Skip to main content
Antwoord

Hoe lang kan ik mijn toestel nog gebruiken: wanneer stopt KPN met 2G?

• November 24, 2025
  • 4 reacties
  • 105 keer bekeken

jochem.bos
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een oud toestel, zo eentje zonder internet, en het bellen gaat over het 2g netwerk (wat tegenwoordig is overgegaan op 3g, geloof ik).  Je leest al jaren dat het mobiel bellen 3g netwerk ‘volgend jaar definitief gaat stoppen’.  ik zie ook overal dat 3g allang uit de lucht is gehaald, maar mijn telefoon met m’n KPN abonnement  doet het nog steeds prima. Soms lees je dat alleen Vodafone nog door zal gaan ermee, maar ook wordt er beweerd dat alleen KPN het nog een paar jaar in de lucht zal houden. Reden hiervoor is omdat het apparatuur van sommige overheidsinstanties (zoals ‘brandweer’) uitsluitend over het oude netwerk communiceert.  

Weet iemand wat nou eigenlijk het echte verhaal is?  Wanneer gaat KPN er definitief mee stoppen?  Wanneer zal ik noodgedwongen moeten overstappen op zo’n moderne grote zware klomp?

Beste antwoord door Lvd91

Hi ​@jochem.bos ,

KPN en Vodafone hebben alleen nog 2G en geen 3G meer, bij Odido (voorheen T-Mobile) is het juist andersom: zij hebben geen 2G meer, maar nog wel 3G.

• KPN stopt met 2G op 1 december 2027
  • Vodafone houd 2G in ieder geval tot eind 2026 aan, mogelijk dus nog wat langer.
  • Odido houd 3G in ieder geval tot augustus 2026 aan, mogelijk dus ook nog langer.

4 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 24, 2025

Hallo ​@jochem.bos 

Per 31 maart 2022 is KPN gestopt met 3G en op 1 december 2027 stoppen we ook definitief met 2G.

bron: https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-3g-naar-4g-of-5g

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • November 24, 2025

Hi ​@jochem.bos ,

KPN en Vodafone hebben alleen nog 2G en geen 3G meer, bij Odido (voorheen T-Mobile) is het juist andersom: zij hebben geen 2G meer, maar nog wel 3G.

• KPN stopt met 2G op 1 december 2027
  • Vodafone houd 2G in ieder geval tot eind 2026 aan, mogelijk dus nog wat langer.
  • Odido houd 3G in ieder geval tot augustus 2026 aan, mogelijk dus ook nog langer.

jochem.bos
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 24, 2025

oh, ik heb dus nog 2 jaar + 1 week…. 

Goed dat ik het weet, dank jullie wel !

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@jochem.bos, zoals je ziet kun je hier op de KPN Community prima antwoorden vinden op allerlei vragen. Mocht je nog eens een vraag hebben, stel deze dan gerust.