Skip to main content

Hetzelfde bij mij. Er worden kosten in rekening gebracht voor het inspreken van de voicemail: zowel gebeld worden als bellen tegelijkertijd. In de VS is geen belbundel meer mogelijk dus je kunt je niet echt wapenen tegen deze kosten.

Hier wordt door een KPN-medewerker gezegd dat er geen kosten zijn:

En in 2010 kondigde KPN nog via een persbericht aan dat voicemail ontvangen gratis was:

https://www.bellen.com/nieuws/kpn-verlaagt-tarieven-bellen-en-voicemail-in-buitenland

Bij Vodafone en Odido is ook nu het ontvangen van voicemail in de hele wereld nog gratis. Het afluisteren niet trouwens, maar volgens mij verwacht ook niemand dat. Is dit stilzwijgend veranderd bij KPN waarmee KPN de enige provider is die hier nog een bedrag voor rekent?

Kan een van de moderatoren dit naar de technische dienst doorzetten om dit te checken? Is dit een facturatiefout door de overgang naar VoLTE of is dit een stilzwijgende tariefwijziging van KPN? Alvast dank!

 

Admin: eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

VoLTE heeft er niets mee te maken. 

Ook toen het EU gebeuren er nog niet was en 4G/5G ook niet had ik via GSM al kosten als ik in het buitenland was en iemand sprak mijn voicemail in.


Bijzonder @PeterG , voor mij is het de eerste keer. Er zijn ook meerdere bronnen waar KPN zelf aangeeft dat er geen kosten zijn. Klik voor de gein op de links die ik in mijn bericht heb toegevoegd.

Graag reactie van KPN zelf hierop dus. 


Ha @EenRuud, jammer om te lezen dat deze kosten zo onverwachts kwamen! Op onze website kan je onder het kopje ‘Download overige tarieven mobiel’ zien welke kosten we voor Voicemail berekenen. Binnen de EU is dit gratis, buiten de EU niet. Je zou er voor kunnen kiezen om de Voicemail uit te zetten als je in de VS bent. Dit doe je door (in Nederland) te bellen naar 12339. 


Ha @EenRuud, jammer om te lezen dat deze kosten zo onverwachts kwamen! Op onze website kan je onder het kopje ‘Download overige tarieven mobiel’ zien welke kosten we voor Voicemail berekenen. Binnen de EU is dit gratis, buiten de EU niet. Je zou er voor kunnen kiezen om de Voicemail uit te zetten als je in de VS bent. Dit doe je door (in Nederland) te bellen naar 12339. 

Kun je het voor de zekerheid navragen bij de Technische Dienst als je dit nog niet hebt gedaan? Ik geef dit namelijk ook gelijk dan even door aan een paar partijen zoals bellen.com zodat ze op hun website kunnen aanpassen dat er nu wel degelijk weer kosten voor worden gerekend.

En zou je kunnen navragen wanneer dit is veranderd? Want met terugwerkende kracht lijken de nieuwe buitenlandtarieven én inflatiecorrecties te zijn toegevoegd aan de oude tarievenlijsten.

Het is verder verrassend omdat Vodafone en Odido deze kosten niet rekenen en KPN geen of verwaarloosbare (SS7) kosten heeft bij binnenkomende voicemails, dus het is pure winst.

Overigens heb ik deze maand mét uitgeschakelde voicemail weer nieuwe belkosten voor 1 minuut uitgaand + 3 seconden inkomend in de app staan, dus iets gaat er niet helemaal lekker...


weer nieuwe belkosten voor 1 minuut uitgaand

Is dat niet een sms'je? Want 1 sms à 160 tekens is gelijk aan 1 minuut uit de bundel. Een sms kan overigens tot 800 tekens gaan. Wat dan dus neerkomt op 5 "minuten” indien je een beperkte bundel hebt.

En ik weet niet of voicemail wel echt helemáál uit is via UIT naar 1233 sms’en.

Via 12339 bellen, wat alleen in Nederland kan, is het écht uit.


weer nieuwe belkosten voor 1 minuut uitgaand

Is dat niet een sms'je? Want 1 sms à 160 tekens is gelijk aan 1 minuut uit de bundel. Een sms kan overigens tot 800 tekens gaan. Wat dan dus neerkomt op 5 "minuten” indien je een beperkte bundel hebt.

En ik weet niet of voicemail wel echt helemáál uit is via UIT naar 1233 sms’en.

Via 12339 bellen, wat alleen in Nederland kan, is het écht uit.

Ik heb 12339 gebeld toen ik nog in Nederland was.

Bij de "extra kosten" staat 1 minuut uitgaand en 0 minuten inkomend voor 53 cent totaal. Hetzelfde als wat er ook vorige maand op de factuur bij kwam nadat iemand geen voicemailbericht heeft achtergelaten. Op de factuur is pas precies te zien hoe en wat.

Het is geen grote ramp allemaal maar het voelt een beetje naar dat zo op kosten gejaagd kunt worden zonder er zelf invloed op te hebben, terwijl het KPN niets kost.


Ha @EenRuud, jammer om te lezen dat deze kosten zo onverwachts kwamen! Op onze website kan je onder het kopje ‘Download overige tarieven mobiel’ zien welke kosten we voor Voicemail berekenen. Binnen de EU is dit gratis, buiten de EU niet. Je zou er voor kunnen kiezen om de Voicemail uit te zetten als je in de VS bent. Dit doe je door (in Nederland) te bellen naar 12339. 

Als ik het tarief goed lees betaal je alleen maar voor bellen naar je voicemail. Het ontvangen ervan dat dan geld kost staat niet gespecificeerd…


Ha @EenRuud, jammer om te lezen dat deze kosten zo onverwachts kwamen! Op onze website kan je onder het kopje ‘Download overige tarieven mobiel’ zien welke kosten we voor Voicemail berekenen. Binnen de EU is dit gratis, buiten de EU niet. Je zou er voor kunnen kiezen om de Voicemail uit te zetten als je in de VS bent. Dit doe je door (in Nederland) te bellen naar 12339. 

Als ik het tarief goed lees betaal je alleen maar voor bellen naar je voicemail. Het ontvangen ervan dat dan geld kost staat niet gespecificeerd…

Klopt. Voicemail heb ik in Nederland ingeschakeld en de doorschakeling loopt ook via Nederland. En KPN heeft in het verleden expliciet aangegeven "vanaf nu is voicemail overal ter wereld gratis" maar zou dat dus stilzwijgend hebben teruggedraaid?

Nog even wachten en kijken of er nog een uitgebreider antwoord komt van KPN waarbij ze ook ingaan op dat het vroeger expliciet gratis was, en checken of het niet toch een fout is. Ik heb nu namelijk ook een week nadat ik voicemail in NL uitschakelde weer kosten voor een inkomend gesprek dat ik niet heb opgenomen. Heel benieuwd naar de factuur maar dat duurt nog een paar weken.


Jullie stellen terechte vragen! Ik zoek het uit en komt er bij jullie op terug. 


Ik wilde even laten weten dat ik er nog steeds mee bezig ben, maar nog geen duidelijkheid heb gekregen. Natuurlijk laat ik het weten wanneer ik dat wel heb. 


Hey @Marcia_ heb je inmiddels al wat duidelijkheid weten te krijgen?  Alvast bedankt voor je reactie!


Ha @RobbertV, helaas nog niet. Ik ga er opnieuw achteraan!


Ik heb nog geen inhoudelijk nieuws te melden, maar wilde wel even laten weten dat ik er nog mee bezig ben!


En, is er al een reactie?

Gaat er wellicht iets veranderen bij de bekendmaking van nieuwe tarieven volgende week?


Ik heb helaas nog steeds geen nieuws, @EenRuud. Sorry daarvoor!


Ik ben net (in februari 2024) overgestapt van Odido naar KPN en ben best een beetje geschrokken hiervan. Ben elke 3 maanden in de USA en had nooit kosten bij ingesproken voicemail als ik in de USA was (juist omdat altijd was aangegeven dat dat wereldwijd altijd gratis zou zijn; alleen afluisteren zou geld kosten). Tele2 was altijd perfect in de USA. Toen het Odido werd, had ik opeens geen bereik en data meer. Daarom overgestapt naar KPN. Maar ook bij Odido geen kosten ingesproken voicemail (maar ook geen bereik 😉 😉 ). 

