Skip to main content
Antwoord

Hoe bescherm ik mezelf tegen onverwachte roaming kosten op een cruise door de Adriatische/Middelandse zee?

• September 1, 2025
  • 4 reacties
  • 104 keer bekeken

Na aanleiding van wat ik hier las 

Ik lees over roaming buiten de eu en de satelliet/Maritiem netwerk kosten.

Wij gaan ook op cruise Maar dan binnen Europa,(behalve Turkije)

Ravenna(Italië)

Zadar(Croatie)

Dubrovnik(Croatie)

Kotor(Montenegro)

Santorini(Griekenland)

Rhodes(Griekenland)

Mykonos(Griekenland)

Kusadasi(Turkije)

Athene(Griekenland)

3 vragen,

Zijn de genoemde maritieme kosten in de link hier boven ook op ons van toepassing? En zo ja als we dat uitzetten hoe zetten we het aan land dan weer aan?

We begrijpen dat roaming aan land binnen alle bovenstaande landen niets extra's kost maar gewoon uit je standaard bundel gaat? 

Omdat we bij verschillende steden in Griekenland aan meren en we lazen over grensgebieden/landen met in ons geval Turkije, kan je zelf zien of je op een Grieks of Turks netwerk zit? We willen deze dan vast zetten aan land , zou een vervelende verrassing zijn anders. 

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Ralfiej85 

Welkom op de community van KPN.
Ik zal je gestelde vragen zo goed mogelijk beantwoorden, zodat het je allemaal duidelijk is.

Vraag 1

Om buiten de bundel kosten te voorkomen door gebruik van data, stuur je een sms bericht met daarin BESCHERMING AAN naar het verkorte nummer 1266.

Je krijgt binnen enkele minuten dan een sms bericht terug, waarin staat vermeld dat bescherming aan wordt geactiveerd op je mobiele aansluiting.

Hiermee zorg je ervoor, dat je geen onverwachte hoge kosten kunt maken via een satelliet of maritiem netwerk, zoals op een cruise schip.
Je kunt uiteraard nog wel internetten via een WiFi netwerk.

Kom je weer op het vaste land, bijvoorbeeld Griekenland, dan schakelt je smartphone vanzelf over naar een mobiel netwerk van dat betreffend land, daar hoef je niets voor te doen.

Vraag 2

De meeste landen die je opnoemt vallen inderdaad onder de EU (zone 1), en daar kun je dan gewoon gebruik maken van je Nederlandse data- en bel-bundel die bij je abonnement hoort.
Heb je onbeperkt bellen en sms’en bij je abonnement, dan geldt dat dus ook in het land dat binnen de EU valt.

LET OP!! De landen Montenegro en Turkije vallen buiten de EU.
Binnen beide landen wordt internetten, bellen en sms'en apart in rekening gebracht, en vallen dus NIET binnen je Nederlandse bundels.
Maar omdat je dan bescherming aan hebt staan, zul je voor internet geen kosten maken.

Vraag 3

Je moet inderdaad zorgen dat je niet op een Turks mobiel netwerk terecht komt, maar handmatig dus je smartphone op een Grieks mobiel netwerk moet vastzetten.

De Griekse mobiele netwerken waaruit je kunt kiezen zijn:

• HELLENIC TELECOMMUNICATIONS
  • VODAFONE
  • NOVA

Hopelijk heb ik hierbij je vragen goed beantwoord.
Maar heb je nog andere vragen, stel ze dan gerust.

4 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 1, 2025

Sms BESCHERMING AAN naar 1266. Daarmee voorkom je kosten zowel buiten de eu als op de maritieme netwerken. Verder hoef je niets te doen. Fijne vakantie!!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ralfiej85 

Welkom op de community van KPN.
Ik zal je gestelde vragen zo goed mogelijk beantwoorden, zodat het je allemaal duidelijk is.

Vraag 1

Om buiten de bundel kosten te voorkomen door gebruik van data, stuur je een sms bericht met daarin BESCHERMING AAN naar het verkorte nummer 1266.

Je krijgt binnen enkele minuten dan een sms bericht terug, waarin staat vermeld dat bescherming aan wordt geactiveerd op je mobiele aansluiting.

Hiermee zorg je ervoor, dat je geen onverwachte hoge kosten kunt maken via een satelliet of maritiem netwerk, zoals op een cruise schip.
Je kunt uiteraard nog wel internetten via een WiFi netwerk.

Kom je weer op het vaste land, bijvoorbeeld Griekenland, dan schakelt je smartphone vanzelf over naar een mobiel netwerk van dat betreffend land, daar hoef je niets voor te doen.

Vraag 2

De meeste landen die je opnoemt vallen inderdaad onder de EU (zone 1), en daar kun je dan gewoon gebruik maken van je Nederlandse data- en bel-bundel die bij je abonnement hoort.
Heb je onbeperkt bellen en sms’en bij je abonnement, dan geldt dat dus ook in het land dat binnen de EU valt.

LET OP!! De landen Montenegro en Turkije vallen buiten de EU.
Binnen beide landen wordt internetten, bellen en sms'en apart in rekening gebracht, en vallen dus NIET binnen je Nederlandse bundels.
Maar omdat je dan bescherming aan hebt staan, zul je voor internet geen kosten maken.

Vraag 3

Je moet inderdaad zorgen dat je niet op een Turks mobiel netwerk terecht komt, maar handmatig dus je smartphone op een Grieks mobiel netwerk moet vastzetten.

De Griekse mobiele netwerken waaruit je kunt kiezen zijn:

• HELLENIC TELECOMMUNICATIONS
  • VODAFONE
  • NOVA

Hopelijk heb ik hierbij je vragen goed beantwoord.
Maar heb je nog andere vragen, stel ze dan gerust.

• Auteur
  • Topper
  • September 2, 2025

@Michel.uit.Arnhem 

Heel erg bedankt! Nu is alles helemaal duidelijk 👍😀

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Ralfiej85, welkom op onze community! Ik zie al een paar goede antwoorden staan, goede reis alvast!