Skip to main content
Beantwoord

KPN netwerk valt tegen na overstap van Odido, wat kan ik doen?

• April 14, 2026
  • 25 reacties
  • 237 keer bekeken

Ben overgestapt van Odido naar KPN omdat ik een betrouwbaar netwerk wilde hebben. Heb een simonly met een Samsung S24Ultra. De snelheid en betrouwbaarheid van het internet qua constande verbinding zijn slechter dan van Odido. Waar ik bij Odido geen problemen had heb ik dit bij KPN wel.

Heb alle stappen doorlopen om het probleem op te lossen maar zonder succes. Kan dit aan de simkaart liggen? Als ik een andere simkaart zou onvangen, is het probleem dan opgelost?

Beste antwoord door Stdi

Berteman, bedankt voor je opmerking. Je opmerking heeft ervoor gezorgt dat ik geen 5G probleem meer hebt. Heb aangegeven chatgpt gevraagd om 5G problemen icm de Samsung s24 ultra te zoeken en met een oplossingen te komen. Nadat ik het volgende heb gelezen en aangepast waren mijn problemen weg:

"Controleer APN Instellingen → Verbindingen → Mobiele netwerken → Namen toegangspunten

Moet ongeveer zijn:

Naam: KPN Internet

APN: internet

APN-protocol: IPv4

Dat laatste is belangrijk. Veel S24 gebruikers melden dat IPv6 problemen geeft op KPN 5G."

Dus het aan passen naar APN-protocol: IPv4 heeft geholpen. 

25 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 14, 2026

Beste ​@Stdi je zou de mobiele instellingen van je mobiel eens een reset kunnen even en als dat niet helpt in een lokale KPN-winkel om een andere simkaart kunnen vragen en kijken of het dan beter gaat.

Succes.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi en welkom ​@Stdi! Wat jammer dat je verbinding niet zo goed is als verwacht.

Ben je intussen verder gekomen met de suggestie van JanD hierboven? Het ligt niet altijd aan de sim in zulke situaties, maar het kan geen kwaad om het uit te sluiten. In de KPN winkel in je buurt kan je zo een nieuwe meekrijgen, die gelijk voor je wordt geactiveerd!

Verder raad ik je ook aan om je sim voor de zekerheid te testen in een ander toestel, om te checken of je dan hetzelfde ervaart.

Kom je er niet uit, of helpt het niet, dan kan je het beste een belafspraak maken. Een van onze collega's van onze klantenservice belt je terug wanneer het je uit komt en helpt je verder! Indien nodig kan er een onderzoek opgestart worden, als het niet aan je sim of toestel blijkt te liggen. 

Mocht je intussen een oplossing gevonden hebben: deel het ook vooral. We lezen het graag en mogelijk zijn andere bezoekers hier in de Community ook geholpen met jouw informatie 😊.

• Auteur
  • Topper
  • April 16, 2026

Heb vandaag de klanten service van KPN aan de lijn gehad en krijg een nieuwe simkaart. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Goed om te lezen ​@Stdi, ik hoop dat 't intussen gelukt is met de nieuwe simkaart, en vooral dat je verbinding beter is! We lezen graag of het is gelukt. Als je vragen hebt, laat ze gerust hier achter.

• Auteur
  • Topper
  • April 29, 2026

Helaas heeft de nieuwe sim kaart geen invloed gehad. Mijn 5G blijft vele malen trager dan wat ik bij Odido had. Zelfs zo traag dat ik een spel niet meer kan spelen zonder wifi. Hoe kan dit KPN?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 29, 2026

Zet de telefoon dan eens op 4g(+) ​@Stdi , dan verbruikt ie ook nog minder stroom en gaat de accu langer mee.

• Auteur
  • Topper
  • April 29, 2026

Helaas, maakt geen verschil 4G geeft de zelfde problemen. Heb alles internet instellingen al geprobeerd. Hiervoor had ik ook KPN en toen was het een stuk stabieler en beter.

