Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg vreemde telefoontjes, kan ik een ander telefoonnummer aanvragen?

• August 17, 2026
  • 5 reacties
  • 69 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ontvang telefoontjes dat mensen worden gebeld door mijn nummer en dat zij dan te horen krijgen dat zij een misdrijf hebben begaan, al met al geen leuke gesprekken en het beangstigd mij erg.
Kan ik met mijn oud telfort abbo een ander nummer aanvragen ?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@jammer2024, allereerst wat ontzettend naar dat je dit meemaakt. 

Ik zie dat de users hier je al op gang hebben geholpen, waarvoor dank. Dit is inderdaad een geval van spoofing en dan zijn er 2 opties. 

1. Je kunt dit nog even afwachten, in de meeste gevallen is dit tijdelijk. Het voordeel hiervan is dat je je eigen nummer behoudt en dit niet overal hoeft aan te passen en door te geven. 
  2. Je kunt ook een per direct een nieuw mobiel nummer krijgen, dit kun je later niet terugdraaien. Dit doe je door contact met ons op te nemen. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

Laat me gerust weten mocht er iets nog niet duidelijk zijn. 

5 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 17, 2026

Ik gok erop dat je het slachtoffer bent van telefoon-spoofing. Telefonische criminelen doen zich voor als jouw telefoonnummer, om mensen bang te maken. 

Je kan een nieuw telefoonnummer aanvragen, maar vaak leert het dat zo een situatie na een paar dagen tot een weekje weer over gaat.

Het belangrijkste is dat er geen misbruik is gemaakt van jouw abonnement. Nummerweergave kent helaas zijn zwakheden in het systeem. 

Je kan in het uiterste geval een meldbericht op jouw voicemail inspreken,waarin je aangeeft dat jij niemand gebeld hebt, en dat je gespoofd bent. En voor wie jou wel moeten bereiken dat dat op een ander genoemd nummer kan. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 17, 2026

maar ik kan nergens vinden waar ik een ander nummer kan aanvragen

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 17, 2026

Je kan KPN bellen of een terugbelverzoek indienen. Maar in de praktijk leert het dat dit na korte tijd weer ophoudt. 

Je moet zelf de afweging maken of een nieuw telefoonnummer loont. Misschien heb je die weer gekoppeld aan bepaalde internetdiensten, en jouw contacten kennen die ook. Dus dan kan het een hele operatie worden.

Ik zou liever gewoon aanraden om het even een weekje aan te zien. Het is namelijk niet op jouw gericht, maar jij bent helaas gewoon een slachtoffer van spoofing, net zoals vele anderen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2026

Je nummer veranderen heeft vérstrekkende gevolgen. Je huisarts, abonnementen, en dergelijke. Al je contacten. Familie leden,...

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 19, 2026

Hi ​@jammer2024, allereerst wat ontzettend naar dat je dit meemaakt. 

Ik zie dat de users hier je al op gang hebben geholpen, waarvoor dank. Dit is inderdaad een geval van spoofing en dan zijn er 2 opties. 

1. Je kunt dit nog even afwachten, in de meeste gevallen is dit tijdelijk. Het voordeel hiervan is dat je je eigen nummer behoudt en dit niet overal hoeft aan te passen en door te geven. 
  2. Je kunt ook een per direct een nieuw mobiel nummer krijgen, dit kun je later niet terugdraaien. Dit doe je door contact met ons op te nemen. Maak makkelijk een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het jou uitkomt om dit op te lossen. Zo voorkom je ook een eventuele wachtrij. 

Laat me gerust weten mocht er iets nog niet duidelijk zijn.