Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Sinds een week of 2 ben ik niet meer in staat om met mijn mobiele telefoon te bellen. 4g werkt prima, ook geeft mijn toestel aan dat ik volledig bereik heb. Echter gaat de telefoon niet over zodra ik een telefoontje probeer te plegen. Ook krijgen anderen te horen dat ik geen bereik heb als zij mij proberen te bereiken. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik kan de KPN klantenservice niet bereiken (aangezien ik niet kan bellen), dus probeer ik het hier.

Toestel: Oneplus 6

Al geprobeerd:

  • Simkaart schoonmaken
  • Telefoon opnieuw opstarten
  • Netwerk instellingen resetten

@bbbartt Dat is natuurlijk niet praktisch. Ervaar je deze problemen op meerdere locaties of één specifieke plek? Ik zie dat je het meeste al geprobeerd hebt maar op de pagina: Problemen met mobiel bellen kun je ook tips vinden. Is er een KPN Winkel in de buurt? Anders zou ik daar het toestel eens laten nakijken en dan kunnen ze indien nodig meteen de simkaart vervangen.


Hi Remco,

Thanks voor je snelle reactie! Ik heb dit probleem niet op een specifieke locatie, ik heb in meerdere steden geprobeerd te bellen.

  1. Toestel aan/uit zetten → geen effect
  2. Heeft KPN een storing → er staat van niet
  3. Heb je bereik → volledig bereik, ook werkt 4g (gelukkig) wel
  4. Mobiel geblokkeerd → dit lijkt me niet het geval, anders zou ik het (lijkt mij) wel weten
  5. Is je simkaart kapot? → Lijkt mij niet aangezien ik wel kan internetten en sms’en

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste even langs een KPN winkel fietsen. Dan ga ik dat proberen!


Het is wel erg vreemd, @bbbartt .   Heb je de beschikking over een ander mobieltje? Kun je daar die SIM eens in proberen?  (de kans is miniem dat het aan de SIM kaart ligt trouwens.)

Wat voor soort telefoon is het trouwens? (Merk/type)


Als het geen iphone 11 is en die SIM doet het wel in een ander mobieltje dan ga ik toch denken aan het toestel zelf. En daar kunnen we hier op het forum niet bij helpen.

Dan zou een KPN winkel of een reparatieshop de beste keuze zijn. 


Het is geen iPhone 11, maar een oneplus 6.

Ik zal mijn simkaart eens in een andere telefoon proberen om uit te sluiten of het aan de simkaart/het netwerk (of bijbehorende instellingen) of daadwerkelijk aan de telefoon ligt.

 

Bedankt voor de input, jammer dat er geen eenvoudige oplossing is!


t zelfde probleem bij mij, alles geprobeerd,niets helpt, wel typisch dat alle adviezen niet helpen, misschien gaat er iets fout bij de kpn, daarvan kan de klant niets nakijken. wat ik op internet lees is dat het een regelmatig voorkomend probleem is, wat ik nergens terug kan vinden is hoe het probleem is opgelost.

Alleen elke keer dezelfde adviezen en  klachten blijven (niet alleen bij kpn, ook bij andere providers) nieuwe simkrt biedt geen oplossing, zelfs nieuwe telefoon is geen oplossing, ‘t probleem blijft. Ergens in de netwerken gaat vanuit de providers iets fout en klanten kunnen dat niet oplossen

 


Het lijkt aan de netwerkinstellingen van het toestel te liggen.

Voor het bellen werkt 4g goed. Daarna probeer ik een telefoontje te plegen (welke mislukt), en daarna kan de telefoon niet meer meer met 4g verbinden. Ik moet dan eerst vliegtuigmodus activeren en weer deactiveren, daarna heb ik weer internet.

Het lijkt dus bij het wisselen tussen netwerken (om te bellen / internetten) fout te gaan. 

 

Enig idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? 

Bedankt alvast! 


Ik ben zojuist naar de KPN winkel geweest. Het is zo wel mij als de medewerker in de winkel onduidelijk waarom jullie mij langs de winkel hebben gestuurd. Ze konden mij op geen enkele manier helpen.

Hoe gaan we dit oplossen? Is het mogelijk om iemand met technische kennis naar dit probleem te laten kijken? Het lijkt in de netwerk-instellingen te zitten (zie vorige bericht), maar het is mij nu onduidelijk waar ik deze expertise kan vinden. 

Alvast bedankt! 


@bbbartt Dan moeten we even verder kijken. Normaal zijn ze in de winkel prima ingericht om de instellingen te controleren en eventueel de simkaart te vervangen. Ben je nog in de gelegenheid geweest om de huidige simkaart te testen in een ander toestel?


De medewerker heeft in ieder geval niet aangeboden om de instellingen van de telefoon te bekijken. Hij leek hier geen verstand van te hebben en/of niets voor mij te kunnen betekenen.

