Skip to main content
Vraag

Hoe krijg ik frauduleuze KPN Pay-kosten terug?

• August 1, 2026
  • 6 reacties
  • 95 keer bekeken

Er is via KPN pay een betaling gedaan en ik heb hiervoor KPN gebeld en ze zeggen we gaan er vanuit dat het om fraude gaat, maar hoe krijg ik die €9,99 terug? 

6 reacties

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

wat zei de heldesk toen je dat aan hun vroeg? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 1, 2026

Dat het alleen mogelijk is als je dit op mijn toestel doet, en dan via KPN betaling kan doen. Maar ik heb nog nooit van Clearbliss gehoord waar de betaling voor gedaan is. En dat omdat het een eenmalige betaling is ze niks kunnen met terugbetaling of compensatie. Maar vind het heel raar dat ze wel iets kunnen met alleen mij telefoonnummer. Heb nog nooit iets bezocht van die website. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 2, 2026

Hallo ​@Samirah1987 ,

Het gaat hier om Online Aankopen op de mobiele factuur die jij niet herkent. Hieronder een uitleg hoe Online Aankopen (en dus KPN Pay) werken.

KPN Pay

KPN biedt de mogelijkheid om via jouw KPN factuur te betalen met KPN Pay. Je kunt alle bestellingen in de app- of online stores van Google, Apple en Microsoft betalen via de mobiele factuur van KPN. Je hebt dus geen creditcard, iDEAL of PayPal meer nodig om apps, spelletjes of muziek aan te schaffen. Voordat je KPN Pay kunt gebruiken, moet je deze wel als betaalmethode in jouw app store instellen. De aankopen die je via KPN Pay betaalt, komen als Online Aankopen op de factuur.

Het feit dat je KPN Pay kunt gebruiken, betekent dat je dit zelf een keer hebt ingesteld. Want hoewel KPN deze mogelijkheid biedt, staat deze standaard uit en moet je dit actief instellen om te kunnen gebruiken. Maar hoe jij een betaling hebt gedaan op Clearbiss, durf ik niet te zeggen. Het kan een corrupte QR-code zijn geweest, het kan een linkje zijn geweest waarmee scammers jouw gegevens in handen hebben gekregen. KPN heeft hier verder niets mee te maken. Zij hebben jou niet aangemeld voor Clearbiss.

Je schrijft dat het om een eenmalige betaling gaat, maar check voor de zekerheid of het niet om een abonnement gaat.

Hoe zet je een abonnement stop?

Het belangrijkste is om nu het abonnement te stoppen, zodat je niet langer betaalt voor iets wat je niet gebruikt. Als je de aankoop hebt gedaan via de store op jouw toestel, dan kan je jouw abonnement beheren via de store zelf. Hieronder de instructies.

Online aankoop beheren in Android

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen  Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Online aankoop beheren in iOS

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

E-bill.mobi

Je kunt KPN Pay ook gebruiken om te betalen voor andere online diensten, die niet via de app store werken. Zie je e-bill.mobi bij store op je factuur staan? E-Bill.mobi is een dienst waarmee bedrijven en organisaties hun diensten of producten af kunnen rekenen via de telefoonrekening. Kijk op e-bill.mobi om je abonnement te stoppen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 3, 2026

Dat is dus het hele probleem. Ik heb in het verleden wel eens apps of diensten betaald met KPN pay, en die abonnementen apps staan inderdaad  in de store en kan ik daar terugzien en opzeggen en annuleren. Maar dat is met dit dus niet het geval. 
en ik heb ook niet op een link geklikt of iets gedaan op de dag, maar ik had wel gelezen dan KPN veilig moet zijn; en je altijd een sms code of echte controle hebt bij een betaling en niet dat je al een betaling kan doen als je alleen maar een telefoonnummer van iemand weet. Want er is ook niks aangeschaft met een email en heb ook geen bevestiging hiervan. En ook het bedrijf zelf kun je niet eens contacten. Op payinfo heb ik uiteindelijk achterhaald waar het om gaat; maar de website die daar  bij staat werkt niet. En kan ze niet eens benaderen. Maar ook via KPN me geld niet terugkrijgen.  Dat is dan heel jammer, maar eigenlijk zou KPN deze clearbliss dienst moeten blokkeren L/ op de zwarte lijst zetten als ze dit soort acties blijkbaar doen en fraude plegen. Voor er veel meer mensen worden opgelicht.

ik heb KPN pay nu geblokkeerd zodat het niet nogmaals gebruikt kan worden door de oplichters. Maar het blijft raar dat ik dat nu niet meer kan gebruiken omdat er geen enkele veiligheid op zit; van een sms code of face id of iets waarmee je de betaling moet bevestigen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 3, 2026

Ik denk inderdaad dat je met het blokkeren van KPN Pay in ieder geval verdere schade voorkomt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Ik denk inderdaad dat je met het blokkeren van KPN Pay in ieder geval verdere schade voorkomt. 

Denk ik niet, Clearbliss wordt afgeboekt via e-bill.mobi, de TS moet daar zijn telefoonnummer blokkeren.