Skip to main content

Is het bellen en sms'en vanaf een KPN mobiel abonnement naar Oekraïne nog steeds gratis? En zo ja, tot welke datum?

Ik heb met deze vraag vandaag naar de klantenservice van KPN gebeld, en er werd mij verteld dat dit NIET meer gratis is, en dat de actie is gestopt per eind maart.
Dat klopt niet, want in april en mei betaalde ik nog geen kosten voor bellen en sms’en naar Oekraïne.

Het enige dat ik - naast informatie over de 10000 prepaid kaarten voor vluchtelingen - zelf kan vinden is het volgende:
https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-maakt-bellen-en-smsen-van-en-naar-oekraine-gratis/
Update I: Deze actie liep initieel tot eind maart, maar wordt gezien de huidige omstandigheden verlengd. 
Update II: Prepaid klanten dienen een speciale bundel voor gratis bellen en sms’en met Oekraïne te activeren via onze klantenservice (0800-0402). 


M’n vriendin van Oekraïense afkomst heeft een mobiel abonnement van KPN op mijn naam, en ze wil vanuit Nederland met haar familie bellen en sms’en. Haar broer zit vlakbij het front bij Zaporizja, en het is voor haar een manier om in contact te zijn wanneer het kan. Als het niet gratis is, dan gaat dat helaas niet. Hij heeft namelijk geen internetverbinding, en gewoon bellen valt niet te betalen.

Hallo @progressive ,

 

KPN schreef op 22 juli 2022 dat de gratis periode verlengd is tot ten minste 30 september 2022:

Update 26-9-2022: De 10000 simkaarten die wij voor Oekraïense vluchtelingen beschikbaar hebben gesteld, zijn op. Tot ten minste 31 december blijft het, ook met de uitgegeven simkaarten, mogelijk om zonder kosten te bellen of sms'en naar Oekraïense nummers.

 


Hallo @progressive ,

 

KPN schreef op 22 juli 2022 dat de gratis periode verlengd is tot ten minste 30 september 2022:

Update 22-7-2022: De 10000 simkaarten die wij voor Oekraïense vluchtelingen beschikbaar hebben gesteld, zijn op. Tot ten minste 30 september blijft het, ook met de uitgegeven simkaarten, mogelijk om zonder kosten te bellen of sms'en naar Oekraïense nummers.

 

Dat zou dan haaks staan op wat de KPN klantenservice zegt. Ik weet niet meer welke informatie ik moet geloven.

Graag hoor ik een reactie van een KPN medewerker via het forum.


Die reactie van kpn vindt u hier


Hallo @progressive ,

 

KPN schreef op 22 juli 2022 dat de gratis periode verlengd is tot ten minste 30 september 2022:

Update 22-7-2022: De 10000 simkaarten die wij voor Oekraïense vluchtelingen beschikbaar hebben gesteld, zijn op. Tot ten minste 30 september blijft het, ook met de uitgegeven simkaarten, mogelijk om zonder kosten te bellen of sms'en naar Oekraïense nummers.

 

Dat zou dan haaks staan op wat de KPN klantenservice zegt. Ik weet niet meer welke informatie ik moet geloven.

Graag hoor ik een reactie van een KPN medewerker via het forum.

Jammer dat je dit zo niet wilt aannemen, we zijn hier om jou te helpen. Maar hier staan inderdaad dezelfde woorden, maar dan geschreven door moderator Jasper: 

 


Hallo @progressive ,

 

KPN schreef op 22 juli 2022 dat de gratis periode verlengd is tot ten minste 30 september 2022:

Update 22-7-2022: De 10000 simkaarten die wij voor Oekraïense vluchtelingen beschikbaar hebben gesteld, zijn op. Tot ten minste 30 september blijft het, ook met de uitgegeven simkaarten, mogelijk om zonder kosten te bellen of sms'en naar Oekraïense nummers.

 

Dat zou dan haaks staan op wat de KPN klantenservice zegt. Ik weet niet meer welke informatie ik moet geloven.

Graag hoor ik een reactie van een KPN medewerker via het forum.

Jammer dat je dit zo niet wilt aannemen, we zijn hier om jou te helpen. Maar hier staan inderdaad dezelfde woorden, maar dan geschreven door moderator Jasper: 

 

Snap ik, en ik waardeer je behulpzaamheid. Als ik echter een rekening van 5000 euro krijg, dan denk ik niet dat jij hem betaald.

 

Overigens vind ik de “update van 22-7” niet duidelijk; “de uitgegeven simkaarten”. Om welke gaat dat. De 10000, of ook alle andere simkaarten van KPN? @moderator.


