Skip to main content
Vraag

Ik heb onverklaarbaar hoog data verbruik

• March 26, 2026
  • 1 reactie
  • 37 keer bekeken

Moi allen,

Afgelopen 05-03 mobiele contract verlengd (jaja bespaar mij je blije commercie opmerkingen a.u.b.), van onbeperkt naar 20gb data gegaan, waarbij elke 15e v/d maand vernieuwd wordt.

Nu blijkt  sinds gisteren, 25e, dat er ineens >15gb verbruikt te zijn.

Na wat onderzoek, o.a. door bellen met klantenservice (jammer genoeg) dat bijv. afgelopen 21e er >14gb is verbruikt…?

Want raar, zondags een verjaardag gehad bij buren van 12-20.00ur en laat mobiel thuis, de kids mee (die alleen een tel met wifi mogen wanneer thuis) geen laptop of tablets die aanstaan.

Verder is alles ok, maak geen gebruik van hotspot, er zijn geen apparaten die aanstaan of toegang automatisch hebben.. 

De verbruik gegevens die telefoon zelf opslaat, screen foto van, maakt alleen Chrome met 422mb hoogste verbruiker sinds 15e.

2x bellen brengt nergens met die verschrikkelijke chatbot en medewerkers…. proberen alleen af te schuiven op mijn hardware of gebruik..

En nee… zit niet 4-7ur hd ********** te streamen in de ochtend… dusss iemand..?

Pixel 7a 2023, up to data

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

1 reactie

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@EjsP en welkom bij de KPN Community. Logisch dat je wilt weten waar al die data heen gaat. 

Wij kunnen wegen privacyredenen niet zien waar de data voor gebruikt wordt, alleen de momenten waarop het verbruik plaatsvindt. 
Goed dat je zelf ook het verbruik hebt gecontroleerd. Is het niet toevallig zo dat je MB's deelt met je kinderen of andere gezinsleden? Dan kost het jou ook veel data.

Ik weet niet wat er telefonisch precies al getest en besproken is, maar heb je ook de wifi thuis al eens gecontroleerd? 
Als de wifi niet goed is zal de telefoon verbinding met het mobiele netwerk maken. Je kunt voor de zekerheid de Wifi Manager doorlopen als je thuis bent, met name op de plekken waar je je toestel laat liggen als je uit huis gaat. 
Zo kun je de wifi daar verbeteren en dan zal het hopelijk niet ongemerkt meer data kosten. 

Controleer ook of de wifi assistentie niet aanstaat in de instellingen op de Pixel. Als je naar de instellingen > netwerk en internet gaat, dan heb je daar een instelling voor adaptieve connectiviteit. Die schakelt over op het 4G netwerk op het moment dat de wifi niet goed is. Die instelling uitzetten scheelt ook erg veel data.

Ook zijn er nog een hoop andere tips om data te besparen, waaronder het verversen van apps op de achtergrond. 
Dat verbruik zie je niet altijd terug in het verbruiksoverzicht op je telefoon, dus hopelijk lukt het met dit alles om wat langer met de databundel te doen en is de boosdoener die alle data verbruikt ook snel gevonden. 🙂

Mocht het niet lukken of mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!