Skip to main content

Hi,

ik zag een topic die overeen kwam, echter wat nu?

Ik heb een data sim aangeschaft bij KPN, en wil nu gebruik maken van de functionaliteit advancedinternet (bij aankoop nog geen tijd gehad ernaar te kijken) maar het lijkt erop dat ikhetzelfde probleem heb, ik krijg ten alle tijden een geNAT adres terug en niet het echte ip, dus ik kan mijn router niet benaderen van buitenaf.

Is er een andere oplossing mogelijk, ik ben niet zakelijk dus dat gaat niet voor mij?

ik gebruik een tp-link MR600, en wil OpenVPN gebruiken, maar dat gaat dus niet op deze manier.

Bij oudere abonnementen werkt het wel. Bij nieuwere abonnementen schijnt het niet meer te werken. 

Is er een (bekende) methode om te zien of je een oud of een nieuwe sim hebt?

Is er een (bekende) methode om te zien of je een oud of een nieuwe sim hebt?

Nee. Het ligt volgens mij niet aan de sim. Maar aan het abonnement. Als dat nog maar een paar jaar oud is, dan werkt advancedinternet niet. Als het 10 jaar oud is ofzo, dan wel. Denk ik.

Hoi @Blankief, in het topic waar je naar verwijst wordt het inderdaad al uitgelegd. Die optie is er niet meer, je kunt geen gebruik maken van advancedinternet.
Je kunt de instellingen die we op onze website noemen hiervoor gebruiken: Instellingen voor de Dongel of Mifi (mobiele wifi router).

APN: internet
Gebruikersnaam: (leeg, niets invullen)
Wachtwoord: (leeg, niets invullen)
Telefoonnummer: *99#

Dan ben ik bang dat het inderdaad niet meer kan met mn abbonement.

Bedankt Jasper, maar ik wilde een VPN kunnen opzetten naar mn modem echter kan dat dus door cgnat niet.

Bedankt Jasper, maar ik wilde een VPN kunnen opzetten naar mn modem echter kan dat dus door cgnat niet.

Ik vraag me af hoe het in dit kader zit met artikel 7.4a van de telecommunicatiewet.

Zie ook dit artikel van KPN.

CGNAT blokkeert de mogelijkheid om het apparaat vanaf Internet te benaderen o.b.v. het IP adres en daarmee worden dus diensten (zoals VPN) geblokkeerd.

Goeie vraag, volgens die artikelen zou het idd niet mogen, maar er zal wel ergens een exceptie liggen?

Goeie vraag, volgens die artikelen zou het idd niet mogen, maar er zal wel ergens een exceptie liggen?

Ik heb geen uitzonderingsclausule kunnen vinden.

Ik vraag me af hoe het in dit kader zit met artikel 7.4a van de telecommunicatiewet.

Kun je dat artikel even toelichten? Voor mij is het abracadabra 😄

Dit topic gaat ook over advancedinternet:

Hier in heb ik laten zien dat het bij mij wel werkt.

Als ik dus advancedinternet instel heb ik wel verbinding maar dat blijkt een NAT adres en die komt dus nooit overeen zoals bij de screenshot in dat topic waar je naar refereert helaas, vandaar de aanname dat het voor mijne waarschijnlijk dus niet meer werkt.

En dus ook de vraag of we dat kunnen achterhalen of dat klopt 

Kun je dat artikel even toelichten? Voor mij is het abracadabra 😄

In artikel 7.4a lid 2 wordt gesteld dat de provider moet voldoen aan de netneutraliteitsverordening,

Die netneutraliteitsverordening stelt dat de provider geen diensten mag blokkeren en daar loopt het spaak, er worden immers wel diensten geblokkeerd omdat er CGNAT in het spel is en het apparaat (mifi router) daarbij dus geen eigen publiek IP adres heeft waarop deze benaderd kan worden. Hierdoor is het dus niet mogelijk om een VPN verbinding met die MiFi router op te zetten of een service op het thuisnetwerk te benaderen.

Die netneutraliteitsverordening stelt dat de provider geen diensten mag blokkeren...

Ik denk dat hiermee diensten die beschikbaar zijn op het internet mee bedoeld worden. Bijvoorbeeld Gmail ofzo.

CGNAT word heel veel toegepast. Bij Delta zelfs op glasvezel. 

Die netneutraliteitsverordening stelt dat de provider geen diensten mag blokkeren...

Ik denk dat hiermee diensten die beschikbaar zijn op het internet mee bedoeld worden. Bijvoorbeeld Gmail ofzo.

CGNAT word heel veel toegepast. Bij Delta zelfs op glasvezel. 

Nee, dat geldt ook voor diensten die je op jouw eigen thuisnetwerk actief hebt en via Internet wilt kunnen benaderen.

Delta biedt de mogelijkheid om CGNAT uit te zetten en daarmee wel een volwaardig publiek IP adres te krijgen. Daarmee kan Delta dus wel voldoen aan de netneutraliteitsverordening.

Uitgaand (van thuis richting Internet) is er geen probleem met CGNAT. Inkomend des te meer omdat je met CGNAT geen eigen publiek IP adres krijgt maar deze deelt met anderen en je daarbij geen services kunt forwarden naar jouw thuisnetwerk. Nu zijn er relatief maar weinig mensen die dat nodig hebben en dus tegen deze problematiek aanlopen maar ik denk wel dat een provider een alternatief zonder CGNAT aan moet bieden om aan de netneutraliteitsverordening te kunnen voldoen.

Bij KPN was dat dus de APN  “advancedinternet” maar die bestaat blijkbaar niet meer. Ik ben van mening dat die wel weer terug moet komen.

Reageer