Skip to main content

Hoe is het mogelijk dat ik ongevraagd, ongemerkt en ongewenst op een veerboot verbinding maak met een satelliet? Ik ben aangeslagen voor € 60,50 voor een heel korte verbinding. Ik vraag in ieder geval restitutie maar ook uitleg.

@Jan Wijbenga jij bent niet de eerste die dit overkomt en ja je telefoon maakt verbinding via de veerboot/satelliet. Voor meer info over roaming zie Kennisbank Mobiel - Roaming


Waarom maakt de ene telefoon van KPN wel verbinding met de Satelliet op de veerboot van Nice maar Corsica en de andere telefoon van Simyo niet? Daarnaast kan het verbinden dus wel stopgezet worden bij deze 60€ en niet direct. Heb er immers ook niet om gevraagd en wist het ook niet. Zou fijn zijn als hier iets aan gedaan kan worden!


Waarom maakt de ene telefoon van KPN wel verbinding met de Satelliet op de veerboot van Nice maar Corsica en de andere telefoon van Simyo niet? Daarnaast kan het verbinden dus wel stopgezet worden bij deze 60€ en niet direct. Heb er immers ook niet om gevraagd en wist het ook niet. Zou fijn zijn als hier iets aan gedaan kan worden!

Omdat Simyo zo verstandig is om standaard geen verbinding met dat netwerk toe te staan. KPN stopt de verbinding pas bij 60 euro.


Helaas lijkt dit een verdienmodel voor KPN te zijn. Zie mijn thread hier, ik was ook de klos op een veerboot, midden in de EU. Kostte me €60,50 voor 6MB data (terwijl ik m’n telefoon niet eens gebruikte die ochtend)!

  Blijkbaar kan uitzetten van buitenbundel internet bij andere providers wel, maar (en ja, ik speculeer hier) KPN verdient denk ik liever aan deze praktijken ipv dat ze een soortgelijke klantvriendelijke oplossing aanbieden die het mogelijk maakt dit uit te zetten. 


Ik ben het met iedereen eens dat het klantvriendelijk, nodig en  netjes zou zijn van KPN als dit in te stellen zou zijn. Ik zou zelf het een reden vinden om over te stappen naar een andere provider (als ik bij KPN zou zitten dan).

Waar ik minder mee overweg kan:

  • KPN verdient hier volgens mij niets/niet veel aan, dit zijn kosten die doorbelast worden door de veerboot/sateliet provider. Terugvorderen heeft geen zin.
  • De onnozelheid van vele reizigers: Op elke boot staat het aangegeven, op de algemene voorwaarden KPN staat het, het forum staat vol met mensen die dit overkomt. In reisfolders wordt ervoor gewaarschuwd. Je zou toch zeggen dat iedereen dit zou kunnen weten.

@EAZ1964 je kan ook ongemerkt verbinding maken met een Maritiem netwerk wanneer je op de Waddeneilanden bent of je telefoon kan verbinden met Turkije wanneer je in Griekenland bent, omdat je dicht bij Turkije bent. Je hebt net opgezocht voordat je op vakantie gaat naar Griekenland of het binnen de KPN bundel zit en dan denk je niet na over dat je mobiel verbinding kan maken met Turkije. Oeps dat is 60 euro. 


Ik ben het met iedereen eens dat het klantvriendelijk, nodig en  netjes zou zijn van KPN als dit in te stellen zou zijn. Ik zou zelf het een reden vinden om over te stappen naar een andere provider (als ik bij KPN zou zitten dan).

Waar ik minder mee overweg kan:

  • KPN verdient hier volgens mij niets/niet veel aan, dit zijn kosten die doorbelast worden door de veerboot/sateliet provider. Terugvorderen heeft geen zin.
  • De onnozelheid van vele reizigers: Op elke boot staat het aangegeven, op de algemene voorwaarden KPN staat het, het forum staat vol met mensen die dit overkomt. In reisfolders wordt ervoor gewaarschuwd. Je zou toch zeggen dat iedereen dit zou kunnen weten.

Denk je dat? Ik kan me niet voorstellen dat er geen percentage naar KPN’s kas vloeit. Maar goed, ik gaf al aan dat het van mijn kant speculatie was want ik weet het simpelweg niet. Maakt ook niet zoveel uit, maar zou wel verklaren waarom KPN weigert een optie aan te bieden om dit soort roaming uit te zetten. 
 

Onnozelheid? Dat vind ik een beetje lullig. Het spijt me zeer, maar ik had nog nooit van “Ferry roaming” gehoord. Ik ben 45 en bepaald niet dom. En nee, op mijn boot (Kristiansand) hingen geen waarschuwingsposters. Ik ben vrij opmerkzaam en zou dat echt wel gezien hebben.
 

And let’s be real: Niemand gaat op de Ferry vrijwillig 6MB gebruiken (wat is dat tegenwoordig, één Whatsapp met foto?) voor €60,50. Niemand.  
 

Ik begrijp best dat er rijke lui zijn met luxe jachten die maritiem internetten prima vinden voor dit geld, en ik wens ze veel succes daarmee maar graag het dringend verzoek aan KPN om een opt-out mogelijkheid. 


@EAZ1964 je kan ook ongemerkt verbinding maken met een Maritiem netwerk wanneer je op de Waddeneilanden bent of je telefoon kan verbinden met Turkije wanneer je in Griekenland bent, omdat je dicht bij Turkije bent. Je hebt net opgezocht voordat je op vakantie gaat naar Griekenland of het binnen de KPN bundel zit en dan denk je niet na over dat je mobiel verbinding kan maken met Turkije. Oeps dat is 60 euro. 

Inderdaad. Net als dat je niet verwacht dat je tussen Noorwegen en Denemarken ineens buiten de EU komt. 


Nogmaals ik sta volledig achter dat KPN dit moet fixen.

 

Op de stena lijn boot die ik deze zomer naar zweden had, stond het netjes aangegeven. Maar goed, als je er niet op let, dan snap ik dat je het mist.

Als ik een GSM mast niet kan zien -GSM signaal gaat niet verder dan 25km-, en dat is op zee al snel, dan weet ik dat GSM signaal van de boot komt via de satelliet.

Het is dacht ik ook vrij algemeen bekend dat de Turkse providers expres sterke GSM masten op het randje van de kust zetten om toeristen op de griekse eilanden te beroven.

Over maritiem netwerk: dat is gewoon gsm van een boot via de satelliet:

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/


Vroeger toen roaming nog peperduur was keek iedereen voordat ie naar het buitenland ging wat dat ging kosten. Nu denkt iedereen dat alles EU is en men kijkt nergens meer naar. Tja, er zijn nog legio verrassingen wat dat betreft. Ben blij dat het afgetopt wordt op die €60 en leer ervan wat de regeltjes zijn bij je provider. Want anders zou je honderden of nog meer Euro's kwijt zijn, zonder "kwijtschelding". Daarvoor is die €60-grens gemaakt in de EU, een blokkade wou men niet verplichten.