Er is mij een nieuwe simkaart aangeboden, echter kon deze niet worden aangevraagd. Dit komt doordat wij een gezinsabonnement hebben, en de hoofdeigenaar er niet bij was. Erg onhandig in dit soort situaties dat een machtiging in een vorm niet mogelijk is, maar dat ter zijde. Daarnaast vraag ik mij af of dit het probleem oplost, doordat internet + sms’en wel werkt. 

In een andere telefoon werken alle functionaliteiten (bellen, sms’en, en internetten) wel naar behoren. Dat zorgt er voor dat wij definitief kunnen uitsluiten dat het probleem bij de simkaart ligt, tenzij ik iets over het hoofd zie.

Via *#*#4636#*#* te bellen kan ik in de geavanceerdere netwerkinstellingen van mijn telefoon komen. Hier kan ik o.a. het netwerk type instellen: GSM/LTE/WCDMA etc. Ook valt hier te zien dat mijn ‘Voice Service: In Service’ is. Hier lijkt er dus wel verbinding te zijn. Verder valt op dat ‘VoLTE Provisioned’ niet instelbaar is en uit staat. Naar mijn weten wordt meestal ‘voice over LTE’ door een provider, jullie in dit geval, verplicht of niet. Zou het kunnen dat hier een conflict in de instellingen is?

Alvast bedankt voor de hulp.


Mits geschikt zou het toestel dat zelf moeten oppakken als het om Volte gaat. Ik ga nog even de netwerkinstellingen hier bij langs lopen en anders maak ik een melding voor onze Technische Dienst aan. Zou je jouw profiel kunnen invullen en mij dan hier een seintje kunnen geven als je dat gedaan hebt?


Wat betreft VoLTE: geen idee, maar bellen heeft in ieder geval jaren goed gewerkt!

Ik heb mijn profiel aangevuld. Mocht je nog andere info nodig hebben dan hoor ik dat graag.

 

Thanks alvast!


Dank je Bart. Ik heb alles nagelopen en de netwerkinstellingen staan goed. Ik heb ze een keer aan en uit gehad. Ik heb nu ook een melding aangemaakt voor mijn collega's van de Technische Dienst zodat alles nog even nagelopen kan worden 


Bedankt voor het doorzetten! Ik weet niet of het uit/aan zetten een mogelijke oplossing was, maar helaas werkt het bellen voor nu nog niet.

Wanneer kan ik een reactie verwachten?


Dat is wat lastig in te schatten rond de feestdagen en ik heb niet direct inzicht in hun voorraad. Er staan uiterlijk 10 werkdagen voor maar in mijn ervaring gaat dat vaak wat sneller. Ik hoop dat er dan snel duidelijkheid is!


Bij deze nog een terugkoppeling over het bovenstaande probleem, mocht een andere bezoeker van dit forum tegen hetzelfde probleem aan lopen: 

Ik heb mijn simkaart in een andere telefoon gedaan en geprobeerd te bellen, dit werkt. Het probleem is dus niet de simkaart. Dit heb ik hierboven eerder vermeld.

Ik heb een simkaart van een andere provider in mijn telefoon gedaan en geprobeerd te bellen, ook dit werkt. Het probleem is dus niet mijn telefoon.

Zoals ik in een eerder bericht heb aangegeven: het probleem lijkt hem in de netwerkinstellingen te zitten. Ik heb besloten om een abonnement bij een andere provider te nemen (na 10 jaar KPN), waarmee ik wel kan bellen. Ik ben zeer ontevreden over de klantenservice die mij door KPN is geboden, en ik ben het niet eens dat een verkeerd bericht in dit forum als “antwoord” is gemarkeerd.


Ik kwam je topic even nog tegen en ik kan even niet verklaren waarom dit antwoord bovenin is vastgezet. Ik zou het wel erg jammer vinden als je ons zou gaan verlaten. Is er nog contact geweest met onze Technische Dienst nadat ik deze melding heb doorgezet?


De technische dienst heeft inderdaad contact opgenomen. Zij hebben mij verzocht om mijn toestel te updaten en mijn netwerk instellingen te herstellen. Ik heb vooraf duidelijk gemaakt dat ik dit al gedaan heb. Zoals je wellicht kunt begrijpen, is het dan redelijk frustrerend om van de ‘technische dienst’ deze basis stappen te ontvangen die ik al lang heb doorlopen.

Daarnaast vroegen ze mij het probleem te omschrijven, dit heb ik naar mijn inziens ook voldoende gedaan. Ze vroegen bij welke telefoontjes ik problemen ervaarde, maar ook hier heb ik in mijn ogen antwoord op gegeven: allemaal.

Tot slot gaven ze mij 5 werkdagen tijd om te reageren, daarna werd de melding gesloten. Ik was die week op vakantie in het buitenland, en was dus niet in de gelegenheid om de gevraagde test telefoontjes te plegen. Vervolgens is de melding gesloten, en heb ik het opgegeven. 


Ik vind het echt spijtig dat dit dan niet netjes is opgelost en dat je dan een overstap moet maken naar een andere provider. Mocht er toch nog iets zijn wat ik kan doen laat het dan weten.