Skip to main content
Antwoord

Hulp gevraagd bij activeren e-sim

• October 6, 2025
  • 9 reacties
  • 86 keer bekeken

Bo Ramaker
Nieuwkomer

Ik wil graag mijn esim installeren. Hiervoor moet ik een account aanmaken in de Kpn app. Als ik dit doe moet ik met een tweestaps verificatie een sms-code invullen. Deze krijg ik niet binnen omdat mijn esim niet geïnstalleerd is. Ik kan ook de klantenservice niet bellen zonder sim. 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Bo Ramaker 

Het probleem is dankzij jouw laatste reactie duidelijk geworden.
KPN is sinds kort overgestapt naar het per mail toesturen van een QR-code, ook bij nieuwe klanten, omdat het downloaden en activeren via de app voor sommige klanten te ingewikkeld was.
Met een QR-code heb je géén Mijn KPN app nodig, maar scan je de QR-code die je per mail hebt ontvangen, waardoor het downloaden en installeren veel gemakkelijker is geworden.

Jij hebt nog een verouderde mail ontvangen, waarbij je het nog wel via de Mijn KPN app moest doen.
Hierdoor loop jij nu vast, en bent daardoor nog steeds onbereikbaar voor andere.

De enige weg is nu echt om een  KPN Winkel  bij jouw in de buurt een bezoekje te brengen.
Zei kunnen er voor zorgen dat je alsnog een QR-code ontvangt, waarmee je jouw eSIM kunt downloaden en installeren en dus weer bereikbaar bent.

Neem dan wel je geldig legitimatiebewijs mee naar de winkel!!

Via de community is het helaas niet mogelijk om je te helpen aan een QR-code.
De KPN winkel is in jouw geval het aller-snelst, om weer bereikbaar te zijn.

9 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Bo Ramaker 

Welkom op de community van KPN.

Overal is een passende oplossing voor, dus ook voor jouw probleem.
Hiervoor hoef je helemaal niet te bellen met de klantenservice of langs een KPN Winkel.

Je kunt de eSIM namelijk ook aanvragen door middel van een iDeal betaling van 1 eurocent.
Gebruik hiervoor wel de bankrekening die bij KPN bekend is onder jouw naam.

Vervolgens krijg je dan de activatiecode per e-mail toegestuurd, zodat je hem kunt gebruiken bij het activeren van de eSIM.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de juiste pagina: eSIM aanvragen en installeren met iDeal-betaling

Laat nog wel even weten, of het je is gelukt!

Bo Ramaker
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

Meerdere keren nu geprobeerd maar blijf hangen bij gegevens invullen. Na het invullen van mijn telefoonnummer en email krijg ik deze melding. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Bo Ramaker 

Dank voor je terugkoppeling.

Dan rest er nu niets anders op, om even langs een KPN Winkel bij jouw in de buurt langs te gaan.
Want zelf kun je het nu niet meer oplossen, maar een KPN medewerker in de KPN winkel wel.
Deze kan namelijk zorgdragen dat je snel een geactiveerde eSIM op je smartphone geïnstalleerd krijgt, en je weer kunt bellen, gebeld kunt worden en internetten.

Neem wel je geldig legitimatiebewijs mee naar de KPN winkel, want daar wordt om gevraagd ter verificatie.

Hopelijk ben je gauw weer bereikbaar en online op je smartphone.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Bo Ramaker .  Welkom hier.

Dank je voor je bericht en toelichting. Ik denk niet dat een winkelbezoek nodig is. We willen graag even checken of het in jouw geval gaat om een nieuwe eSIM (dus een eerste activatie) of om een vervangende eSIM voor een bestaand nummer. Het proces verschilt namelijk tussen die twee situaties.

Op deze pagina staat precies uitgelegd wat je in elk geval kunt doen.  

Kun je aangeven om welk type eSIM het gaat? Dan helpen we je verder met de juiste vervolgstappen.

Bo Ramaker
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Het gaat om een nieuwe esim, dus eerste activatie. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Bo Ramaker 

Het gaat dus om een nieuwe activatie met een eSIM.
In dat geval heb je een e-mail ontvangen, met daarin een QR-code, die je moet scannen met jouw smartphone.
De titel van deze e-mail is: “Download en installeer je nieuwe e-sim”

Hieronder heb ik het stappenplan voor je vermeld, hoe je de nieuwe eSIM kunt installeren op je smartphone, hierbij is een verificatiecode NIET NODIG!
Zorg wel voordat je begint, dat WiFi aanstaat op je smartphone, anders gaat het downloaden en installeren van de eSIM niet goed of lukt helemaal niet.

E-sim installeren via de QR-code uit de mail

Stap: 1

Open de mail met de QR-code op een ander apparaat

Open de e-mail met de QR-code op bijvoorbeeld je laptop, tablet of een andere telefoon. Zo kun je de QR-code straks makkelijk scannen. 

Stap: 2

Pak het toestel waarop je de e-sim wilt installeren

Neem het toestel waarop je de e-sim wilt zetten.

Stap: 3

Verbind je telefoon met wifi

Je kan e-sim alleen via wifi installeren. Niet via je mobiele netwerk. Het maakt niet uit welk wifinetwerk het is, zolang 't maar veilig is.

Stap: 4

Scan de QR-code

Open de camera op je toestel en richt deze op de QR-code op het andere apparaat. Zo wordt de e-sim herkend. 

Stap: 5

Volg de stappen op het scherm

Op je toestel zie je nu instructies. Volg deze stappen om de e-sim te installeren.

Stap: 6

Start je toestel opnieuw op als je e-sim niet meteen werkt.

Na een paar minuten is de e-sim klaar. Je kunt nu bellen, sms’en en internetten met je toestel. Soms is een herstart nodig om alles goed te activeren.

Bo Ramaker
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 7, 2025

Ik heb een mail met precies die titel. Alleen staat er in die mail geen QR code. Enkel het stappenplan waarbij de app gedownload moet worden. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Bo Ramaker 

Het probleem is dankzij jouw laatste reactie duidelijk geworden.
KPN is sinds kort overgestapt naar het per mail toesturen van een QR-code, ook bij nieuwe klanten, omdat het downloaden en activeren via de app voor sommige klanten te ingewikkeld was.
Met een QR-code heb je géén Mijn KPN app nodig, maar scan je de QR-code die je per mail hebt ontvangen, waardoor het downloaden en installeren veel gemakkelijker is geworden.

Jij hebt nog een verouderde mail ontvangen, waarbij je het nog wel via de Mijn KPN app moest doen.
Hierdoor loop jij nu vast, en bent daardoor nog steeds onbereikbaar voor andere.

De enige weg is nu echt om een  KPN Winkel  bij jouw in de buurt een bezoekje te brengen.
Zei kunnen er voor zorgen dat je alsnog een QR-code ontvangt, waarmee je jouw eSIM kunt downloaden en installeren en dus weer bereikbaar bent.

Neem dan wel je geldig legitimatiebewijs mee naar de winkel!!

Via de community is het helaas niet mogelijk om je te helpen aan een QR-code.
De KPN winkel is in jouw geval het aller-snelst, om weer bereikbaar te zijn.

Erwin van KPN
Moderator

@Bo Ramaker : Tja, jammer.  We hebben het geprobeerd maar je valt helaas net tussen wal en schip wat die qr code betreft.  Ik hoop dat er een KPN winkel bij jou in de buurt zit want dat is wel de meest praktische oplossing.  Je kunt ook bellen voor een fysieke SIM uiteraard maar mocht die winkel in de buurt zijn, zou ik daar even langs gaan.