Skip to main content
Vraag

iPhone kan soms niet bellen of gebeld worden

• July 27, 2026
  • 4 reacties
  • 62 keer bekeken

Inmiddels in de laatste 5 maanden 3 iphones ( 2x refurbished) gebruikt met als laatste een iphone12 waarbij de gegevens overgezet zijn door de telefoonwinkel. Helaas blijft een ernstig probleem telkens, op alle toestellen, terugkeren nml. om de paar dagen niet kunnen bellen en niet gebeld kunnen worden. Als ik wil bellen klinkt de toon: andere telefoon buiten gebruik en als ik gebeld wordt komt er na een beltoon en intoetsen groen icoontje geen contact tot stand. Verschrikkelijk irritant en alleen op te lossen door telefoon geheel uit en aan te zetten. Dat helpt dan weer voor een paar dagen. Mijn partner heeft met een samsung telefoon op hetzelfde netwerk geen enkel belprobleem. Inmiddels ook al een nieuwe simkaart geïnstalleerd. Mobiele data en apps werken correct maar bellen lukt dus regelmatig niet, Van derden het advies gekregen om door KPN een netwerkmeting te laten doen. Heeft iemand nog een andere oplossing?

Nog te vermelden dat ik gebruik maak van HLS gehoorapparaten die via bluetooth zij verbonden met de iphone

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@LouisVKWD . Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Je hebt inmiddels al veel uitgesloten: meerdere iPhones geprobeerd, een nieuwe simkaart geplaatst en de mobiele verbinding lijkt verder goed te werken. Dat het probleem na een herstart tijdelijk verdwijnt, maakt het inderdaad extra lastig om de oorzaak te vinden.

Je vermeldt dat je HLS-hoorapparaten via bluetooth met de iPhone verbonden zijn. Om ook die mogelijkheid uit te sluiten, zou je kunnen testen of het probleem nog steeds optreedt wanneer je de gehoorapparaten een paar dagen niet met de iPhone koppelt en bluetooth uitgeschakeld laat? Als het probleem dan niet terugkomt, weten we dat we verder in die richting moeten zoeken.

• Auteur
  • Topper
  • July 30, 2026

Erwin, dank voor je reactie. Ik heb inmiddels ook contact gehad met een KPN medewerker die het netwerk gecontroleerd heeft en blijkbaar is alles in orde. Nog op te merken dat ik ook een Resound apparaat heb om het geluid van de TV te streamen naar mijn HLS hoorapparaten. Dit werkt ook met bluetooth. Het advies om bluetooth een paar dagen uit te zetten heeft nogal wat consequenties want dan feitelijk onbereikbaar per telefoon, althans ik hoor dan nauwelijks iets. Kortom daar moet ik dan een geschikte periode voor vinden.

Erwin van KPN
Moderator

Dat snap ik heel goed.   Ik ben geen expert maar heb zelf ook wel de nodige ‘ellende’ met bluetooth apparatuur gehad en verschillende koppelingen met andere apparaten gehad.   Wat is het merk/type van die hoorapparaten? Misschien kan ik even meekijken of er misschien een forum over te vinden is.  (mócht het daar aan liggen, natuurlijk. Dat weten we nog niet) 

Verder heb ik helaas geen iPhone maar wel een android toestel. Daar heb ik bij mijn bluetooth instellingen opties om muziek/gesprekken los van elkaar door te laten. Heb jij dat op de iPhone ook? Misschien zit daar een setting niet helemaal goed. 

• Auteur
  • Topper
  • July 31, 2026

Mjn hoortoestellen: Amplifon Ampli-energy R3 XQ SGR. Streamen van het TV geluid gaat via: ReSound Unite TV 2. Ik denk dat de Iphone 12 wel de mogelijkheid biedt om muziek/gesprekken los van elkaar door te laten maar dat is in ieder geval niet ingeschakeld.

Ook geconstateerd dat mijn iphone via Bluetooth was verbonden met een Kruger&Matz radio. Deze verbinding inmiddels uitgezet.