Skip to main content

Zelfs deze vraag is eerder gesteld, kan KPN een uitleg geven waneer zij ook zoiets als dit gaan invoeren?

Ik werd vandaag (weer eens) gebeld door een onbekend nummer, ze wisten mijn voor en achternaam en belde namens bitcoin (dot) com. Gelijk opgehangen toen me dat duidelijk was.

Bovenal bedacht ik me iets anders, wat als ze zeker wilde weten dat mijn nummer bij mij hoorden? bellen, dan weet je het, dan proberen ze eerst de gewone phish, maar nu hij niet gelukt is, sim swappen?
KPN, hoe kan ik nagaan welke simkaart/en er aan mijn 06 nummer hangen? ik wil graag weten of het ubberhaubt mogelijk is tegenwoordig om een nieuwe simkaart op een ander adress te laten bezorgen of tegelijk actief te hebben?
 

 dit is helemaal eng, maar ik vermoed dat dat zoals in de video ook benoemt word, een targeted attack is, en behoorlijk wat kost.

Het is omdat mijn moeder en schoonmoeder nog liefst met vast bellen, en 2 euro de maand is niet veel, maar anders zou ik geen eens een vast nummer meer hebben. mobiel, wie belt elkaar nog? (en als je nog veel belt, denk even mee, hoe weet je nu zeker als je gebeld word, dat diegene diegene is?)

Is er nog veel te repareren aan mobiel bellen en sms. KPN desnoods zetten jullie een appart netwerk op waar je dit op test en ik wil erop.

TLDR: Lieve KPN, wanneer doen jullie https://en.wikipedia.org/wiki/STIR/SHAKEN ? of verwijs me naar jullie nederlandse/europese implementatie van iets vergelijkbaars. SS7 is kapot

Hallo @CodeAsm ,

https://www.kpn.com/beleef/blog/spoofing.htm

Dat heet spoofing. Je kunt er weinig aan doen en over een tijdje stopt het hopelijk vanzelf.
 

Telefoonnummer spoofing

Zo werkt telefoonnummer spoofing

Je wordt gebeld door een persoon of bandje die zegt van de Politie, je bank of de Belastingdienst te zijn. Die vraagt je bijvoorbeeld geld over te boeken of je pincode te geven. Het telefoonnummer kan onbekend zijn, maar het kan ook eruitzien als het nummer van het bedrijf of overheidsinstantie waarmee je lijkt te bellen.

Zo bescherm je jezelf tegen telefoonnummer spoofing

Hoe bescherm je je tegen telefoonnummer spoofing? Als je merkt dat jouw nummer wordt gebruikt voor spoofing, is het goed om alert te zijn. Geef nooit persoonlijke informatie, zoals bankgegevens, aan de telefoon en voer geen geldtransacties uit. In het geval van een onverwacht telefoontje van een overheidsinstantie of bedrijf zonder afspraak, verbreek de verbinding en neem zelf contact op met de desbetreffende organisatie. Let specifiek op buitenlandse nummers, want telefoonnummer spoofing kan zich voordoen uit verschillende landen. Vermijd terugbellen naar onbekende internationale nummers, aangezien dit aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen. Informeer jezelf goed over wat je kan doen tegen telefoonnummer spoofing.


 

Mocht je een nieuw nummer willen nemen als de overlast niet stopt, realiseer je dat je direct geen toegang meer hebt tot je oude nummer. Dus bij twee staps verificatie gaat het lastig worden als je geen herstelcode hebt voor bepaalde inlogprocessen. 


Hallo @CodeAsm, zoals @Noordzee al uitlegt hierboven is dit spoofing. Criminelen uit het buitenland doen dan net of ze jou met een Nederlands 06-nummer bellen. Dat doen ze dus echter niet. 

Een nieuwe simkaart aanvragen vraagt om allerlei verificaties. Het is dus niet zomaar mogelijk om een simkaart aan te vragen voor een nummer dat niet van jou is. Tevens is het zo dat als er een nieuwe simkaart geactiveerd wordt, de oude ook direct gedeactiveerd wordt. 


Hallo @CodeAsm, zoals @Noordzee al uitlegt hierboven is dit spoofing. Criminelen uit het buiteland doen dan net of ze jou met een Nederlands 06-nummer bellen. Dat doen ze dus echter niet. 

Een nieuwe simkaart aanvragen vraagt om allerlei verificaties. Het is dus niet zomaar mogelijk om een simkaart aan te vragen voor een nummer dat niet van jou is. Tevens is het zo dat als er een nieuwe simkaart geactiveerd wordt, de oude ook direct gedeactiveerd wordt. 

Dank, beide voor jullie andwoorden. dus in nederland, bij KPN kan je geen tweede simkaart op 1 nummer aanvragen is wat je zegt?

en ik begrijp dat ze aan spoofing doen, maar wat doet KPN daar tegen? word er ubberhaubt gekeken naar de initiatieven in de Verenigde Staten?


Eigenlijk kan je gewoon weinig aan spoofing doen. Zolang ruim 10.001 telecomproviders over de hele wereld geen verificatie op het telefoonnummer als afzender doen, kan het gewoon. 

Ik heb geen idee of het technisch mogelijk is om te achterhalen vanaf welke SIP-server een gesprek gestart wordt. In tegenstelling tot e-mail dat je vaak onder elk e-mailadres kan e-mailen, kan je in de headers de hele digitale weg van een e-mail lezen. Wat uiteraard bij spraak-verkeer onmogelijk is.


Reageer