Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik de S25+ met 2 simkaarten en eSim in Azie gebruiken zonder extra kosten?

• June 29, 2025
  • 6 reacties
  • 50 keer bekeken

Hallo,

In mijn Samsung S25+ heb ik 2 sim-kaarten zitten. Eén van de werkgever (Vodafoon) en één privé (KPN).

In komende periode ga ik naar Azie, met in de jungle plekken waar sowieso slecht bereik is.

Daarom wil ik graag een lokale provider selecteren die juist op die plekken het beste bereik heeft.

Nu denk ik er aan om een e-Sim te kopen. Die zijn helaas allemaal data-only.

Bellen kan dan wel via Whatsapp oid, maar dat is niet wat ik wil. Ik zoek dus eigenlijk een manier om tóch via de gewone belapp te bellen (en gebeld te worden op mijn KPN-nummer) zonder die torenhoge kosten voor buiten-EU-bundels of één van de SIM-kaarten eruit halen voor een lokale prepaid.

Bij de instellingen zie ik wel de optie “bellen via WIFI”. Dan kan ik bellen en gebeld worden op mijn eigen nummer, zonder gebruik te maken van het 4G/5G netwerk (toch?). En als ik dan via een WIFI-punt in Azie zou bellen (of gebeld worden), zijn er dan “buiten bundel” belkosten van KPN?

Of moet ik dan eerst via het WIFI-punt in Azie een VPN naar NL opzetten en dan pas bellen?

Of kan ik de S25+ zó instellen, dat bellen/gebeld worden “via internet” gaat - en in dit geval dus via een eSIM van de provider in Azie, zodat er geen additionele KPN/roaming-kosten bovenop komen?

6 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@FrankVteZ 

Welkom op de community van KPN.

Wat leuk dat je een periode (ik neem aan voor vakantie) naar het mooie Azië gaat.
Het moet daar prachtig zijn qua natuur.

Als eerst kun je bij een provider aldaar vast ook een eSIM (prepaid) kopen, waarmee je kunt internetten maar ook zeker mee kunt bellen en gebeld kunt worden.
Dit zou je zelf alvast kunnen uitzoeken op de websites van de beschikbare providers, of het gewoon vragen als je daar te plekken bent.

Als je gewoon gebruik maakt van je KPN simkaart, dan zijn er gewoon gesprekskosten voor het zelf bellen als gebeld worden in Azië, en dat kan dan aardig oplopen als je regelmatig moet of wilt bellen.

Als je gebruik maakt van “Bellen via WiFi” dan wordt ook dit aangerekend voor normale gesprekkosten, en dat zijn dezelfde gesprekkosten als je zou bellen met je KPN abonnement.
Bellen via WiFi is voornamelijk handig als je een slecht bereik hebt op de locatie waar je bent, maar wel met de gewone gesprekskosten.

Binnen Nederland en de EU gaan die bel minuten gewoon vanuit je bel-bundel of onbeperkt bellen, maar buiten de EU betaal je daarvoor per minuut de buiten de bundel kosten voor het land waar je verblijft.

Het beste is dus, om een eSIM (prepaid) te kopen in het land waar je verblijft in Azië, en daar dan mee te internetten, te bellen en gebeld te worden.

SMS alvast met je KPN abonnement BESCHERMING AAN naar 1266 zodat je niet per ongeluk kosten kunt maken in Azië of in het vliegtuig er heen.
Dus het direct, nu je nog in Nederland bent.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2025

Dank voor je vlotte reactie!

Ik ben met je eens dat het 't meest verstandigste is om daar een SIM te kopen incl bellen/sms. Die kosten in Azië “geen drol”. Zo heeft ieder voordeel weer zijn nadeel: het best wel tijdrovend om daar een goede SIM te kopen. Zeker om uit te leggen wat je wil - als je de taal niet machtig bent.

