Skip to main content
Vraag

Kan ik een e-sim met 5G gebruiken op mijn Lenovo Thinkpad Gen2?

• July 23, 2026
  • 11 reacties
  • 68 keer bekeken

Mijn Lenovo Thinkpad Gen2 (laptop) is een eSim geinstalleerd. Kan daarmee 5G worden geactiveerd. Zoja hoe dan.

11 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@HamuJamu 

Jouw laptop ondersteund geen verbinding met het 5G netwerk, wel met het 4G+ netwerk wat voor een laptop ook prima is.

Voor het 5G netwerk heb je andere antenne’s nodig, en die zijn niet ingebouwd op jouw laptop.
Wel voor het 4G+ netwerk.
Dus er is géén manier om 5G op jouw laptop te activeren.

Dus als je een je een Data Only abonnement bij KPN afsluit, zal hij dus gebruik maken van het stabiele 4G netwerk van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Okay. Michel. Dank voor de info. En dan nog even dit aandachtspunt. Vaak gebruik ik de laptop op posities waar geen of nauwelijks communicatiemogelijkheden beschilkbaar zijn. Hoe maak ik mijn laptop dan eventueel geschikt voor communicatie op dergelijke lokaties?

Alvast dank voor je reactie.

rvk01
Slimmerik
  • July 23, 2026

Er zijn wel wat modellen van de Thinkpad Gen2 die 5G WWAN (soms optioneel) hebben. Dus als het om 4G of 5G gaat zul je even precies het model (en optionele accessoire) op moeten geven. 

Als dit aanwezig is moet er volgens mij onder netwerk en internet een mobiel netwerk verschijnen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Er zijn wel wat modellen van de Thinkpad Gen2 die 5G WWAN (soms optioneel) hebben. Dus als het om 4G of 5G gaat zul je even precies het model (en optionele accessoire) op moeten geven. 

Als dit aanwezig is moet er volgens mij onder netwerk en internet een mobiel netwerk verschijnen.

Er zijn inderdaad verschillende modellen, waardoor het lastig is om de juiste te vinden.
Maar het merendeel heeft alleen de 4G mogelijkheid aan boort, en soms zit er optioneel 5G erbij.
Dus ik ga ervan uit dat het bij TS om een 4G variant gaat.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Okay. Michel. Dank voor de info. En dan nog even dit aandachtspunt. Vaak gebruik ik de laptop op posities waar geen of nauwelijks communicatiemogelijkheden beschilkbaar zijn. Hoe maak ik mijn laptop dan eventueel geschikt voor communicatie op dergelijke lokaties?

Alvast dank voor je reactie.

Hoi ​@HamuJamu 

Ik heb je graag voorzien van de benodigde informatie.
Toch wil ik je vragen of je het modelnummer van je laptop nog kunt vermelden?
Omdat er verschillende varianten op de markt zijn.

En met communicatiemogelijkheden bedoel je waarschijnlijk het bereik van het 4G netwerk van KPN op bepaalde loacties.

Als je op een locatie bent met een slecht bereik van het mobiele netwerk, kan daar weinig aan gedaan worden, en kun je dus het beste kiezen voor een WiFi netwerk ter plaatse, mits deze uiteraard aanwezig is.

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Beste ​@HamuJamu denk er wel om dat je een sim of e-sim gebruikt voor mobiele data, dus met een 097-nummer.

Een 06-nummer mag je voor dit soort toepassingen niet gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2026

Beste replyers.

Okay. Dank voor de info. De volgende specificaties zijn van mijn Lenovo ThinkPad Gen2 17inch, het serienummer is PF-4CQL2F en het typenummer is 20YU-004AMH. 

Geinstalleerd is een Quectel EM160R-GL 4G LTE. Is dus een 4G communicatie functionaliteit.  

Alvast dank voor alle informatie.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@HamuJamu 

Het antwoord blijft helaas ongewijzigd, nadat je het modelnummer en modem-nummer hebt verstrekt in je laatste reactie.

Jouw laptop kan géén gebruik maken van het 5G netwerk, maar dus wel van het 4G netwerk van KPN.

Wil je wel gebruik maken van het 5G netwerk met een laptop, dan zou je op zoek moeten naar een andere laptop die wel verbinding kan maken met het 5G netwerk.
Maar met je huidige laptop is dat dus niet mogelijk!

Wil je eventueel een data only abonnement bij KPN, dan kun je die via de link in mijn eerste reactie bestellen, je krijgt daarbij een 0970-nummer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@HamuJamu. Welkom terug op de KPN Community! 

Ik zie dat je al van heel veel informatie bent voorzien door Michel en Jan. Kun je daar zo mee vooruit?

Als je toch nog vragen hebt, stel ze dan gerust. Dan denken we weer met je mee :)

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 27, 2026

Dank Arjan...voorlopig kan ik wel vooruit. Moet ook nog uitzoeken hoe mijn Quectel-card exact functioneert. 

Ik leg bij Lenovo ook nog de vraag neer of er 5G antenne’s beschikbaar zijn die ingebouwd kunnen worden in /op mijn laptop (eventueel via een dongel?!)

Any way. Ik neem aan dat ik eventueel later op het e.e.a. kan terugkomen.

Groet uit Utrecht

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dit topic blijft open staan, dus je kan er zeker later op terug komen! Succes met de zoektocht :)