Skip to main content

Hallo, 

 

Hier precies zo! Extreem hoog dataverbruik sinds november 2022. Aan de telefooninstellingen heb ik niets veranderd; ik ben zoveel mogelijk op wifi of op vliegtuigmodus. Ik heb een 20+5 Gb bundel. 10 Gb is volkomen verklaarbaar, door het delen van Gb met huisgenoten. Resteert dus 15 Gb. Mijn apps hebben de afgelopen periode nog geen 500 Mb verbruikt. De dateteller van KPN geeft aan dat ik al zo'n 5 Gb heb verbruikt. Een verschil van factor 10!!! En dat betreft niet alleen mijn eigen telefoon, maar precies hetzelfde treed op bij mijn drie huisgenoten, met wie ik de eerder genoemde 10 Gb heb gedeeld.

Verder valt mij op dat ik onderling heb gebeld en geSMSt in de groep met abonnementen op hetzelfde adres en nauwelijks met telefoonnummers buiten deze groep. En opeens is ook mijn bel-en-sms-bundel drastisch verminderd.

KPN, verklaar u nader!!!

 

Groet,

 

Joop

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Hi @SuperJoop2000! Ik kan niet voor je zien waar je data aan op is gegaan. Wel kan ik zien wanneer de data verbruikt is.

Wel kan je in je telefoon zien waar data voor is gebruikt. Inzien datagebruik Apple. Inzien datagebruik Android.

Daarnaast heb ik in eerdere gevallen gezien dat TikTok nog wel eens grote hoeveelheden data gebruikt zonder reden. Maar dat moet dus in te zien zijn met de bovenstaande links. 

Als je wilt dat ik voor je kijk wanneer de data gebruikt is, laat het dan hier weten. Vul daarbij eerst je profiel in. Dan kan ik bij je gegevens. 🙂


Hoi Bram,

De gegevens heb ik ingevuld. (Ik had geen idee hoe dat profiel op dit forum werk 😁

 

Ik weet ook wel hoe ik kan zien waar mijn verbruik in is gaan zitten. Maar dat komt lang niet overeen met het verbruik volgens de teller van KPN. Er zit bijna factor 10 verschil in!!

 

Het is in elk geval niet opgegaan aan TikTok of dergelijke streams op social media.

 

 


@SuperJoop2000 ik heb voor je gekeken. Er zijn een paar momenten waarop veel data is gebruikt. Kijk even of je daarmee een aanknopingspunt hebt.

  • 17 november, 07:00, 4254MB
  • 29 november, 10:00, 2790MB
  • 30 november, 07:30, 1658MB
  • 5 december, 08:00, 2880MB
  • 21 december, 19:45, 11460MB
  • 6 januari, 01:15, 5182MB
  • 8 januari, 21:30, 2107MB

 


Hallo Bram, 

 

Dank je wel voor het uitzoeken. De resultaten zijn interessant en tegelijk absurd.

Hierbij mijn niet-aanknopingspunten:

 

17 november, 07:00, 4254MB

Donderdag is voor mij een werkdag op locatie (Lelystad). Mijn wekker gaat om 07:00 uur, zodat ik om 08:00 uur onderweg ben naar mijn werk. Thuis heb ik Wifi en ik heb absoluut niet de behoefte om zoveel data te gebruiken als ik net wakker ben.

 

29 november, 10:00, 2790MB

Dinsdag 29 november is voor mij ook een werkdag op locatie (Lelystad). Op het werk hebben we goede Wifi (Govroam). Daar dus helemaal geen behoefte aan mobiel datagebruik.


30 november, 07:30, 1658MB

Idem als dinsdag 29 november.


5 december, 08:00, 2880MB

Maandag 5 december was in de ochtend mijn thuiswerkdag tot ongeveer 12:00 uur. Thuis hebben we WiFi en daarmee dus geen behoefte aan mobiel datagebruik


21 december, 19:45, 11460MB

Dit is werkelijk absurd. Op woensdag 21 december hadden we van 17:00 tot 21:30 een kerstborrel in Zwolle. Op die locatie was geen WiFi. Maar ik heb heel veel met mensen gezellig zitten praten, eten en drinken en daarbij geen behoefte gehad aan mobiel dataverkeer. Nou ja, een aan het eind even SMS- of Telegram berichtje naar huis met mededeling dat ik onderweg was.


6 januari, 01:15, 5182MB

Weer zo raar. Dit is een doordeweekse dag van donderdag op vrijdag. De volgende dag, die vrijdag dus overdag, heb ik gewoon gewerkt. Het was me al opgevallen dat mijn dataverbruik extreem hoog was, dus ik was al bewust zuiniger met mobiel dataverkeer. Maar ik heb die nacht van donderdag 5 januari op vrijdag 6 januari gewoon geslapen, thuis, waar we WiFi hebben.

 

8 januari, 21:30, 2107MB

En ook dit is heel bijzonder. Zondagavond. We waren die avond thuis (en dus weer met WiFi). Eerder waren we even weg (tot circa 20:30) maar daarbij ook geen of nauwelijks dataverkeer gebruikt. Dat doe je immers niet als je bij iemand op bezoek bent of onderweg bent naar huis. Zoals gezegd, thuis WiFi.  En als we een youtube stream zouden hebben gekeken, dan doe ik dat met de ChromeCast op TV en niet op het schermpje van de telefoon.

