Skip to main content

Kosten voor verbruik in Turkije terwijl ik daar niet ben geweest

• August 29, 2025
  • 3 reacties
  • 46 keer bekeken

Ik heb mijn laatste factuur bekeken en daar zie ik onverwachte kosten voor gebruik in Turkije. Dit verbaasde mij, omdat ik helemaal niet in Turkije ben geweest. Ik was op vakantie in Griekenland (Rhodos) en zat op de boot, vlakbij de kust. Waarschijnlijk heeft mijn telefoon daar per ongeluk verbinding gemaakt met een Turkse zendmast.

Omdat ik feitelijk gewoon in de EU was en dus gebruik wilde maken van de EU-roamingregeling, vind ik het vervelend dat er nu extra kosten zijn berekend voor een land waar ik niet ben geweest.

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 29, 2025

Beste ​@Noabijmoer dat risico loop je inderdaad in grensgebieden en op zee aan het strand op op de boot.

SMS ‘bescherming aan’ naar 1266 en internet wordt buiten de EU geblokkeerd, behalve als je speciale bundels voor bepaalde landen buiten de EU koopt.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • August 29, 2025

Hi ​@Noabijmoer 

Ik kan me voorstellen dat je dit vervelend vindt. Dit is echter wel het risico van roaming aanzetten per boot of vliegtuig, je telefoon pakt dan een zendpunt uit de buurt op. 

KPN licht dit onderandere hier verder toe. Zij zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor welke verbinding je telefoon pakt en ik denk dan ook niet dat zij deze kosten zullen vergoeden, helaas. 

Een uitleg over dit soort situaties vind je in het volgende topic: 

Kosten voor internetgebruik in Turkije, terwijl ik op Kos was | KPN Community

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Noabijmoer 

Zendmasten van Turkse providers houden zich helaas niet aan grenzen van het land zelf, en komen dus verder dan de landgrenzen van Turkije.
Als je dan op een boot tussen Rhodos (Griekenland) en Turkije vaart, kan het dus gemakkelijk voorkomen dat een Turkse provider daar net een sterker signaal heeft, dan de Griekse.

Je smartphone kiest in dat geval automatisch voor het sterkste signaal, en dat was in jouw geval dus een Turks mobiel netwerk.

Het is daarom verstandig en ook aan te raden, om het advies van mede community lid ​@JanD uit te voeren, zodat je geblokkeerd bent voor internet gebruik buiten de EU, tenzij je een buitenland (data-) bundel aanschaft van het betreffende land.