Vandaar dat ik zocht naar “bellen via WIFI”. Want hoe kan het dan, dat internationale tarieven gaan gelden, als het bellen via internet verloopt? En dat zeker via VPN, omdat ik dan technisch gezien in Nederland verblijf?

Want wat gebeurd er dan als ik roaming voor KPN uit heb staan, maar elders wel gewoon WIFI heb? Kan ik dan wel of niet bellen en tegen welke tarieven? En met of zonder de SMS “bescherming aan”?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 30, 2025

Ik ben met je eens dat het 't meest verstandigste is om daar een SIM te kopen incl bellen/sms. Die kosten in Azië “geen drol”. Zo heeft ieder voordeel weer zijn nadeel: het best wel tijdrovend om daar een goede SIM te kopen.

Het best kan je al hier een esim kopen. B.v.

• June 30, 2025

Bellen via WiFi is niet iets wat je zelf kunt kiezen of kan afdwingen. Bellen gaat gewoon altijd via het mobiele netwerk. En soms als het beschikbaar is, dan gaat het via WiFi. Maar het is niet voordeliger ofzo. Het kost net zoveel. Je schiet er als klant financieel niets mee op. Je hebt alleen misschien een betere verbinding. 

In het buitenland is bellen via WiFi denk ik nooit beschikbaar. Zelfs hier in Nederland is het vaak zat niet beschikbaar. Als je bij een andere provider zit ofzo. Of op het WiFi van je werk zit bijvoorbeeld. 

KPN moet namelijk het ip adres wat je gebruikt op hun whitelist hebben staan:

Buitenlandse adressen zullen daar niet op staan denk ik.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Dank voor je vlotte reactie!

Ik ben met je eens dat het 't meest verstandigste is om daar een SIM te kopen incl bellen/sms. Die kosten in Azië “geen drol”. Zo heeft ieder voordeel weer zijn nadeel: het best wel tijdrovend om daar een goede SIM te kopen. Zeker om uit te leggen wat je wil - als je de taal niet machtig bent.

Vandaar dat ik zocht naar “bellen via WIFI”. Want hoe kan het dan, dat internationale tarieven gaan gelden, als het bellen via internet verloopt? En dat zeker via VPN, omdat ik dan technisch gezien in Nederland verblijf?

Want wat gebeurd er dan als ik roaming voor KPN uit heb staan, maar elders wel gewoon WIFI heb? Kan ik dan wel of niet bellen en tegen welke tarieven? En met of zonder de SMS “bescherming aan”?

Hoi ​@FrankVteZ 

Omtrent het gebruik van “bellen via WiFi” heeft mede community lid ​@Marlon92 al een goed en duidelijk antwoord gegeven.
Je betaalt dus gewoon de gesprekskosten voor het land waar je in Azië je verblijft, mits “bellen via WiFi” wordt ondersteund in dat land, want zoals ​@Marlon92 al schreef moet het ip-adres wel op de whitelist staan bij KPN, anders werkt het niet.

Het bellen vanuit een land buiten de EU kost 1,- euro per minuut, en gebeld worden kost je 0,50 eurocent per minuut, als je dit zou doen vanaf je KPN abonnement.
En bescherming aan (sms’en naar 1266) zou ik sowieso aanzetten.

Maar het zou handig zijn, als je even zou willen aangeven naar welk land je gaat afreizen in Azië.
(Want Azië is een continent en geen land)

In welk land verblijf je de aankomende periode in Azië??

Kunnen wij ook met je meekijken, welke prepaid mogelijkheden er in dat land voor je beschikbaar zijn.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@FrankVteZ, allereerst fijne vakantie gewenst. Ik lees al een paar goede suggesties van community leden. Bellen via wifi ook wel Vowifi, maakt gebruik van de belminuten uit het reguliere abonnement. Vandaar dat er in het buitenland buiten de EU dan toch kosten bij komen kijken. 

De beste optie voor de portemonnee is dan toch echt wel om een simkaart/e-sim van een lokale provider te gebruiken.