Skip to main content
Vraag

Hoe installeer ik e-sim van KPN?

• March 8, 2026
  • 6 reacties
  • 33 keer bekeken

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Ik ben op het moment bezig om de Samsung galaxy S26 te installeren voor mijn vrouw. Hier wil ik esim gaan gebruiken. 

Ik wil de esim activeren als ik met alle instellingen klaar ben. 

Hoe kan ik dat doen? De app mijn kpn is al geïnstalleerd. 

De simkaart is nu in gebruik in het oude toestel 

6 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 8, 2026

Als je een e-sim gebruikt wordt je andere sim niet meer geldig.
Bel anders even 0800 0402 voor een eventuele oplossing.

Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.

Zon- en feestdagen gesloten

Ook is de mogelijkheid om contact te maken met Instagram, Facebook, Bluesky of X.
Je kunt ook een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je op een moment dat jou het uitkomt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 8, 2026

Hallo ​@satshow ,

Dit is de procedure van het verhuizen van een e-sim:

Hoe zet ik e-sim over op een nieuw toestel?

Heb je een nieuw toestel gekocht en heb je het oude toestel nog? Dan kan je de e-sim overzetten van jouw oude naar jouw nieuwe telefoon door het activatieproces hieronder te doorlopen op jouw nieuwe telefoon. De e-sim wordt dan geactiveerd op het nieuwe toestel, en automatisch gedeactiveerd op het oude toestel.

Let op: Verwijder de e-sim nog niet op jouw oude telefoon! Je krijgt een sms met een code als je e-sim op je nieuwe telefoon zet. Daarvoor moet e-sim nog op je oude toestel staan.

Heb je per ongeluk toch de e-sim op het oude toestel verwijderd voor je deze op de nieuwe hebt geïnstalleerd? Geen ramp. Installeer dan eerst de e-sim weer op het oude toestel via de MijnKPN app. De MijnKPN app herkent namelijk het unieke EID (elektronisch identiteit nummer) van jouw toestel en zal de optie voor opnieuw installerenweergeven. Daarna kan je weer verder met het installeren op het nieuwe toestel.

Hoe installeer ik e-sim op mijn telefoon?

Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN app beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.

Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland.

• Open de app en selecteer onder producten het mobiele abonnement waarvoor je e-sim wilt installeren.
  • Scroll een beetje naar beneden, naar Makkelijk aanpassen.
  • Kies daar voor Simkaart(en).
  • Klik daarna op Simkaart vervangen of overzetten.
  • Kies daarna voor e-sim.
  • Klik op Op dit toestel installeren.
  • Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de app in en klik op Bevestigen.
  • Volg de rest van de stappen.
  • Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.

Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:

• Ga op het toestel naar Instellingen
  • Kies Verbindingen
  • Kies SIM-kaartbeheer
  • Kies Mobiel abonnement toevoegen
  • Zodra het scherm Mobiel abonnement toevoegen geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.

bron:

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Ik neem aan dat ik de SMS krijg op mijn oud toestel. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 8, 2026

Klopt.

Verwijder de e-sim nog niet op jouw oude telefoon! Je krijgt een sms met een code als je e-sim op je nieuwe telefoon zet. Daarvoor moet e-sim nog op je oude toestel staan.

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 8, 2026

Klopt.

Verwijder de e-sim nog niet op jouw oude telefoon! Je krijgt een sms met een code als je e-sim op je nieuwe telefoon zet. Daarvoor moet e-sim nog op je oude toestel staan.

Op het andere toestel is nog een fysiek simkaart aanwezig. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 8, 2026

Ok ​@satshow ,

Je geeft nu aan dat je op het oude toestel nog een fysieke simkaart hebt zitten. 

Dan wordt de instructie zo:

Hoe installeer ik e-sim op mijn telefoon?

Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN app beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.

Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland.

• Open de app en selecteer onder producten het mobiele abonnement waarvoor je e-sim wilt installeren.
  • Scroll een beetje naar beneden, naar Makkelijk aanpassen.
  • Kies daar voor Simkaart(en).
  • Klik daarna op Simkaart vervangen of overzetten.
  • Kies daarna voor e-sim.
  • Klik op Op dit toestel installeren.
  • Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de app in en klik op Bevestigen.
  • Volg de rest van de stappen.
  • Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.

Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:

• Ga op het toestel naar Instellingen
  • Kies Verbindingen
  • Kies SIM-kaartbeheer
  • Kies Mobiel abonnement toevoegen
  • Zodra het scherm Mobiel abonnement toevoegen geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.

bron: