Skip to main content

Op vakantie geweest en volgens mij heb ik de eerste dag op Aruba de knop datagebruik (de pijltjes omhoog en naar beneden) uitgezet. Maar op de factuur van KPN staat dat er datagebruik buitenland is geweest. Meestal is dat 1 KB en Hoogste 5 KB, met een Europrijs van hoogsten een eurocent. Maar 1 dag, de 2e van de vakantie, zou ik 13226 kb voor € 32,29 gebruikt hebben.

Stel dat laatste is waar voor die ene keer, wat is de verklaring voor al die andere kleine kb’tjes verbruik? De dame van KPN aan de telefoon zegt dat ik of iemand in mijn gezin dan elke keer die knop even had aan- en uitgezet. Dat zou dan over een periode van 10 dagen 27 keer gebeurd zijn, waarvan 8 x op 1 dag??

Dat klinkt allemaal erg onlogisch, waarom zou ik dat gedaan hebben? Ik heb Wifi gebruikt, niets anders.

Is er een andere verklaring voor al die momenten van minimaal KB-verbruik op de factuur?

Erg ontbetrouwbaar om KPN mee te nemen voor een volgende vakantie.

Op vakantie geweest en volgens mij heb ik de eerste dag op Aruba de knop datagebruik (de pijltjes omhoog en naar beneden) uitgezet. Maar op de factuur van KPN staat dat er datagebruik buitenland is geweest. Meestal is dat 1 KB en Hoogste 5 KB, met een Europrijs van hoogsten een eurocent. 

, wat is de verklaring voor al die andere kleine kb’tjes verbruik? De dame van KPN aan de telefoon zegt dat ik of iemand in mijn gezin dan elke keer die knop even had aan- en uitgezet. Dat zou dan over een periode van 10 dagen 27 keer gebeurd zijn, waarvan 8 x op 1 dag??

Dat klinkt allemaal erg onlogisch, waarom z

Is er een andere verklaring voor al die momenten van minimaal KB-verbruik op de factuur?

 

Hallo @MarcAmsterdam ,

Hoewel het om een klein bedrag gaat, is het natuurlijk wel vaag. Een echt goede verklaring hierover heb ik nog niet gelezen. 
 

Wel is het zo dat dit bij eerdere topics ging om momenten dat contact werd gelegd met een nieuwe zendmast. Dus als je je verplaatst op het eiland en dan verbinding maakt met een andere zendmast. 
 

Is natuurlijk niet de bedoeling, maar een oplossing hiervoor heb ik nog niet gelezen. 


Dank, in ieder geval een aanwijzing dat ik niet overspannen aan het spelen was met mijn telefoon, tijdens een relaxte vakantie. Maar de ‘techies’ van KPN zouden dit toch moeten kunnen onderzoeken (en voorkomen)?


@MarcAmsterdam Welkom op het forum. 

Wat vervelend om te lezen dat je tijdens een vakantie onverwachte kosten hebt gemaakt. 

Ook wel bijzonder dat er steeds 1 of 2 Kb verbruik is. Hier heb ik op Tweakers nog wel een artikel over gevonden. 

De grote data sessie kan ik daarmee nog niet verklaren.

Zou het kunnen dat na het landen het toestel uit vliegtuigmodus is gehaald of dat roaming op het toestel pas na het landen is uitgezet? 

Dit zorgt er vaak voor dat er een relatief grote hoeveelheid data in 1 keer verbruikt wordt namelijk. 

Ook zou je bij een eventueel volgend bezoek aan Aruba er voor kunnen kiezen om in Nederland al een bundel aan te zetten. Zodat het eventuele verbruik dan uit de databundel komt. 


Dank Rutger,

Ik heb het artikel doorgenomen - ben geen techie - maar het wordt erkend en work in progress lees ik.

Over het grote verbruik, het zou kunnen zijn dat ik op een moment in het begin van het vakantie internetverbruik heb aangezet. Heb er een vage herinnering van. Maar juist omdat ik al dat kleine dataverbruik zag, ging ik twijfelen of het wel mijn fout was.

Dan nog de tip dit verhaal van Tweakers ook binnen KPN bij de klantenservice duidelijk te maken. Het was frustrerend om aan te horen dat het echte eigen schuld was en dat het indienen van een klacht bij voorbaat kansloos zou zijn. Ik reageerde geirriteerd, dat had ik niet moeten doen, maar een echte klantenservice neemt argumenten van klanten serieuzer.

Met vr gr,


Op vakantie geweest en volgens mij heb ik de eerste dag op Aruba de knop datagebruik (de pijltjes omhoog en naar beneden) uitgezet

Euh, dat was dus al op Aruba dan????? 😉😎

💡 neem bundels voor buiten de EU altijd al (net) vóór vertrek uit Nederland al. Geen bundel? dan roaming uitzetten voordat het vliegtuig opstijgt.

💡 bundel tijdens vakantie bijna op (je krijgt smsjes), dan tijdig al een volgende nemen. Ze zijn stapelbaar.

💡 in het vliegtuig zeker vliegtuigstand gebruiken. Voorkomt verbruik van het dure maritieme tarief.Â