Moet ik dus nu mijn voicemail elke keer gaan uitzetten (wat een gedoe) en weer aanzetten (wat een gedoe) omdat jullie een belofte (gratis voice mail wereldwijd) niet kunnen nakomen? 

Is het misschien anders een idee voor KPN om Odido en andere providers-die gratis USA voicemail inspreken hebben- vragen hoe zij dit doen? Of valt dat onder bedrijfsgeheimen en/of verdienmodel? 

 

(Overigens ben ik nog niet met KPN in de USA geweest en heb dus bij KPN ook nog geen voicemail-inspreek USA kosten gemaakt)

 


Ha @SWNL zodra ik meer te melden heb, laat ik het natuurlijk hier weten! Omdat jij nu ook in dit topic ‘zit', ontvang je daar automatisch een mail van. 


Pappen en nathouden is het devies dus? Totdat klanten ophouden met vragen?

Intussen staat het forum vol met dit soort klachten. En nu kpn bellen uit bundels voor populaire bestemmingen heeft gehaald lijkt het een bewuste strategie.

Of komt er toch nog een officiële reactie, een half jaar later? Als er binnen een week geen reactie is stuur ik een mail naar een aantal vergelijkingssites zodat er duidelijk wordt opgenomen dat KPN de enige provider is waar je betaalt voor het ontvangen van voicemail. Gewoon transparant dus ipv met veel bombarie deze kosten afschaffen en daarna stilzwijgend weer invoegen.

Laat maar weten of KPN dit wil @Marcia van KPN en escaleer het evt. 


Ha @EenRuud, goed dat je me erop attendeert. Ik ben het topic helaas wat uit het oog verloren en heb op dit moment nog geen antwoord voor je. Excuses hiervoor! Wel ga ik natuurlijk opnieuw navraag doen bij de betreffende collega's. 


@Marcia van KPN Graag! Zeker omdat ik uit andere topics verneem dat er inderdaad gewoon kosten worden gerekend. Ik ben nu net terug uit de USA en heb daarom maar een lokale sim genomen en mijn KPN sim er in NL vooraf maar al uitgehaald... 

Terwijl ik juist vanuit Odido(Tele2) speciaal naar KPN was gegaan voor de USA bundel... aaarggh. 


Er worden ook kosten gerekend als je voicemail uit staat en je het gesprek wegduwt trouwens (alleen nog buiten USA gezien). Doorschakelen staat in toestelinstellingen gewoon uit trouwens.


Er worden ook kosten gerekend als je voicemail uit staat en je het gesprek wegduwt trouwens (alleen nog buiten USA gezien). Doorschakelen staat in toestelinstellingen gewoon uit trouwens.

Wanneer heb jij dat ervaren? Kan je de datum noemen waarop dit volgens jou gebeurd is, toevallig? Dan kijk ik met je mee! Wil je ook jouw profiel aanvullen met je 06-nummer en adres?


@EenRuud had je mijn bericht gezien? Wil je met de gevraagde gegevens reageren?


Irritant als er niet op de vraag gereageerd wordt hè @Marcia van KPN ? ;)

De rekening met de kosten is nog niet binnengekomen dus het is nog even wachten daarop.

Heb jij inmiddels al een reactie op de vraag intern? Duurt wel lang, een half jaar, om antwoord te krijgen. Het kan bijna niet anders dat er iemand binnen de organisatie óf heel laks is óf dat er bewust geen antwoord wordt gegeven in het kader van pappen en nathouden, want welke klant blijft er nou doorzeuren voor een paar euro extra op de rekening?

Als je je hier niet in herkent, zou je dan wat dieper willen graven?


@EenRuud naar wat ik heb begrepen, is er onderzoek gedaan en is het inspreken van de voicemail inderdaad gratis. Er is echter ook erkend dat dit mis gegaan lijkt te zijn in sommige gevallen. Voor jou wil ik een klacht aanmaken, zodat de collega's van de klachtenafdeling kunnen kijken naar hoeveel kosten er teveel in rekening zijn gebracht. Kan je hiervoor toch je profiel aanvullen met je 06-nummer en adres?

 

Mocht je dit topic lezen en jezelf hierin herkennen: bel dan gerust met de collega's van 0800-0402 en geef aan dat er onterecht kosten in rekening zijn gebracht. We vergoeden deze dan!


Reageer