Het is met alle kpn mobiele nummers, prepaid en abonnement, mogelijk om gratis naar Oekraïne te bellen tot (en met) 30 september. Daaronder vallen óók de 10.000 prepaid-simkaarten die kpn gratis heeft gegeven voor gevluchte  Oekraïners in Nederland.

Update 1 oktober: de einddatum is uitgesteld tot en met 31 december (kan daarna nog verlengd worden).


Is het na 30 september 2022 nog steeds gratis om te bellen en smsen naar Oekraïne?

De laatste update is van 22-7-2022, met de melding 30 september 2022:

 

Tweede vraag:
Wat is het e-mailadres van KPN met vragen over bellen en smsen naar Oekraïne? Ik had enkele weken geleden een medewerker aan de lijn van KPN en die vertelde dat ik met al mijn vragen over hierover ook kon mailen naar allesoveroekraine@kpn.com (de medewerker zei zonder de trema op de i).
Ik kreeg echter een melding terug dat het emailadres niet bestaat. Hetzelfde gebeurt als ik mail naar allesoveroekraiene@kpn.comoorloginoekraine@kpn.com en oorloginoekraiene@kpn.com.


Hoi @progressive! Het bellen en SMS’en naar Oekraïne is nog steeds gratis. Er is geen direct contact mogelijk met de afdeling die hierover gaat, maar als je vragen hebt kun je ze hier ook stellen. 🙂


Hoi @progressive! Het bellen en SMS’en naar Oekraïne is nog steeds gratis. 🙂

Tot wanneer is het gratis? Of wellicht makkelijker te beantwoorden: Is het in oktober ook heel de maand gratis?

 

We kunnen het helaas niet testen, omdat het eerst wordt “gefactureerd” en vervolgens het bedrag op 0,00 Euro komt te staan bij de uiteindelijke factuur.


Het is gratis tot nader bericht, en er is nog geen datum bekend wanneer het stopt. Houd het forum sowieso in de gaten met regelmaat, zodra we weten wanneer het stopt geven we hier ook een update. 🙂 


Het is gratis tot nader bericht, en er is nog geen datum bekend wanneer het stopt. Houd het forum sowieso in de gaten met regelmaat, zodra we weten wanneer het stopt geven we hier ook een update. 🙂 

Super! Dank je wel voor je antwoord Sanne. Dat geeft rust.
Ik blijf het forum in de gaten houden.


Vandaag, 31 december 2022. Blijft bellen naar Oekraïne gratis? Ik vind nergens een nieuwe datum.


Ik had ook gezocht en niet gevonden. Behalve dit:

Deze actie liep initieel tot eind maart 2022, maar wordt gezien de huidige omstandigheden verlengd tot eind 2022.

Staat op website van KPN, zie m’n link in topic post. Dit zegt echter niets of het na 31 dec 2022 nog steeds gratis is en tot wanneer.

Voorgaand bericht van de KPN moderator geeft mij de indruk dat het nog gratis blijft, maar wie zal het zeggen.


In een recent topic heeft een moderator het nagevraagd en hij kwam met dit antwoord.

het bellen naar Oekraïne is tot in ieder geval 02-04-2023 gratis.

 

bron: SMS and calls to Ukraine. What happens after 31-12-2022? | KPN Community


Al een paar dagen geprobeerd om Oekraïne  te bellen maar krijg geen verbinding.  Helaas is het sinds 3 januari 2023 niet meer mogelijk om gratis met Oekraïne te bellen. Dit kreeg ik vandaag van de KPN  klantenservice telefonisch doorgekregen.

Welke datum klopt dan, 2 april of toch 2 januari 2023?


Hoi @GoUA . Gratis of niet. Dan zou je toch verbinding moeten krijgen. De vraag is echter ook of daar de telefoon nog is opgeladen. En of het netwerk het in die buurt momenteel doet.

Verder heb ik begrepen dat het alleen met een mobiel met een kpn simkaart is. Je belt toch wel met een mobiel?


Beste PeterG,

Klopt, ik bel met een prepaid kpn sim, ging perfect in november- december vorig jaar. Met de Nederlandse nummers bellen gaat perfect, ligt dus niet aan het netwerk. 


Al een paar dagen geprobeerd om Oekraïne  te bellen maar krijg geen verbinding.  Helaas is het sinds 3 januari 2023 niet meer mogelijk om gratis met Oekraïne te bellen. Dit kreeg ik vandaag van de KPN  klantenservice telefonisch doorgekregen.

Welke datum klopt dan, 2 april of toch 2 januari 2023?

Ik heb de afgelopen 9 maanden regelmatig KPN gebeld met de vraag in hoeverre het nog gratis is, en ik kreeg telkens een belabberd antwoord. Het komt voor mij als nieuw klant van KPN met glasvezelaansluiting een beetje knullig over. De meesten wisten geeneens dat KPN een uitzondering heeft voor het bellen naar Oekraïne, waardoor ik hen aan het informeren was i.p.v. zij mij. Nu is het natuurlijk gratis, en ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken, maar als je iets echt serieus neemt als bedrijf dan hoort daar toch ook heldere communicatie bij, toch?

