Skip to main content
Beantwoord

Kosten uit het buitenland waar ik niet geweest ben

• May 30, 2025
  • 8 reacties
  • 141 keer bekeken

Ik krijg kosten uit Albanie ben er nooit geweest dan word er gezegd hij pak het sterktste telefoon verbinding we zaten 8 km van Albanie vandaag we zaten in Kassiopi toen we deze melding kregen en konder er verder ook niks mee alle bleef maar draaien daarvoor in Acharavi in corfu daar hadden we zero problemen maar nu heb ik wel een rekening gekregen van 60.50 euro extra op mijn abo kosten.

A we zaten niet in Albanie en B nog ineens verbinden en dan zeggen dat de telefoon het strakste signaal pakt heel vreemd en brutaal dat wij de dupe hiervan zijn.

Ik vind namelijk dat er wel iets is voor coulance voor de klant.. Hoe kunnen we dit oplossen…

En niet makkelijk praten van dat zet je roaming uit wat ik zei we konden een lange tijd niks doen met onze telefoon.

En 8/10 km vind ik best een aardig endje

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@amore, ik snap dat het als een verrassing komt als je niet in Albanië was. Wat je zegt klopt inderdaad, jouw toestel kiest het sterkste netwerk en zal daarmee verbinden. Dat kan een netwerk uit een ander land zijn, met andere roaming regels. Netwerken stoppen niet zomaar bij de landsgrens, die kunnen verder reiken dan dat. Als de data gebruikt is kunnen we daar niets tegen doen, wij moeten dat ook aan de Albanese provider afdragen. 

Roaming uitzetten is niet handig, dan zou je waar je bent ook niet bereikbaar zijn. Wat je wel kunt doen in zo'n geval is handmatig kiezen voor een netwerk waar je bent. Als je dat hebt gedaan zal jouw toestel niet meer zelf kiezen wat het beste is. Dan blijf je met dat netwerk verbonden, ook als het bereik slecht is. Daarnaast is de tip van Joep om BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266 ook een goede om je in de toekomst te beschermen.

Meer tips kan je ook in dit artikel lezen: 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 30, 2025

En toch is het zo ​@amore . Jouw telefoon heeft op dat moment de sterkste verbinding gepakt en in dit geval gaat de meter tikken. Daarom is het zo belangrijk om jezelf daar tegen te beschermen. Sms BESCHERMING AAN naar 1266 . Daarmee ben je beschermd. Doe het nu meteen dan kom je nooit meer in deze situatie!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 30, 2025

Hetzelfde als mensen op vakantie naar Kos, dat is ook kilometers ver van Turkije maar toch staan die masten van Turkije zo hard te draaien aldaar er regelmatig op dit forum berichten voorbij komen van vakantiegangers met 60,50 rekening in Kos. Ik snap nog steeds niet waarom de bescherming niet standaard aan staat maar dat is niet anders…

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@amore, ik snap dat het als een verrassing komt als je niet in Albanië was. Wat je zegt klopt inderdaad, jouw toestel kiest het sterkste netwerk en zal daarmee verbinden. Dat kan een netwerk uit een ander land zijn, met andere roaming regels. Netwerken stoppen niet zomaar bij de landsgrens, die kunnen verder reiken dan dat. Als de data gebruikt is kunnen we daar niets tegen doen, wij moeten dat ook aan de Albanese provider afdragen. 

Roaming uitzetten is niet handig, dan zou je waar je bent ook niet bereikbaar zijn. Wat je wel kunt doen in zo'n geval is handmatig kiezen voor een netwerk waar je bent. Als je dat hebt gedaan zal jouw toestel niet meer zelf kiezen wat het beste is. Dan blijf je met dat netwerk verbonden, ook als het bereik slecht is. Daarnaast is de tip van Joep om BESCHERMING AAN te sms’en naar 1266 ook een goede om je in de toekomst te beschermen.

Meer tips kan je ook in dit artikel lezen: 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 11, 2025

Ja, KPN draagt het ook aan de Albanese provider af, maar dat gaat waarschijnlijk om een paar dubbeltjes, niet om 60 euro, aangezien er ook een bundel van 5 GB is voor 15 euro.

Het zou sowieso coulant zijn om het bedrag tot die 15 euro terug te brengen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ja, KPN draagt het ook aan de Albanese provider af, maar dat gaat waarschijnlijk om een paar dubbeltjes, niet om 60 euro, aangezien er ook een bundel van 5 GB is voor 15 euro.

Het zou sowieso coulant zijn om het bedrag tot die 15 euro terug te brengen.

Hoi ​@EenRuud 

KPN draagt wel meer af aan de Albanese provider, dan een paar 10 eurocenten.
KPN houdt daar echt niet veel van over, zoals sommige mensen vaak denken.

Een bestelde buitenlandbundel, zoals in jouw geval de 5 GB bundel, wordt vanuit KPN niet vergoed.
Er zijn meer mede klanten die dat met enig regelmaat om vragen, en die kregen ook NEE als antwoord op hun coulance teruggave.

Dus ga er maar niet vanuit!

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 11, 2025

Hoi ​@EenRuud 

KPN draagt wel meer af aan de Albanese provider, dan een paar 10 eurocenten.
KPN houdt daar echt niet veel van over, zoals sommige mensen vaak denken.

Een bestelde buitenlandbundel, zoals in jouw geval de 5 GB bundel, wordt vanuit KPN niet vergoed.
Er zijn meer mede klanten die dat met enig regelmaat om vragen, en die kregen ook NEE als antwoord op hun coulance teruggave.

Dus ga er maar niet vanuit!

Dat klopt niet. Je bereikt de €60,50 limiet (€50 excl. BTW) al na circa 24 MB.

Het wholesale tarief dat KPN betaalt is waarschijnlijk minder dan 1 cent per MB. De winst ligt tussen de 49 en 50 euro ex BTW dus. KPN koopt geen bundel in bij een provider maar rekent achteraf af.

Daarom zou het op z'n minst coulant zijn om een deel retour te geven.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 11, 2025

Oh u werkt bij KPN op afdeling contracten?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 11, 2025

KPN betaalt minder dan 1 cent per MB (€10 per GB), of betaalt beduidend meer dan wat de rest van de markt betaalt voor roaming in Albanië.

Hebben we het nog niet over dat je mét bundel €0,003 per MB betaalt. En zonder bundel €2,50 per MB, bijna 1000x zo veel. En tuurlijk, KPN heeft infrastructuur en contracten te onderhouden. En tuurlijk, veel mensen gebruiken niet de hele bundel dus gemiddeld zul je meer betalen, maar het blijft een erg groot verschil.