 

Misschien kun je hier wat meer mee.

Ik ben wel heel benieuwd waar mijn dataverbruik dan lekt en hoe we dat lek kunnen dichten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Joop

 


Oh ja, nog even dit:

 

Ik heb de Apple Fotos App en de Synology Fotos App op mijn telefoon. Deze zijn ingesteld dat die alleen data verwerken op een WiFi-netwerk en niet op een mobiel data netwerk.

 

Groeten,

 

Joop


Oh ja, nog even dit:

Ik heb de Apple Fotos App en de Synology Fotos App op mijn telefoon. Deze zijn ingesteld dat die alleen data verwerken op een WiFi-netwerk en niet op een mobiel data netwerk.

@SuperJoop2000 goed dat je dit gecontroleerd hebt. Wil je eens kijken de komende tijd of het datagebruik ook voorkomt als je mobiele data helemaal uitzet? Dus niet alleen vertrouwen op het overschakelen op wifi, maar het handmatig bepalen of je op wifi of 4G bent verbonden. 

Wil je ook aangeven of je via het inzicht in datagebruik van de iPhone kan zien welke app data heeft gebruikt rond die tijden?


Hallo Bram,

 

Op dit moment heb ik mijn 4G/5G al angstvallig uit staan. Mijn mobiele data gebruik ik voornamelijk zakelijk en op dit moment heb ik nog maar 4 van de 25 Gb van deze maand over.

Je tweede vraag (welke app op die tijd) probeer ik voor je uit te zoeken. Het datagebruik “in deze periode” is niet zo lastig, maar op die tijdstippen weet ik nog niet goed hoe ik dat kan achterhalen.

 

Wordt vervolgd


Hi @SuperJoop2000! We zijn een paar weken verder. Hoe gaat het nu met het datagebruik en heb je de oorzaak gevonden?


Hoi Bram,

 

Op de eerste plaats fijn dat je meedenkt in de oplossing. Het gemiddeld maandgebruik van de grootste datavreters bij elkaar ligt ruim onder mijn bundelgrootte.

Een oorzaak is moeilijk aan te geven. Ik kan het niet direct afleiden uit de verbruiken per app.

Maar het volgende is misschien wel interessant. Omdat er verschillende keren ene hoog verbruik is geweest op de momenten, dat ik thuis was, en dus WiFi had, ben ik daar toch eens in gaan grasduinen. Een helpdeskmedewerker van AVM (de leverancier van FritzBox), hielp me een stukje verder. Apple heeft namelijk sinds iOS14 een nieuw beveiligingsding ingebouwd. Namelijk: het wisselt telkens het MAC-adres van de telefoon, om te voorkomen dat je door een WiFi-provider makkelijk te traceren bent. Op zich een nobel streven. Tegelijk adviseert Apple om in je WiFi-instellingen het Privé-WiFi-adres aan te zetten. En misschien komt het ook doordat ik thuis twee FritzBoxen in Mesh heb staan. In de instellingen van iOS is te zien dat ik op mijn WiFi-kanaal twee IP-adressen van mijn thuisnetwerk heb. In de webbrowser van de FritzBox zie ik er maar één. En die is actief of om - aanvankelijk - onbegrijpelijke reden niet actief. Mijn vermoeden is dus dat ik op basis van het WiFi-icoontje op de telefoon er vanuit ga dat ik braaf verbinding heb. Onbewust zit ik vermoedelijk op het andere IP-adres. Het andere IP-adres is dan wellicht wél actief in mijn FritzBox, maar verzend geen data. Mijn IP-adres op mijn telefoon herkent het netwerk wel, maar maakt geen verbinding met het ene IP-adres.  Daarom vermoed ik dat mijn telefoon via “de achterdeur” ‘stiekem’ wel verbinding heeft gemaakt met 4G/5G en op zo'n manier ongekend veel data verbruikt, waarvan ik niet beter wist, dan dat dit via WiFi verliep.

Het is dus van belang om in je eigen, vertrouwde thuisnetwerk (met KPN-Veilig) géén Privé-WiFi-adres aan te zetten. Immers: wie gaat je in je eigen thuisnetwerk traceren?

Aan de ene kant bepleit Apple juist om wél het Privé-WiFi-adres in te schakelen, maar geven ook aan dat je in sommige gevallen dit weer niet hoeft te gebruiken. Zie deze link: https://support.apple.com/en-us/HT211227#:~:text=Open%20the%20Settings%20app%2C%20then,Tap%20Private%20Address

 

Op mijn telefoon heb ik nu Privé-WiFi-adres uitstaan. De telefoon krijgt nog steeds twee IP-adressen en Wifi schakelt momenteel vrolijk mee binnen mijn Mesh-netwerk. En mijn datagebruik 4G/5G is binnen de perken gebleven.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt met vergelijkbare klachten van andere gebruikers.

 

Met vriendelijke groet,

 

Joop

 


@SuperJoop2000 en dat is waarom ik het volledig eens ben met het stukje "super” in @SuperJoop2000. Wat een ongelofelijk heldere uitleg! Bedankt hiervoor. 

Ik hou deze in gedachte voor het geval een soortgelijk iets nog een keer voorkomt.