Skip to main content

Gisteren ben ik gearriveerd in Albanië. In het land zelf mijn vliegtuigmodus uitgezet eenmaal geland en 5 appjes gestuurd. Daarna wilde ik de kpn website checken en kreeg ik ineens een sms al 80 procent te hebben verbruikt van het plafond van 60 euro. Ik heb dus gisteren de duurste appjes ooit gestuurd.

 

Ik heb zelf een unlimited abbonement en vindt het heel appart dat ik in Europa hier tegen aanloop in 2023. 

 

Wat kan ik hier nu nog aan doen?

Vervelend @Zed97 ,

Zoals je zelf al suggereert, ligt de reden in dat Albanie geen onderdeel is van de EU. In dat land kun je daardoor geen gebruik maken van jouw unlimited abonnement.

Wat je eraan kunt doen is om voortaan van te voren als je naar een land gaat buiten de EU in het menu van jouw telefoon de optie Mobiel Netwerk uit te zetten. 

Lees meer over dit onderwerp :

 


Jij bent helaas het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Blijkbaar heb je er niet bij stilgestaan dat Albanië geen onderdeel van EU uitmaakt en dat "roam like at home" dan dus ook niet van toepassing is. De prijzen van datagebruik buiten de EU zijn exorbitant hoog (€2,50 per MB) en het is dan ook onbegrijpelijk dat KPN haar maatschappelijke verantwoordelijkheid niet pakt en abonnees pro-actief hiertegen gaat beschermen. KPN zegt dat zij geen winst maakt op die kosten omdat zij dit in rekening gebracht krijgen door de buitenlandse provider maar daar geloof ik helemaal niets van en wel om 2 redenen.

1) Als het commercieel geen profijt heeft waarom bescherm je dan niet pro-actief jouw abonnees.

2) KPN brengt zelf ook minder dan €2,50 per MB in rekening bij buitenlandse providers die roamen via het netwerk van KPN. In het onderstaande voorbeeld zie je dat het Zuid-Afrikaanse MTN bij roaming 0,99 rand ofwel zo'n 5 eurocent per MB in rekening brengt. Ik ga ervanuit dat ze niet onder de kostprijs verkopen en dus zal KPN vast nog minder in rekening brengen.

 

Bron

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


@wjb plus bij zo ervaring zullen klanten ook neigen om over te stappen en dan is de klantervaring slecht.


Zeker waar @wjb 


@ikbenjoeri