Skip to main content
Antwoord

Help, simkaart kwijt in het buitenland. Kan ik nu een e-sim nemen?

• May 19, 2025
  • 10 reacties
  • 83 keer bekeken

Hoiii. Ik ben maanden lang aan het reizen in het buitenland en nu ben ik dus mijn fysieke KPN simkaart kwijt geraakt toen ik hem ging omwisselen voor een tijdelijke colombiaanse simkaart. 

Ik wil wel op mijn nederlandse nummer smsjes of telefoontjes kunnen blijven ontvangen, en kunnen blijven bellen als het nodig is. Dus is het mogelijk om een e-sim te nemen? Ik weet niet hoe het werkt.
En ik weet ook niet hoe ik er dan voor zorg dat er geen data word verbruikt vanuit het buitenland als de sim geactiveerd is. Ik wil ook weer niet per ongeluk een mega hoge rekening!

Help me out please 
Liefsss x

Beste antwoord door Anonymous

Hallo ​@Malulu (en ​@PeterG)

Het is tegenwoordig ook mogelijk om e-sim te installeren zonder fysieke simkaart, je betaalt voor verificatie 1 cent via iDeal en dan krijg je de code gemaild:

E-sim installeren zonder oud toestel

Ben je jouw toestel verloren of is deze gestolen? Dan heb je geen toegang meer tot MijnKPN, want dit activeer je op jouw toestel met behulp van een verificatie sms. Eerder was het zo dat je dan eerst een nieuwe fysieke simkaart moest aanvragen, voordat je deze weer kon omzetten naar e-sim.

Vanaf 3 februari 2025 is het ook mogelijk om e-sim te installeren via de KPN website: E-sim installeren. Zo kan jij toch e-sim installeren op jouw nieuwe telefoon als je jouw oude toestel niet meer hebt, zonder eerst een fysieke simkaart aan te hoeven vragen. Klik hierboven op de link en doorloop de stappen.

Goed om te weten: voordat we de e-sim kunnen installeren, willen we natuurlijk wel zeker weten dat jij het bent. Daarom checken we dat zo:

• We mailen een verificatiecode die je invult bij het installeren van je e-sim.
  • We vragen je om via iDeal 1 cent te pinnen. Daarmee controleren we of het rekeningnummer overeenkomt.

Wil je liever geen 1 cent betalen? Dan kun je natuurlijk altijd eerst een fysieke simkaart aanvragen en daarna het standaard e-sim installatieproces doorlopen.

Bron:

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 19, 2025

Beste ​@Malulu is jouw telefoon geschikt voor e-sim?

Zo ja, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/ugs/simkaart-e-sim-pukcode

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2025

Je nummer blijft wel werken via Whatsapp. Dus langs die weg kunnen vrienden en familie je nog bereiken en v.v.

Dat is niet handig in het buitenland. Bij de switch van fysieke sim naar e-sim wordt een activatie code verzonden via … sms. En die kan je nu niet ontvangen.

In deze situatie is dus eerst een fysieke sim nodig.

Bron: https://www.kpn.com/service/mobiel/e-sim

Het is dus uiterst ongelukkig omdat je zo ver weg zit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2025

Beste ​@Malulu is jouw telefoon geschikt voor e-sim?

Zo ja, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/ugs/simkaart-e-sim-pukcode

Ja, mijn telefoon is geschikt!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2025

Je nummer blijft wel werken via Whatsapp. Dus langs die weg kunnen vrienden en familie je nog bereiken en v.v.

Dat is niet handig in het buitenland. Bij de switch van fysieke sim naar e-sim wordt een activatie code verzonden via … sms. En die kan je nu niet ontvangen.

In deze situatie is dus eerst een fysieke sim nodig.

Bron: https://www.kpn.com/service/mobiel/e-sim

Het is dus uiterst ongelukkig omdat je zo ver weg zit.

Oh jeetje… En weet je hoe het zit als ik wel al ingelogd ben op de KPN app? is er dan nog steeds een sms verificatie nodig?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 19, 2025

Ja.

Je kunt (moet) 'm downloaden vanuit de MijnKPN app. Maar voor de activatie is de code in de sms noodzakelijk. Anders zou iedereen je nummer kunnen gaan gebruiken.

Heeft je telefoon maar 1 simslot? (anders had je de kpn sim beter kunnen laten zitten)

• Antwoord
  • May 19, 2025

Het is tegenwoordig ook mogelijk om e-sim te installeren zonder fysieke simkaart, je betaalt voor verificatie 1 cent via iDeal en dan krijg je de code gemaild:

Ben je jouw toestel verloren of is deze gestolen? Dan heb je geen toegang meer tot MijnKPN, want dit activeer je op jouw toestel met behulp van een verificatie sms. Eerder was het zo dat je dan eerst een nieuwe fysieke simkaart moest aanvragen, voordat je deze weer kon omzetten naar e-sim.

Vanaf 3 februari 2025 is het ook mogelijk om e-sim te installeren via de KPN website: E-sim installeren. Zo kan jij toch e-sim installeren op jouw nieuwe telefoon als je jouw oude toestel niet meer hebt, zonder eerst een fysieke simkaart aan te hoeven vragen. Klik hierboven op de link en doorloop de stappen.

Goed om te weten: voordat we de e-sim kunnen installeren, willen we natuurlijk wel zeker weten dat jij het bent. Daarom checken we dat zo:

• We vragen je om via iDeal 1 cent te pinnen. Daarmee controleren we of het rekeningnummer overeenkomt.

Wil je liever geen 1 cent betalen? Dan kun je natuurlijk altijd eerst een fysieke simkaart aanvragen en daarna het standaard e-sim installatieproces doorlopen.

Bron:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 19, 2025

Bron:

bedankt het is gelukt!

• May 19, 2025

Bron:

bedankt het is gelukt!

Fijn dat het gelukt is ​@Malulu en fijne reis verder.

Nu je sim weer werkt is het aan te raden om de Beschermingslimiet aan te aanpassen naar € 0 om extra kosten via data verbruik te voorkomen:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

• May 20, 2025

Nu je sim weer werkt is het aan te raden om de Beschermingslimiet aan te aanpassen naar € 0 om extra kosten via data verbruik te voorkomen:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Werkt dat vanuit het buitenland? 

• May 20, 2025

@Marlon92 Ja dat werkt ook in het buitenland, hetzelfde SMS nummer kan je ook gebruiken om buitenlandbundels te bestellen, bijvoorbeeld voor Colombia: