Skip to main content

Ik word sinds 2 weken gebeld door verschillende 06 nummers die zeggen dat ze een gemiste oproep van mij hebben. Ik zeg dat dat niet zo is en we zijn beide verbaasd. 
Ik check dan voor de zekerheid mijn oproepen maar ik heb niemand gebeld. 

 

Hallo @LeonLun ,

Dat heet spoofing. Criminelen gebruiken dan een vals nummer, wat dan toevallig jouw nummer is, om weer te geven in de display van de bellers. Voor hun is dat dus een vals nummer. Er is gewoon legale apparatuur te krijgen om dit te doen. Veel bedrijfscentrales maken er gebruik van om een hoofdnummer mee te sturen ongeacht welke extensie er belt.
Maar in dit geval dus criminelen die dat misbruiken.

Hier is niets aan te doen en doen de providers (niet alleen KPN) niets aan. Het zijn partijen die uit landen als Pakistan, Bangladesh en India bellen. Die zijn niet aan te pakken. Een bekende is “we are calling from Microsoft, there is a problem with your computer".

Mensen krijgen 'm als onbeantwoord aangezien er per medewerker soms wel 1000 mensen tegelijk worden gebeld. Eentje neemt op, de andere 999 hebben op dat moment een onbeantwoord gesprek.

Meer over spoofing op dit forum (google)

 

Tekst geleend van @PeterG 


In de meeste gevallen duurt de overlast een paar dagen. Daarna gebruiken ze weer een ander nummer.


@LeonLun . Ik sluit me hier volledig bij aan.  Helaas heeft de voip/mobiele techniek (wereldwijd) een paar zwakke plekken en dat buiten ze uit.

Zoals @AriënC aangeeft waait de ‘storm’ meestal na een paar dagen over.