Skip to main content

Beste allemaal, 
Mijn vraag gaat over mobiele internetkosten in Duitsland. Twee jaar geleden heb ik voor een half jaar in Duitsland gewoond. Hier heb ik mijn Nederlandse abonnement gebruikt, dus ook mijn internet (roaming) gebruikt. In mijn contract stond dat ik mijn internetbundel in Duitsland (EU) kon gebruiken. Echter kreeg ik in Duitsland extra kosten doorberekend, omdat ik meer dan de helft van de tijd in Duitsland in plaats van Nederland doorgebracht had.

Stel ik zou bij KPN een abonnement voor mijn mobiele telefoon bestellen, waarbij staat “20 GB in NL en de EU”. Houdt deze keuze dan in dat ik zonder extra kosten een jaar lang, elke maand, 20 GB in Duitsland zou kunnen verbruiken zonder dat er extra kosten in rekening gebracht worden?
Of wat zou een abonnement zijn, dat dat zou kunnen dekken? Ik wil namelijk mijn Nederlandse nummer behouden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet!

Hallo @KS001 

Bij het gebruiken van je KPN abonnement in de hele EU volgens ‘Roam Like Home’, moet je rekening houden met de zgn. duurzame band met Nederland.

Zie dit uitgebreide artikel op de KPN website.
Voorwaarden voor gebruik roaming op basis van ‘roam like home’ (kpn.com)

Na een periode van 4 maanden waarin je meer belt, sms’t of internet in de EU dan in Nederland kan KPN je vragen om aan te tonen dat je in Nederland woont of op een andere manier een duurzame band hebt met Nederland. Als je die band niet kunt of wilt aantonen, kan KPN een toeslag rekenen.