Skip to main content

Sinds enige tijd heb ik slecht bereik in huis met mijn mobiel. Eindeloos wachten tot er een webpagina opent en dat met 5G! Nog langzamer en ik kan het voortaan beter met een postduif doen

Wat lastig. 

Hoeveel streepjes bereik is het voor 4G en 5G?

Maar waarom gebruik je in huis niet gewoon je wifi?


Werkt het buitenshuis wel goed?


Wifi is ook traag. buitenshuis gaat het wel goed


Wifi is ook traag.

Hmm, wat is je verbinding: koper of glas.

Wat is je werkelijke snelheid, doe eens de speedtest http://kpn.com/speedtest op je telefoon. (zowel via mobiel netwerk als wifi thuis)

Bezoek eens een andere site.

Gaat het forum ook zo traag (hoewel de servers van Insided af en toe ook haperen).

Kun je de televisie app KPN TV op je telefoon (wel) gebruiken)?

Wat is het merk van je telefoon?


webpagina's openen onwaarschijnlijk traag of niet, dus ook die van de speedtest (...)

mijn telefoon is een samsung. Ook mijn werktelefoon (abo van vodafone) werkt in mijn huis zeer traag...


Goedemorgen @patel en welkom hier op ons forum!

Bereik is soms een lastige kwestie en wat mij triggert is je keuze voor ‘sinds enige tijd’. Is er de afgelopen periode wellicht iets veranderd in je omgeving, in je huis of heb je een andere telefoon? 

Ik vraag dat om de volgende reden: het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Echter, hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, hoe minder het bereik. Het signaal moet er dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Alles wat in de weg staat heeft invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. Een nieuw en goed geïsoleerd huis is dus goed voor je energierekening, maar je loopt het risico dat het bereik soms minder is. 
Er is een oplossing voor dit soort problemen en dat is bellen via de wifi. Nu geef je aan dat de wifi ook niet goed is. Daarom wil ik het advies geven om de KPN wifi manager eens te doorlopen. Deze tool kan de wifi bij jou thuis optimaliseren en hopelijk zorgt dat ervoor dat je in huis gebruik kunt maken van bellen via de wifi. Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet!


mijn telefoon is een samsung. Ook mijn werktelefoon (abo van vodafone) werkt in mijn huis zeer traag…

Dat staat natuurlijk helemaal los van kpn. En dan lijkt mij de '’bron'’ buiten kpn en vodafone te zitten m.b.t. 4G en 5G. Overigens, lang niet overal is 5G nog volledig. Als je telefoons in huis verbinding maken met 5G maar het is maar 1 streepje zet ze dan eens handmatig op 4G.

Via je wifi thuis moet het gewoon vlot werken. Op de afgenomen snelheid. Met Bellen via Wifi (VoWifi), ondersteund door zowel kpn als vodafone, moet naast internet het ook met bellen in huis goed gaan.