Skip to main content
Vraag

iPhone 15 Pro Max + iPad Pro → Hotspot werkt alleen zonder Bluetooth

• July 8, 2025
  • 3 reacties
  • 30 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een iPhone 15 Pro Max met KPN-abonnement en een iPad Pro 12,9” (5e generatie), beide met de laatste iOS/iPadOS-versie.

Ik probeer Instant Hotspot te gebruiken (iPad automatisch laten verbinden met de persoonlijke hotspot van mijn iPhone), maar het werkt alleen als ik Bluetooth op mijn iPad uitschakel.

na enig zoekwerk lijkt dit te maken te hebben met de IPv6-configuratie van de KPN-APN (internet), want zodra ik Bluetooth uitzet en handmatig verbinding maak via Wi-Fi, werkt het wél.

kan mijn verbinding overgezet worden op een APN-profiel zoals advancedinternet dat alleen IPv4 gebruikt?

Dit probleem lijkt vaker voor te komen bij Apple-gebruikers en is niet hardware-gerelateerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Luuzz. Welkom op de KPN Community! Vreemd dat je eerst bluetooth moet uitzetten om verbinding te kunnen maken met de hotspot van je iPhone. 

De koppeling die je maakt met de IPv6-problematiek begrijp ik nog niet helemaal. Dat heeft bij mijn weten niet zoveel te maken met bluetooth schakelaar op de iPad. Maar corrigeer mij maar als je daar wel een goede uitleg bij hebt. 

Heb je ook al eens op je iPhone en iPad de mobiel netwerkinstellingen opnieuw ingesteld? Misschien helpt dat ook wel. Hoe je dat doet kun je hier lezen. 

Als je toch geloof hebt dat het ligt aan de internet APN en IPv6, dan kun je telefonisch contact zoeken met onze helpdesk. Zij kunnen dan een ticket voor je aanmaken, zodat de internet APN op jouw aansluiting wordt aangepast. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 12, 2025

Hi Arjan, bedankt voor je reactie. Door de bluetooth uit te schakelen maken je een ‘normale’ hotspot verbinding waarbij je het hotspot-instellingen venster open hebt staan. Dit werkt prima.

ik heb bijna wekelijks met de helpdesk aan de telefoon gehangen; bijna gesmeekt om het probleem door te escaleren naar mensen die wél konden helpen, maar dat wilden ze niet doen. Ook de doorschakeling van mijn telefoonnummer naar het tijdelijke nummer dat je krijgt bij nummerportering konden ze niet rechtbreien.

Alle dingen die je maar kunt proberen (en google en chatgpt waren grote vrienden) heb ik uitgeprobeerd dus ook allerlei netwerkinstellingen resetten(wat zeg ik, dat heb ik wel 15 keer gedaan). Zelfs uitloggen bij iCloud.

Het probleem tussen bluetooth handshake en ipv6 is een bekent probleem (iig op internet) dus verbaasd het mij dat jullie daar nog nooit van hebben gehoord 😇

ik heb vorige week maar weer een Odido abbo genomen, dit versneld laten porteren en ik bel nu nog via de kpn en internetten doe ik via Odido. Maandag wordt mijn telefoonnummer ook overgezet en ben ik er van af. Internet via hotspot Odido werkt weer als vanouds (goed zoals het hoort).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jammer dat bij eerdere contactmomenten niet de mogelijkheid werd geboden om het door te zetten naar de technische afdeling. Zij zijn namelijk wel de enige partij die je APN kunnen aanpassen. Ik geloof je dat de combinatie IPv6 en de Bluetooth handshake niet goed werkt. Ik heb nog wel een Google-actie gedaan en veel kwam er niet naar boven, maar ik zal wel de verkeerde zoektermen gebruikt hebben. 

En ook jammer dat je hebt besloten om weer bij KPN te vertrekken. Maar als een soepel werkende hotspot-verbinding een vereiste is voor je, dan snap ik dat je deze keuze hebt gemaakt.