Skip to main content

Hallo, momenteel ben ik op vakantie in Portugal. Ik kan echter niet internetten op mijn mobiele data. Bellen lukt wel. Ik heb alle standaard dingen al geprobeerd als telefoon opnieuw aan en uit zetten, handmatig netwerken selecteren en data roaming staat ook aan. Ik heb genoeg internet in mijn bundel beschikbaar dus daar kan het ook niet aan liggen. Telefonisch heb ik al contact gehad, maar daar kwam ook niks uit. Het gekke is dat het internet het 4 dagen geleden nog wel deed in Frankrijk. Heeft iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Hoi @Janna18 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen heeft KPN geen enkele invloed op de mobiele netwerken in Portugal. 
Het kan dus zijn dat er op de locatie waar je momenteel verblijft een netwerkstoring gaande is, waardoor internetten via het 4G en/of 5G momenteel niet mogelijk is.
Ook geplande werkzaamheden zouden nog een optie kunnen zijn.

Daarnaast heb ik al van andere mede community leden vernomen, dat zowel het 4G als het 5G netwerk in Portugal, niet zo goed dekkend is zoals wij in Nederland gewend zijn.

Het is dus handmatig zoeken naar de mobiele provider, waarmee je dus wel een redelijk tot goede internetverbinding kunt maken op 4G of 5G.

Dat het internet in Frankrijk het wel goed deed, is dus geen garantie dat dit ook in Portugal het geval is, ook omdat je daar op andere mobiele netwerken zit dan in Frankrijk.

Wat je nog zou kunnen doen, is het resetten van de netwerkinstellingen in jouw smartphone.
Hiermee haal je eventuele fouten eruit, en zullen de juiste netwerkinstellingen automatisch worden ingeladen.
Vaak los je met een netwerkinstellingen reset veel problemen op.
 



Hoi @Michel.uit.Arnhem 

Bedankt voor je reactie en het meedenken. 

Het gekke is dat degene met wie ik op vakantie ben wel mobiele data heeft via dezelfde netwerken. Aan de dekking kan het dus niet liggen. Handmatig zoeken heb ik ook gedaan, maar via geen enkel netwerk heb ik mobiele data. Het is ook zeker niet mijn intentie om KPN hier de schuld van te geven, maar ik acht de kans hier het grootst dat er mensen verstand van zouden hebben. Het voorbeeld van Frankrijk was vooral bedoeld om aan te geven dat de telefoon dus wel met andere netwerken kan verbinden en dus daar geen defect kan zitten.

​Maar goed nieuws! Het is gelukt via het resetten van de netwerkinstellingen. De functie zat wat verstopt op mijn Samsung. Nogmaals bedankt voor je hulp!



Hoi @Michel.uit.Arnhem 

Bedankt voor je reactie en het meedenken. 

Het gekke is dat degene met wie ik op vakantie ben wel mobiele data heeft via dezelfde netwerken. Aan de dekking kan het dus niet liggen. Handmatig zoeken heb ik ook gedaan, maar via geen enkel netwerk heb ik mobiele data. Het is ook zeker niet mijn intentie om KPN hier de schuld van te geven, maar ik acht de kans hier het grootst dat er mensen verstand van zouden hebben. Het voorbeeld van Frankrijk was vooral bedoeld om aan te geven dat de telefoon dus wel met andere netwerken kan verbinden en dus daar geen defect kan zitten.

​Maar goed nieuws! Het is gelukt via het resetten van de netwerkinstellingen. De functie zat wat verstopt op mijn Samsung. Nogmaals bedankt voor je hulp!

 

Hoi @Janna18 

Super fijn 🙂om te horen, dat alles het weer doet, nadat je de netwerkinstellingen in jouw Samsung had gereset op mijn advies.
Dit is ook vaak de beste manier, om problemen en fouten eruit te halen waarna jouw Samsung weer goed op het mobiele netwerk wordt gezet.

Veel mensen laten hun smartphone 24 uur per dag aanstaan, wat zich niets mis mee is.
Maar op ten duur kan het gebeuren dat je smartphone “naast het mobiele netwerk gaat lopen (figuurlijk uiteraard)” en je dus met problemen geconfronteerd wordt.

Ik adviseer ook, om je smartphone eens in de 48 uur helemaal uit te zetten voor 10 minuten, en hem daarna weer aan te zetten, dit voorkomt uiteindelijk veel problemen.
 

 


Reageer