Skip to main content

Hoi KPN!

 

Wilde dit per mail vragen en zo bij de juiste persoon uitkomen, maar dat gaat blijkbaar niet dus dan via het forum. Ik wil graag weten of jullie per 1 augustus bij alle masten gebruik gaan maken van 3.5 GHz en of jullie al werken met beamforming, (mu-)mimo etc. iig de inzet van de nieuwe techniek, en anders wanneer jullie dit ongeveer verwachten te gaan doen. Is er iemand bij KPN die mij hier over te woord kan staan alsjeblieft?

 

Alvast heel erg bedankt!

Je weet nog niet of KPN een frequentie bij 3.5Ghz veiling wel weet te bemachtigen. Misschien gaat KPN leeg uit de veiling. 🤣


Hoi @Vraag123 

Hieronder vindt je alle informatie omtrent het mobiele netwerk van KPN, over de techniek van het netwerk, en de uitrol van de 3,5 GHz voor sneller 5G vanaf 1 augustus 2024 aanstaande.

Het verhaal is geschreven door Jeffrey van Antennekaart.nl (tevens bron van dit artikel)

Lees het rustig door, want het is best wel een interessant verhaal over de techniek van het mobiele netwerk van KPN.

 

KPN rondt Huawei migratie af, begint met uitrol 3500MHz

26 maart 2024. Geschreven door Jeffrey (Bron. Antennekaart)

Het is alweer ruim 4 jaar geleden dat KPN begon met de Huawei migratie. Tientallen maanden lang hebben we in de gaten gehouden hoe KPN langzaam maar zeker afscheid nam van de verouderde Ericsson apparatuur en nieuwe Huawei apparatuur introduceerde en daarmee meteen 5G op 700MHz mogelijk maakte. Tijdens dit project zagen we meteen de nieuwe strategie van KPN: enorm veel standaardisatie. Bij geen van de Nederlandse netwerken zien we zo veel standaardisatie als bij KPN. Elke site die je tegenkomt kan grofweg van drie types zijn. Toch bleven een aantal sites over waar het gewoon niet mogelijk was om antennes te verwisselen. Een jaar geleden schreven we hier al over. Overgebleven sites behielden oude antennes met alleen laag spectrum, of alleen 1800MHz met 2100MHz. Halverwege 2023 zagen we eindelijk het langverwachte moment. Een kleine hand vol overgebleven Ericsson sites werden definitief uitgeschakeld. Daarbij kwam een einde aan een tijdperk. Het radionetwerk van KPN was volledig Huawei geworden en Ericsson was helemaal verdwenen. De uitgeschakelde sites waren een tiental overgebleven 3G2100-only sites die inmiddels zijn vervangen door een alternatieve site, plus nog een paar oude 2G of 4G sites.

Dus nu KPN klaar is het netwerk om te bouwen naar Huawei is de vraag waar we nu op moeten letten in het netwerk van de groene provider. Want na een super interessante periode met veel veranderingen lijkt nu een saaie periode te zijn aangebroken. Toch is dit niet helemaal waar. In de tweede helft van 2023, en in de laatste weken van 2024 hebben we weer een aantal interessante ontwikkelingen ontdekt. We willen jullie daarom graag weer meenemen voor een update van alle ontwikkelingen binnen KPN.

 

Admin: Artikelquote aangepast. het is niet de bedoeling om in z'n volledigheid artikelen van andere websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Staat er elders een interessant of relevant artikel, plaats dan een quote/samenvatting en link door naar het originele artikel :)


Dat artikel ga ik later lezen, maar de term beamforming komt er niet in voor.
Dus even op wikipedia gekeken :|
https://en.wikipedia.org/wiki/Beamforming
Aha, ook interessant, richten door fase verschillen tussen 2 antennes, als ik het even heel kort samen vat.


Dat artikel ga ik later lezen, maar de term beamforming komt er niet in voor.
Dus even op wikipedia gekeken :|
https://en.wikipedia.org/wiki/Beamforming
Aha, ook interessant, richten door fase verschillen tussen 2 antennes, als ik het even heel kort samen vat.

Hoi @KeesYagi 

Dank voor deze prachtig toevoeging, heel interessant om te lezen.
Zover ik weet, maakt ook KPN gebruik van beamforming, maar daar zou een moderator mogelijk wat meer uitsluitsel over kunnen geven.


@Vraag123 
Heb jij het beste antwoord gekozen ?
Is je vraag ook beantwoord ? ( lijkt mij niet )
Kun je nog wat uitleg geven over waarom je het vroeg.
Ik ben benieuwd.
 


Hoi @KeesYagi :)
Het beste antwoord is niet gekozen door @Vraag123 maar ik heb het desbetreffende antwoord als 'best answer' gemarkeerd. Reden; omdat we eerst die veilingen toch echt af zullen moeten wachten voordat we hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen! 


Kees, nee die had ik niet gekozen, het was Jan ;)

Jan, maar jullie zijn toch al lang in voorbereiding en dus kan iemand binnen KPN mijn vragen dan toch wel beantwoorden? Krijg ik dan morgen wel antwoord?


Kees, nee die had ik niet gekozen, het was Jan ;)

Jan, maar jullie zijn toch al lang in voorbereiding en dus kan iemand binnen KPN mijn vragen dan toch wel beantwoorden? Krijg ik dan morgen wel antwoord?

Achter de schermen zullen daar ongetwijfeld al mensen mee bezig zijn @Vraag123 maar tot die tijd (de veilig) doen we daar geen uitspraken over. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op had gehoopt maar met alle goede wil van de wereld kan ik daar op dit moment echt nog niks over zeggen. 


Hoi Jan!

Aangezien de frequenties nu geveild zijn; wat kan ik doen om nu alsnog een medewerker van KPN te spreken die mijn vragen kan beantwoorden? 

 

Nogmaals dank!


Hoi Jan!

Aangezien de frequenties nu geveild zijn; wat kan ik doen om nu alsnog een medewerker van KPN te spreken die mijn vragen kan beantwoorden? 

 

Nogmaals dank!

Dit is het laatste nieuws @Vraag123 :

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-verkrijgt-100-mhz-in-de-35-ghz-spectrum-veiling/


Hoi @Vraag123, daarvoor moet ik je, net als @N.N. , verwijzen naar de volgende pagina: https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-verkrijgt-100-mhz-in-de-35-ghz-spectrum-veiling/

Op die pagina vind je ook de contactgegevens van de persoon bij wie je deze vraag neer kunt leggen! 


Bedankt voor de goeie tip Jan! :)


Bedankt voor de goeie tip Jan! :)

Heel erg graag gedaan @Vraag123 en hopelijk kunnen vanuit daar jouw vragen worden beantwoord! 🙏🏻


Reageer