Skip to main content

Beste

Ik woon in het grensgebied aan de grens met Belgiƫ en werk internationaal in Europa. Ik heb een dual-sim telefoon en twee sim kaarten: een van KPN (NL) en een andere van Orange (FR). Wanneer ik in het buitenland ben (BE, FR) komen op beide sim kaarten alle gesprekken binnen met nummeraangeving. Wanneer ik in Nederland ben komt enkel voor de Franse sim kaart de inkomende gesprekken met nummeraangeving binnen. Echter voor de KPN sim kaart zijn alle inkomende gesprekken onbekend. Dit is heel vervelend omdat ik dan niet weet wie ik terug moet bellen. Gezien voor de Franse sim kaart de gesprekken altijd met nummeraangeving binnen komen ongeacht waar ik ben en dit niet het geval is voor de KPN sim-kaart wanneer ik in Nederland ben, vermoed ik dus dat er iets met de instellingen is. Ik ben al ettelijke uren bezig geweest om met de instellingen te puzzelen. Voor beide sim-kaarten zijn de instellingen identiek. Dezelfde KPN sim-kaart zat voordien in een andere telefoon en gaf toen wel nummerherkenning zowel in binnen- als buitenland. Die telefoon heeft het inmiddels begeven dus dat is geen optie meer.

Heeft u een tip om deze extreem vervelende situatie op te lossen.

Met vriendelijke groet

Hallo @inkomend gesprek onbekendĀ , welk toestel heb jijĀ (merk/type) ?


Hallo

Ik heb een Crosscall Core M5. Ik heb hiervoor gekozen omdat deze robuust is en ook in het buitengebied en ver van antennes redelijk goed ontvangt.

mvg

Ā 


Heb je ā€œBellen via 4Gā€ aanstaan? Zet het dan eens (tijdelijk) uit. Werkt nummermeldingĀ dan wel?
In eerdere topics wordt het soms genoemd als oorzaak.


iIk heb bellen via 4G aanstaan voor beide simkaarten. Beide simkaarten zijn 4G enabled alsook de telefoon. Ik ga het proberen om even uit te zetten.


Bedankt voor de tip. Inderdaad met 4G uitgeschakeld is er wel nummerweergave op de KPN simkaart terwijlĀ ik in Nederland ben.

Dan is er toch iets met hetĀ KPN netwerk of het KPN abonnement. Aan de telefoon ligt het niet want op de Franse simkaart heb ik altijd nummerweergave waar ik ook ben (NL, BE, FR - 4G) en met de KPN simkaart enkel in het buitenland (met 4G dus).

Als ik 4G uitschakel heb dus wel nummerherkenning (voor KPN in Nederland) maar verlies ik de voordelen die 4G biedt tov 3G.

Mocht er nog een oplossing zijn voor nummerherkenning waarbij ik wel 4G kan gebruiken dan hoor ik dat graag alsnog.

mvg

Maarten


Bedankt voor de terugkoppeling. Mijn vermoeden wordt bevestigd. Jouw toestel/merk is kennelijk Ć©Ć©n van diegenen waar ā€˜ietsā€™ fout gaat in de samenwerking met KPN bijĀ ā€œ4G bellenā€. Ik ben klant net als jij en heb dus geen oplossing voor dit probleem. Ik kan echter wel de KPN moderators hier attent op maken, voor nader onderzoek.Ā 
Ā 

edit RBxx: seintje doorgezet naar moderators


Hartelijk dank !


PS: een tijdje dacht ik dat het aan het exploitatiesysteem lag (Android 11), maar er is pas een upgrade vrijgegeven en met Android 12 is het ook niet opgelost.Ā 

Maar zoals ik al aangaf, met de Franse simkaart heb ik nergens problemen, dus dan is het exploitatiesysteem toch niet helemaal hopeloosā€¦

Ik ben al 10 maanden aan het sukkelen en in de KPN winkel kwamen ze er ook niet uitā€¦Ā ik had de telefoon niet bij hen gekocht, dus was het mijn probleemā€¦

Maar gelukkig nu ik de 4G uitgeschakeld heb ben ik er wel op vooruitgegaan wat nummerherkenning betreft 🙂 nog hartelijk dank !


Hi, je hebt alleen "4G bellenā€ uitgezet hoop ik. Alleen tijdens bellen (op 2G) ben je dan internet kwijt, omdat het toestel dan terugschakelt. Heel 4G uitzetten is niet nodig, want dan ben je snel internet helemaal kwijt.


Bedankt voor de info.

Voor zover ik zie is er maar 1 functie waar ik de keuze kan maken, namelijkĀ ā€œVoorkeursnetwerktypeā€.

Voorheen (en nu nog voor de franse simkaart) was (is) ā€œ4G/3G/2G (auto)ā€ aangevinkt, nu heb ik voor de KPN simkaartĀ ā€œ3G/2G (auto)ā€ aangevinkt. Ik weet niet of dit enkel voor ā€œbellenā€ is of ook heel 4G uitgezet is.

mvg


Ik denk dat je dan 4G helemaal hebt uitgezet. Bij mij (Samsung S10) staat Bellen via 4G op de volgendeĀ pagina, te bereiken via Instellingen ā†’Ā Verbindingen ā†’Ā Mobiele netwerken
Daar kan ik dus 4GĀ Bellen apart aan/uit zetten.

Ā 


Inderdaad, ik ben nog even aan het zoeken geweest maar zoals ik het nu zie ga ik er van uit dat 4G helemaal uitgeschakeld is (althans voor de KPN kaart). Het ziet er niet naar uit dat ik het enkel voor ā€œbellenā€ uit kan schakelen.

Goed ik ben weer een heleboel wijzer geworden vandaag. Hartelijk dank voor alle hulp.

met vriendelijke groeten

Maarten


Het verbaast me dat je 4G bellen niet apart kan instellen. Bijzonder om te lezen, dat er verschillende ā€œdialectenā€Ā op dit gebied zijn binnen Android. Het staat bij jou ook niet in de instellingen van de Telefoon app? Daar staat bij mij bijvoorbeeldĀ "Bellen via WiFi".


Oh, ja er is een optie ā€œbellen via wifiā€ maar die had ik al een tijdje geleden uitgezet (beide simkaarten) in de hoop dat dat de oplossing zou zijn, maar ik zie niet veel verschil met deze optie aan of uit.


Nee, die optie speelt hier geen rol. Het gaat echt om "Bellen via 4Gā€.


Hoi @inkomend gesprek onbekend, ik kom hier nog even op terug. We zien wat meer meldingen hierover, dus wil ik graag een technische melding hiervoor aanmaken. Zou je daarvoor jeĀ forumprofielĀ willen invullen? Reageer hier weer als je dit gedaan hebt. dan maken we de melding aan. Vanuit die melding wordt dan verder contact met je opgenomen.