Skip to main content
Beantwoord

Hoge kosten voor slechts 11,76 MB dataverbruik in het buitenland

• September 15, 2026
  • 12 reacties
  • 121 keer bekeken

Ik heb een klacht over KPN omdat ik een factuur heb ontvangen waarbij ik 50 euro moet betalen voor slechts 11,76 MB dataverbruik. Na contact met de klantenservice van KPN kreeg ik te horen dat deze kosten terecht zijn, maar ik vind dit onredelijk. Het lijkt me niet logisch om zoveel te moeten betalen voor zo'n klein dataverbruik in het buitenland terwijl ik daar een locale sim heb gekocht schandalig KPN.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Wims280 ,

Zet zo snel mogelijk de bescherming aan om verdere kosten in de toekomst te voorkomen:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

KPN vergoedt dit soort kosten inderdaad niet.

Aanvullende informatie:

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

bron:

12 reacties

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 15, 2026

Je kan op je factuur toch zien waar en wanneer dit was wanneer dit verbruikt is.

Wellicht stond roaming nog aan voordat je de lokale sim erin deed?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Ja kwam in Egypte aan gelijk locale sim gekocht en KPN eruit gehaald maar krijg toch rekening voor 11,76Mb is toch schandalig als ze geen coulance toepassen zijn ze een 18 jaar oude klant met KPN EEN MKB en twee mobiele Abonementen kwijt en ga ik over naar een andere pik dit niet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 15, 2026

Hallo ​@Wims280 ,

Zet zo snel mogelijk de bescherming aan om verdere kosten in de toekomst te voorkomen:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

KPN vergoedt dit soort kosten inderdaad niet.

Aanvullende informatie:

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

bron:

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Als ze dit niet vergoeden ben ik weg met drie abonnemeten.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • September 15, 2026

Als je roaming aan stond gebruik je data van je KPN sim dus is het niet de schuld van KPN.

Dat je wilt opzeggen ben je uiteraard vrij in. Ik zie het zelf mits je roaming aan stond als een menselijke fout helaas.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 15, 2026

​@Wims280 Heb je deze klacht ook gemeld bij KPN zelf?
Op dit Forum helpen klanten elkaar en kijkt KPN mee maar voor een klacht afhandeling kan je toch het best rechtstreeks bij KPN terecht.

Nu denk ik wel dat je weinig kans van slagen hebt aangezien je in het buitenland data verbruikt is en ja, daar staan kosten tegenover.

Daar kan je van alles van vinden en dat doe ik ook maar onder de streep heb je een contract waar alles in staat en staat KPN in zijn recht om volgens contract te factureren.

Het kan zijn dat KPN als coulance de kosten (deels) kwijtscheld maar dat is geen gegeven of een verworven recht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

We zullen zien anders zijn ze een hele goede klant kwijt.

Ben inmiddels al ergens andes voor mijn zakelijke internet/telefoon aan het orienteren.

JanD
Wijsgeer
  • September 15, 2026

Beste ​@Wims280 ik lees dat je een zakelijke klant bent en dit forum is voor en door consumenten en geen (zakelijke) helpdesk van KPN.

Voor de zakelijke helpdesk kun je het beste 0800 0403 bellen.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

Zodat ook consumenten weten hoe kpn met klanten omgaat

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Wims280, welkom op onze community, ik zie dat er al heel goed meegedacht wordt. Vanuit KPN heb ik hier helaas weinig aan toe te voegen. Je toestel heeft verbinding gemaakt met het lokale netwerk en daar genoeg data verbruikt om tegen de automatische limiet van 60,50 aan te komen. In het artikel dat Noordzee noemt staat hier meer over uitgelegd.

Mocht je hierover contact willen met de klantenservice kun je met ons bellen op 0800-0403 zoals JanD al noemt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2026

Die reactie had ik wel verwacht en daarom ga ik weg diefstal

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2026

Zodat ook consumenten weten hoe kpn met klanten omgaat

En het forum voor zakelijke klanten gesloten is