Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik de status monitoren van de KPN APN?

• June 14, 2025
  • 6 reacties
  • 80 keer bekeken

Als backup lijn heb ik een roaming data sim voor mijn netwerk thuis. Nu weet ik dat bv Vodafone en Tele2 een APN hebben waar ik met een status monitor naar kan pingen. Bv bij Tele2 is dit internet.tele2.nl

Maar wat is het APN adres van KPN? Dit is internet echter kun je deze dan niet monitoren. Heeft iemand een idee of de oplossing?

6 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

De APN-naam is niet altijd een FQDN (Fully Qualified Domain Name), maar meestal lijkt het daar wel op. Soms is het gewoon een korte naam of label. Dat mag volgens de specificaties van 3GPP die mobiele netwerken gebruiken. 

Maar waarom wil je specifiek KPN pingen, en niet een andere externe website? Ik weet wel dat KPN op een aantal eigen servers (vaak) een ping blokkeert. 

• Auteur
  • Helper
  • June 16, 2025

Niet alleen specifiek KPN, Vodafone en Tele2 wil ik ook monitoren. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 16, 2025

Dan vraag ik verder: Waarom wil je ze monitoren, en niet een andere site, zoals nu.nl ofzo? Je wilt als gebruiker immers enkel weten of de internetverbinding werkt.

• Auteur
  • Helper
  • July 1, 2025

Ik heb een device wat zakelijk wordt gebruikt met een roaming sim. Wanneer er problemen zijn dan wil ik juist zien dat er 1 van de verbindingen uitvalt. Wanneer ik dus de apn van de provider dan pingen (op afstand) dan weet ik welke verbinding uitvalt. 

de reden waarom ik dit wil doen is dat er straks meerdere devices op deze manier worden uitgerold en dat het dan 3 providers monitoren beter gaat dan de 50 individuele devices.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

En waarom zou je dan het APN punt willen pingen? Ping gewoon vanaf beide verbindingen geregeld een website. Werkt er één niet, dan ligt die verbinding eruit. 

Van KPN weet ik dat ze bepaalde servers niet pingbaar hebben gemaakt vanwege veiligheidsredenen. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 1, 2025

@DannyD88 

Een apn kun je niet pingen, maar een toestel/modem die een bepaalde apn gebruikt wel. Tenminste als de apn dit ondersteund.

Wanneer je apn internet van kpn zou gebruiken dan kun je toestel/modem niet pingen vanaf het internet. Het toestel/modem zit achter een NAT. 

Als je abonnement toegang heeft tot apn advancedinternet,  dan zou je deze apn kunnen instellingen in het toestel/modem. APN  advancedinternet heeft dynamische en vaste publieke IPv4 adressen en is vanaf het internet bereikbaar. Je zou dan een vast publiek IPv4 adres moeten hebben, zodat je altijd dit vaste adres zou kunnen pingen. Zover ik weet hebben nieuwe abonnementen geen toegang meer tot apn advancedinternet…

Wat je nog wel zou kunnen doen met apn internet (KPN) is vanaf het toestel/modem een tunnel over het internet opzetten naar je thuisnetwerk en dan door de tunnel een ping sturen naar het tunnel IP adres van het toestel/modem. Dit kun je dan bij verschillende providers doen, met verschillende apn's. Je weet aan het tunnel IP adres van het toestel/modem om welke provider het gaat. Elke tunnel heeft zijn eigen tunnel IP adres.