   maar weg wezen,,, als je niet mee eens bent  met hun beleid,  noem dat koppel verkooppraktijken.

Forum|alt.badge.img+16

@J.E Dat van Ziggo is in die zin niet heel gek, KPN rekent als sinds 2016 een eredivisiebelasting voor 2,50 per maand die iedere klant moet betalen voor ESPN 1. Maar ik snap inderdaad dat dit soort nutteloze verplichtingen niet gewenst zijn, het is voor mij de hoofdredenen om kpn mobiel de rug toe te keren.

Maar ieder die prima zit en het geen issue vind mag uiteraard ook de vrijheid hebben om te blijven. 

• Topper
  • May 9, 2026

Ik loop echter tegen een probleem aan: bij het overstappen naar Samen Unlimited van Odido (extra abonnement gekoppeld aan het abonnement van mijn partner) is het niet mogelijk om een overstapdatum aan te geven. Ik kan dus niet doorgeven dat de overstap “per direct” moet worden uitgevoerd. Hoe gaan jullie hiermee om? Wordt een dergelijke aanvraag van Odido (zonder opgegeven overstapdatum) als “per direct” beschouwd.

@TomBer  Bij Vodafone heb ik ook geen datum ingevoerd, maar het nummerbehoud werd binnen 10 minuten goedgekeurd en binnen een uur had ik een overstapdatum met 5 juni. (mijn kpn contract loopt tot 26 oktober). Ze kijken naar de eerst volgende mogelijkheid. Je moet het wel aanvragen bij bij de provider zelf, niet bij een partner als mobiel.nl of belsimpel. 

Ik heb van de KPN-medewerker juist begrepen dat ik tot 1 juni kosteloos kan overstappen. Andere providers houden vaak rekening met een opzegtermijn van 1 maand (en hanteren deze termijn als de eerste mogelijke overstapdatum), maar dat is dan - althans zo heb ik het begrepen te laat om kosteloos over te stappen. Het is mij dus niet duidelijk hoe het werkt. Wel vervelend dat dit zo ingewikkeld is gemaakt.

• Deelnemer
  • May 9, 2026

ik heb afgelopen donderdag een overstap aangevraagd naar een andere provider, dit is gisteren door KPN goedgekeurd. De datum van overgang is 15-06. Ik ga er vanuit dat dit gewoon kosteloos is. Ik heb dit 07-05 aangevraagd en 08-05 is dit akkoord gegeven, ruim voor 1 juni.

Forum|alt.badge.img+16

@TomBer De datum in de email die je hebt ontvangen, is de datum tot wanneer je mag overstappen. Als je gewoon bij een andere provider een nummerbehoud aanvraagt, kijken deze direct per wanneer de snelste is, dit is in dit geval de datum in de email die je van kpn kreeg. Bij mij stond :

Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten tot 4 juni 2026.

Dus Vodafone neemt mij nummer over per 5 juni, dit is door kpn goedgekeurd. 

Ze maken het bewust ingewikkeld, want ze willen liever niet dat mensen weggaan. 

@Martinez100 Wat jammer dat je na zo’n lange tijd hebt besloten om je abonnementen op te zeggen. Ik vind het jammer dat de prijsverhoging en de wijzigingen voor jou de reden zijn geweest om weg te gaan. Dat is zeker niet wat we willen.

In ieder geval bedankt voor het vertrouwen in al die jaren.

@Vikash van KPN 

Haha, dat is toch 100% wat KPN kan verwachten: je eist meer geld voor een dienst die niet gewenst is door iedereen en die je zelfs van de wet niet mag inzetten zonder dat de gebruiker dat zelf doet (lees ‘met actieve toestemming’.)

Dat terwijl alle mogelijkheden om de rekening alleen daar te laten landen waar het gebruik GEWENST is er al lang en breed zijn. Dan kan bijna iedere nit wit wel bedenken dat dat kwaad bloed zet.

Moet meer afrekenen voor iets dat ongeveer nooit een functie zou kunnen hebben voor mij/ons gebruikspatroon en gemak. En het feit dat het NIET STANDAARD OP HET HELE NETWERK AAN KAN STAAN wijst er al op dat het veel meer impact heeft of kan hebben op het internetverkeer van de gebruikers.

en die combinatie is waarschijnlijk de rede waarom er zoveel teleurstellingen ontzetting irritatie en kwade reacties volgen richting KPN.

Imo “Omdat het stinkt 😷”

Misschien weet je (collega) het antwoord op een vraag: waarom moet de gebruiker het zelf aanzetten, wat voorkomt dat dit netwerk breed en overal actief mag zijn? 

