Skip to main content
Antwoord

Is het mogelijk om met 2 nummers van abonnement te wisselen?

• October 6, 2025
  • 9 reacties
  • 97 keer bekeken

Hi,

De vraag is of het mogelijk is om 2 mobiele nummers te wisselen van onze contracten. Eén is verlopen en de andere heeft nog 1 jaar, maar ik wil graag het ene nummer beschikbaar krijgen. 

weet iemand of dit mogelijk is? Of een andere gepaste oplossing.

dank!

Beste antwoord door HeidiV

Hi ​@Cas28 

Als het ‘ene’ verlopen nummer nog actief is kan het wel.

Dat nummer dan eerst overzetten (porteren) naar een prepaid van een andere provider en vervolgens weer porteren naar het abonnement wat nog een jaar loopt, dat laatste kan je alleen telefonisch via de KPN klantenservice doen..

9 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Cas28 

Welkom op de community van KPN.

Wat bedoel je precies met verlopen?
Bestaat het abonnement nog? of is deze reeds opgezegd?

Mocht het verlopen 06-nummer zijn opgezegd, en dus niet meer actief zijn op dit moment, dan kun je dat 06-nummer helaas niet meer terug krijgen.

Zijn beide 06-nummers nog gewoon actief, dan is het helaas niet mogelijk om die te wisselen tussen beide contracten, ook niet als het betreffende 06-nummer niet meer actief zou zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 6, 2025

Je kunt wel het abonnement per 06 aanpassen. Indien contractvrij.

Maar niet de abonnementen wisselen van het ene 06 nummer naar het andere v.v.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 6, 2025

@Michel.uit.Arnhem & ​@PeterG dankjewel voor jullie antwoord. Daar was ik helaas al bang voor, maar toch bedankt!

HeidiV
Topper
  • Antwoord
  • October 7, 2025

Hi ​@Cas28 

Dat nummer dan eerst overzetten (porteren) naar een prepaid van een andere provider en vervolgens weer porteren naar het abonnement wat nog een jaar loopt, dat laatste kan je alleen telefonisch via de KPN klantenservice doen..

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 8, 2025

Ha allen,

@PeterG , ​@Michel.uit.Arnhem , ​@HeidiV 

weten jullie toevallig of dit een mogelijkheid is?

Omdat een directe ruil binnen KPN niet mogelijk is, heb ik het volgende plan bedacht:

1. Ik verhuis nummer A naar een andere provider (met nummerbehoud), zodat mijn KPN-contract een nieuw tijdelijk nummer krijgt.
  2. Verhuis nummer B eveneens naar een andere provider (met nummerbehoud).
  3. Zodra nummer B actief is bij die tussenprovider, vraag ik bij KPN nummerbehoud aan op mijn huidige contract, zodat nummer B op mijn abonnement komt.

Ik hoor het graag, dankjewel!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 8, 2025

Zo iets dergelijks geeft ​@HeidiV toch al aan. 

Wel erg ingewikkeld. Het kan 'onderweg' mis gaan. 

Ik zou op het meest gebruikte nummer het abonnement verhogen. Ik begrijp dat nummer nog binnen contract is  dus dat kan alleen binnen die lopende propositie. 

Die andere minder gebruikte kan je gewoon een nieuw, klein, abonnement opzetten. Door vernieuwen van het abonnement. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hi ​@Cas28 

Hoi ​@HeidiV 

Even ter aanvulling op jouw reactie richting TS.
Nummerbehoud kun je ook gewoon regelen bij een KPN winkel bij je in de buurt, daar heb je zelfs de keuze uit drie mogelijk opties en kun je ook zelf meekijken (extra controle voor jezelf).

Bij de KPN winkel heb je voor nummerbehoud de volgende 3 opties:

• Standaard: (zodra je contract vrij bent bij de provider waar je zit).

• Versneld: waarbij je 06-nummer wordt overgezet naar de nieuwe provider, en het abonnement bij de oude provider blijft doorlopen met een nieuw 06-nummer.
    Vaak wordt je nummer nog dezelfde dag overgezet.

• Versneld met afkoopsom: waarbij je 06-nummer binnen 3 werkdagen wordt overgezet naar je nieuwe provider, en het abonnement bij de oude provider binnen het contract wordt beëindigd met daarbij een afkoopsom voor de resterende termijnen.

Optie twee heb ik onlangs nog laten uitvoeren bij een KPN winkel bij mij in de stad, en werkelijk waar (KPN medewerker zag het ook) binnen 10 minuten was mijn 06-nummer overgezet naar KPN, zo snel kan het dus soms gaan bij nummerportering.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 10, 2025

Dankjulliewel, weten jullie toevallig ook of het dan dus mogelijk is een bestaand nummer over te laten zetten op een bestand contact? 
Zodat mijn nummer die ik dan overzet naar een andere provider terug kan op het lopende contract bij KPN?

Want ik krijg daar straks dus een nieuw nummer, maar kan je hier een nummerbehoud op aanvragen?

Dankjewel!

@PeterG ​@Michel.uit.Arnhem ​@HeidiV 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Cas28 

Ja dat is mogelijk, en heet “nummerbehoud achteraf”.

Het 06-nummer dat je eerst over hebt gezet naar een andere provider, kun je in de meeste gevallen weer laten porteren naar een bestaand KPN abonnement.

Het is dan heel belangrijk dat je dit doet tijdens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen (herroepingsrecht) bij je nieuwe provider, je dient dit ook duidelijk aan te geven aan de klantenservice van de betreffende provider (dus niet bij KPN).
Geef dan duidelijk en helder aan, dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht maar dat je jouw 06-nummer wens te behouden, en mee wilt nemen naar KPN (al hoef je de nieuwe provider niet te vermelden).

Je kunt nummerbehoud achteraf regelen bij een KPN winkel bij jouw in de buurt.
Deze stap doe je pas, nadat je bij je nieuwe provider hebt aangegeven dat je gebruik wens te maken van je herroepingsrecht en je jouw 06-nummer wilt behouden.