Skip to main content

Bij mij komt dit ook regelmatig voor. Ik krijg dan telefoon van iemand die zegt dat op hun telefoon een gemist gesprek staat met mijn nummer en dat dat de reden is dat men mij belt. maar ja, ik heb hun niet gebeld.

Inmiddels neem ik onbekende 06-nummers (telkens verschillende) niet meer op en stuur ze dan een SMS met daarin de tekst dat ik telefoon van hen gekregen waarbij de kans groot is dat men mij gebeld heeft omdat men een gemiste oproep had met mijn nummer.

Ik schrijf in die SMS een tekst die erop neerkomt “dat ik hen niet gebeld heb en dat het de laatste tijd vaker gebeurd dat mensen denken dat ik hen gebeld heb. Mocht men mij wel daadwerkelijk willen bellen om een andere reden (dus niet omdat zij op hun telefoon een gemist gesprek hebben gezien met mijn nummer terwijl ik dus niet gebeld heb) dat ze dan mijn voicemail kunnen inspreken.

En zoals verwacht spreekt dan niemand mijn voicemail in omdat ze dan snappen wat er aan de hand is.

2 vragen:

1: Is het verstandig wat ik doe, te weten een SMS naar dat nummer sturen?

2: Betekent dit dat ALLEEN DE MENSEN die dat gesprek GEMIST hebben maar dat er OOK MENSEN zijn die WEL konden opnemen en denken met mijn nummer te maken te hebben? En waar kan dat dan toe leiden? Want ik ken die mensen met dat 06-nummer die gebeld zijn uberhaupt niet, en zij mij ook niet.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @Ruud Beumer, welkom!

Het lijkt erop dat jij slachtoffer bent geworden van spoofing, waarbij oplichters jouw telefoonnummer hebben aangenomen voor misbruik. Wat vervelend zeg! Helaas is er weinig aan te doen, behalve een nieuw nummer nemen, maar dat is misschien wat drastisch.

Om jouw vragen te beantwoorden:

  1. Ik kan zo even niet bedenken waarom dit kwaad zou kunnen. Je kan het natuurlijk ook in je voicemail verwerken. Deze keuze is helemaal aan jou.
  2. Iedereen die gebeld wordt door jouw nummer terwijl jij niet zelf de persoon bent die gebeld heeft, kan dan dus misbruikt worden door oplichters. Tenzij ze niet opnemen, dan gebeurt er eigenlijk niets. De mensen die wel opnemen en vervolgens benadeeld zijn door oplichters kunnen hiervan een melding maken. Vervolgens zou dit dan eerst onderzocht moeten worden, voordat er acties ondernomen worden. Dus jij hebt niet direct iets om je zorgen over te maken. De oplichters die aan spoofing doen hebben alleen jouw telefoonnummer aangenomen, onder water worden de telefoongesprekken opgezet vanuit een ander nummer.

Reageer