Skip to main content

Ik ben momenteel in het buitenland. Ik heb roaming uit, gebruik mobiele data ook. Toch wordt er meerdere keren per dag data verbruik gefactureerd. Kan dat worden gecrediteerd?

Hoi ​@06RD 

Welkom op de community van KPN.

Als je alleen roaming uit hebt staan, maar mobiele data wel geactiveerd hebt staan, dan kan er nog steeds data verbruikt worden via het mobiele netwerk.
Denk hierbij aan achtergrond processen zoals het verversen van de apps (zoals nieuws en weer apps), maar ook synchronisatie van bijvoorbeeld e-mail.

Dus buiten roaming dien je ook mobiele data helemaal uit te zetten op je smartphone.
Daarnaast adviseer ik je sterk om BESCHERMING AAN te sms'en naar 1266 hiermee wordt dataverbruik buiten de EU op 0,- euro gezet en kun je alleen nog maar internetten met een buitenlandbundel van het land waar je verblijft.
Internetten via een WiFi netwerk blijft gewoon mogelijk!

Kans is vrijwel nihil dat KPN de gemaakte kosten zal gaan crediteren, omdat de klant zelf verantwoordelijk is voor het gebruik van zijn of haar smartphone in het buitenland, vooral buiten de EU zone.

Binnen de EU is er geen probleem, want dan verloopt het verbruik gewoon via je Nederlandse databundel of bij Unlimited uit de databundel voor internetten binnen de EU.
Ben je daar door heen, dan kun je kosteloos blijven internetten op een zeer lage snelheid.

Dank je wel ​@Michel.uit.Arnhem 
Goede tip om BESCHERMING AAN te sms’en.

Zoals ik al schreef staat MOBIELE DATA ook uit en toch wordt er nog steeds data verbruik in rekening gebracht. Het gaat elke keer maar om <10kb, maar dat zou toch niet moeten kunnen? Ik wil best de verantwoordelijkheid nemen over het gebruik van mijn telefoon, maar als ROAMING & MOBIELE DATA beide UIT staan ga ik er vanuit dat er geen kosten in rekening worden gebracht.

KPN kan alleen uitgaan van het gemeten verbruik. Kennelijk gebruiken toestellen soms data ondanks dat mobiele data en roaming uit staan.

SMS daarom bescherming aan naar 1266 dan staan internetgebruik en de kosten helemaal uit.

Sms BESCHERMING AAN naar 1266 blokkeert alleen BUITEN de bundel niet-EU dataverkeer.

Al die mysterieuze kleine datablokjes kunnen wel bundel-MB's kosten.

Overigens zie ik ook steeds onverklaarbare datablokjes (eerst 7 MB, nu al 17 MB, kosten nul euro) op het KPN Prepaid app gebruiksoverzicht.

Nokia G10 TA-1334 met Android 13 en een KPN Prepaid sim verbonden met KPN 4G in Nederland (dus het home netwerk, niet roaming), met mobiele data en data roaming beide uit.

Reageer