Ik kan nu alleen maar vertrouwen op wat hierboven gezegd is door @RBxx. Als er echter een rekening van 2000 euro moeten worden betaald, dan vraag ik me af in hoeverre een bericht op een forum door een KPN moderator rechtsgeldig is. Het zou fijn zijn als KPN transparanter is over de einddatum per mail en op de website. En niet op een pagina die aldoor ‘on the fly’ wordt aangepast of outdated is. Het lijkt wel met opzet dat het vaag wordt gehouden, of er is gewoon echt geen aandacht voor. Een mailtje zoals hieronder zou al helpen:


In 2022 heeft u met uw mobiele simkaart van KPN naar Oekraïne gebeld. Sinds dag maand 2022 rekent KPN geen kosten voor het bellen en smsen naar Oekraïne. Dit kunt u terugzien op uw factuur.

Per dag maand 2023 betalen klanten van KPN weer het normale tarief voor bellen en smsen naar Oekraïne. Houdt u hier alstublief rekening mee.

Mocht KPN besluiten om deze datum verder op te rekken, dan ontvangt u hiervan een e-mail.

Meer informatie over de regeling en de einddatum vindt u op www.kpn.nl/bellennaaroekraine.


Ik heb een paar weken geleden nog gebeld naar iemand waarvan toen bleek dat die in Oekraïne zat. Dat wist ik helemaal niet, maar dat zei die toen. Ik vroeg nog: wat moet je daar nou? Vakantie zei die. Ik heb maar niet verder gevraagd en het gesprek maar snel beëindigd.

Maar dat kost mij dus ook niets? Bellen naar een Nederlander in Oekraïne? Of alleen gewoon belminuten? 


Hoi @Nick83 

EU nummers bel je vanuit je bundel. Dat kost jouw dus sowieso niks mits je zelf in de EU bent. 

Voor de ander waren er ook geen kosten want gebeld worden in de Oekraïne is/was ook gratis. 


Hi @progressive Ik ben het met je eens, dat KPN dit duidelijker moet aangeven. Persoonlijk vertrouw ik op de moderators op het forum. Dat zijn ervaren medewerkers, die hun contacten in de organisatie kunnen aanspreken voordat ze hier een uitspraak doen.

De medewerkers aan de telefoon zijn soms minder ervaren of hebben niet alle informatie paraat en ze kunnen ook niet uitvoerig ruggespraak houden.

Nee @Nick83 , dat gaat niet op. Als jij belt naar een NL 06-nummer dan gaat dat gewoon ten laste van jouw bundel. Waar die telefoon zich bevindt maakt voor jouw kosten niet uit.


Hi @progressive 

Ik zie zojuist in het eerder genoemde topic dat moderator @Rutger_ dit nogmaals heeft nagevraagd.

Rutger_ schreef:
De actie is verlengd tot in ieder geval 02-04-2023. Ik heb dit nogmaals nagevraagd en dit is de datum die ik doorgekregen heb. 


Hi all, wat RBxx en Rutger aangeven klopt. 

Hoi @GoUA . Gratis of niet. Dan zou je toch verbinding moeten krijgen. De vraag is echter ook of daar de telefoon nog is opgeladen. En of het netwerk het in die buurt momenteel doet.

Verder heb ik begrepen dat het alleen met een mobiel met een kpn simkaart is. Je belt toch wel met een mobiel?

Hier ben ik ook benieuwd daar . Gaat het nummer dan helemaal niet over? Wat hoor je dan? 


@Alex_P Inmiddels is de situatie dankzij Rutger_ opgelost. Blijkbaar "verdween" de bundel voor gratis bellen ineens uit mijn profiel, en niemand heeft er een verklaring hiervoor. Ondertussen is het weer teruggezet, kan nog 83 dagen gratis bellen met UA, bedankt!


@Alex_P Inmiddels is de situatie dankzij Rutger_ opgelost. Blijkbaar "verdween" de bundel voor gratis bellen ineens uit mijn profiel, en niemand heeft er een verklaring hiervoor. Ondertussen is het weer teruggezet, kan nog 83 dagen gratis bellen met UA, bedankt!

Hmm… volgens mij heb ik die informatie niet in mijn profiel, maar ik heb dan ook een abonnement voor mijn Oekraiense vriendin aangeschaft bijna een jaar geleden nadat de oorlog begon. T/m december 2022 zijn de bedragen voor bellen en smsen naar Oekraine 0,00 euro op haar KPN facturen.