Skip to main content

Is het bellen en sms'en vanaf een KPN mobiel abonnement naar Oekraïne nog steeds gratis? En zo ja, tot welke datum?

Ik heb met deze vraag vandaag naar de klantenservice van KPN gebeld, en er werd mij verteld dat dit NIET meer gratis is, en dat de actie is gestopt per eind maart.
Dat klopt niet, want in april en mei betaalde ik nog geen kosten voor bellen en sms’en naar Oekraïne.

Het enige dat ik - naast informatie over de 10000 prepaid kaarten voor vluchtelingen - zelf kan vinden is het volgende:
https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-maakt-bellen-en-smsen-van-en-naar-oekraine-gratis/
Update I: Deze actie liep initieel tot eind maart, maar wordt gezien de huidige omstandigheden verlengd. 
Update II: Prepaid klanten dienen een speciale bundel voor gratis bellen en sms’en met Oekraïne te activeren via onze klantenservice (0800-0402). 


M’n vriendin van Oekraïense afkomst heeft een mobiel abonnement van KPN op mijn naam, en ze wil vanuit Nederland met haar familie bellen en sms’en. Haar broer zit vlakbij het front bij Zaporizja, en het is voor haar een manier om in contact te zijn wanneer het kan. Als het niet gratis is, dan gaat dat helaas niet. Hij heeft namelijk geen internetverbinding, en gewoon bellen valt niet te betalen.

@Alex_P Inmiddels is de situatie dankzij Rutger_ opgelost. Blijkbaar "verdween" de bundel voor gratis bellen ineens uit mijn profiel, en niemand heeft er een verklaring hiervoor. Ondertussen is het weer teruggezet, kan nog 83 dagen gratis bellen met UA, bedankt!

Hmm… volgens mij heb ik die informatie niet in mijn profiel, maar ik heb dan ook een abonnement voor mijn Oekraiense vriendin aangeschaft bijna een jaar geleden nadat de oorlog begon. T/m december 2022 zijn de bedragen voor bellen en smsen naar Oekraine 0,00 euro op haar KPN facturen.

Het gaat in mijn geval om een prepaid sim, @progressive 


Is het nog steeds gratis en zo ja tot wanneer?


De situatie in Oekraïne gaat ons aan het hart. Daarom brengen we in ieder geval tot nader bericht voor mobiel (bellen en sms) en vast bellen naar Oekraïne geen kosten in rekening*. Dat geldt voor onze consumenten en kleinzakelijke klanten.