• Helper
  • May 9, 2026

Nu heb ik naast mijn mobiele abonnement ook nog een extra esim voor mijn horloge (wel met hetzelfde nummer). Betekent dit dat voor de esim ook nog een extra Euro betaald moet worden?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als deze onder hetzelfde nummer valt dan valt dit onder één abonnement ​@P76, dus betaal je er niet nogmaals 1 euro extra voor. 🙂

• Helper
  • May 9, 2026

Heeft "Extra Veilig" nog een toegevoegde waarde voor een mobiel met Malwarebytes (betaalde abonnement)?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Die afweging kun je het beste zelf maken. We hebben een informatiepagina over Extra Veilig en ook hier op de community een artikel over Extra Veilig. 🙂 Zo kun je zien wat het inhoudt en of het voor jou van toegevoegde waarde is. 

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 9, 2026

Die afweging kun je het beste zelf maken. We hebben een informatiepagina over Extra Veilig en ook hier op de community een artikel over Extra Veilig. 🙂 Zo kun je zien wat het inhoudt en of het voor jou van toegevoegde waarde is. 

Als deze onder hetzelfde nummer valt dan valt dit onder één abonnement ​@P76, dus betaal je er niet nogmaals 1 euro extra voor. 🙂

Die veiligheid  is niet nuttig althans dat vind ik andere discusiie wat KPM er ook van vindt.

Ander punt wil ik wel eens weten , waarom  KPN die 1 euro  aan extra kosten heeft genomen, als  toegevoede dienst standaard in de voorwaarden aan die 1 euro  verhoging metr ingang.

Kan daar nergens  wat over vinden, dan wel de reden van die verhoging van 1 euro per maand, KPN heeft een meldplicht en uitleg  reden van die  verhoogde 1 euro.

• Deelnemer
  • May 9, 2026

Beste KPN,

Ik vind het een vreemde gang van zaken dat ik een afkoopsom moet betalen voor de resterende maanden van mijn mobiele abonnement, terwijl ik mijn abonnement juist wil opzeggen omdat ik het niet eens ben met de wijzigingen in de Algemene Voorwaarden per 3 juni 2026.

Specifiek gaat het mij om de kosten voor Extra Veilig Mobiel, waarvoor ik onder de nieuwe voorwaarden niet wil betalen. Voor zover ik begrijp, zou ik in deze situatie mijn abonnement kosteloos moeten kunnen opzeggen.

Kunt u uitleggen waarom er toch een afkoopsom wordt berekend?

Met vriendelijke groet,

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heb je de mail ontvangen waarin stond dat de voorwaarden voor het mobiele nummer waar het nu om gaat wijzigen? Zo ja, dan kun je kosteloos opzeggen. 

Zo niet, dan is kosteloos opzeggen nog niet mogelijk. Neem in dat geval contact op met onze afdeling opzeggingen. 
Al onze contactopties kun je hier vinden: Hulp nodig? Wij staan voor je klaar! | KPN Community

J.E
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 9, 2026

Beste KPN,

Ik vind het een vreemde gang van zaken dat ik een afkoopsom moet betalen voor de resterende maanden van mijn mobiele abonnement, terwijl ik mijn abonnement juist wil opzeggen omdat ik het niet eens ben met de wijzigingen in de Algemene Voorwaarden per 3 juni 2026.

Specifiek gaat het mij om de kosten voor Extra Veilig Mobiel, waarvoor ik onder de nieuwe voorwaarden niet wil betalen. Voor zover ik begrijp, zou ik in deze situatie mijn abonnement kosteloos moeten kunnen opzeggen.

Kunt u uitleggen waarom er toch een afkoopsom wordt berekend?

Met vriendelijke groet,

Zeker vreemd met wijziging  in de voorwaarden kunje normaal kosteloos opzeggen en je lopende contract  ontbinden  en geen boete  van de resterende maandende  een verekeinge  met een maand kan volgens mij wel.

Maar wat zegt ACM ? heb je ACM een meldig gemaakt omtrent  dan wel wat  zijn de regells bij ACM?

• Deelnemer
  • May 9, 2026

Heb je de mail ontvangen waarin stond dat de voorwaarden voor het mobiele nummer waar het nu om gaat wijzigen? Zo ja, dan kun je kosteloos opzeggen. 

Zo niet, dan is kosteloos opzeggen nog niet mogelijk. Neem in dat geval contact op met onze afdeling opzeggingen. 
Al onze contactopties kun je hier vinden: Hulp nodig? Wij staan voor je klaar! | KPN Community

Hoi Sanne , ja die email heb ik gehad. Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 3 juni 2026 betaal je daarom € 1,- meer per maand. Dit geldt voor nummer 06-XXXXX050. Ook onze Algemene Voorwaarden wijzigen vanaf 3 juni 2026.

Nadat ik die e-mail had ontvangen, heb ik enkele dagen later mijn abonnement opgezegd. Vandaag ontving ik een bevestiging dat de opzegging is verwerkt, maar daarbij werd aangegeven dat ik nog een afkoopsom moet betalen voor de resterende maanden van het contract.

Mogelijk is het probleem ontstaan doordat ik in het opzegformulier niet kon aangeven dat de reden van mijn opzegging de gewijzigde algemene voorwaarden waren.