• Auteur
  • Topper
  • April 30, 2026

Het valt op bij een spel wat ik speel. Andere gebruikers hebben niet dezelfde ervaring als ik. Bij Odido had ik dit probleem niet bij KPN wel. Iemand gaf de opmerking “Het spel wilt altijd de de server pingen, wanneer dit niet lukt dat reset het spel zichzelf”. Dit gebeurd waarschijnlijk dus met 5G en 4G, met Wifi niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 30, 2026

Helaas heeft de nieuwe sim kaart geen invloed gehad. Mijn 5G blijft vele malen trager dan wat ik bij Odido had. Zelfs zo traag dat ik een spel niet meer kan spelen zonder wifi. Hoe kan dit KPN?

Odido heeft echt 5G al veel meer uitgerold dan KPN. Bij kpn is het voor een deel nog 4G++. De telefoon geeft wel 5G aan.

Kijk eens op antennekaart.nl in je buurt. Staat er 78 bij een (groene) stip dan is het al echt 5G. Anders is het feitelijk 4G++ (wat tot ca 500 Mb/s gaat, meer dan genoeg voor een spel).

Antennekaart geeft het aan voor alle 3 de netwerken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 5, 2026

@Stdi probeer in je instellingen bij mobiel netwerk je APN eens te veranderen in internet4 ipv internet, zet hierna even je telefoon opnieuw aan, lost dit je probleem toevallig op?

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Ok, en wat moet ik dan instellen bij de settings? Want dan moet ik een nieuwe maken. Nu staat er iets van kpn internet 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Zo staat het in mijn Samsung S25 FE. 

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Ja zo staat het ook bij mij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Was Odido niet betrouwbaar? 

Ik ben op plaatsen in Nederland geweest (o.a. Luttenberg) waar in het centrum kpn buiten nauwelijks bereik had en binnen helemaal niet. Iemand die naast me stond met Odido wel.

Mogelijk zit er 'ergens' nog een restant van Odido in je toestel. Maar hoe of wat en hoe op te schonen kan ik je echt niet vertellen helaas. 

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Odido was wel betrouwbaar alleen had ik altijd minder storingen en we beter betrouwbaarheid met KPN. Maar het is nu toch echt andersom.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Ach ja. Ik was alweer vergeten dat Odido 3 × uitval had binnen enkele weken. 1 was zelfs tot zo'n 3 dagen. 

Heb je je telefoon al eens 'opnieuw opgestart'?

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Ja, heb ik ook al gedaan. Sim kaart reset, youtube videos bekeken. Ik weet het niet meer, denk dat ik een jaar lang geen optimaal gebruik kan maken van het internet wil het liefst weg nu bij kpn. Het is gewoon niet goed.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 6, 2026

@Stdi ik durf niet precies te zeggen hoe het bij android heet (ben iPhone gebruiker) maar “internet4” neerzetten op de plekken waar normaal internet staat zou denk ik ook voor android moeten werken.

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Heb -105Dbm voor 5g dat .oet niet best zijn.

• Auteur
  • Topper
  • May 6, 2026

Kan het ook zijn dat Volte niet aan staat bij kpn? 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 6, 2026

Een jaar geleden waren er op deze community ook veel meldingen van problemen met de Samsung S24 op het mobiele netwerk van kpn. 

Wellicht is het kpn netwerk niet geschikt voor toestellen met bepaalde chipsets? 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 6, 2026

Berteman, bedankt voor je opmerking. Je opmerking heeft ervoor gezorgt dat ik geen 5G probleem meer hebt. Heb aangegeven chatgpt gevraagd om 5G problemen icm de Samsung s24 ultra te zoeken en met een oplossingen te komen. Nadat ik het volgende heb gelezen en aangepast waren mijn problemen weg:

"Controleer APN Instellingen → Verbindingen → Mobiele netwerken → Namen toegangspunten

Moet ongeveer zijn:

Dat laatste is belangrijk. Veel S24 gebruikers melden dat IPv6 problemen geeft op KPN 5G."

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • May 6, 2026

Ah android heeft daar zelf een functie voor dus

was indirect wel wat ik bedoelde, ipv4 gebruiken, (vandaar de internet4)

mooi dat dit helpt!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

IPv6 probleem via 4G/5G. Die zag ik niet helemaal aankomen. Ik weet wel dat het via wifi niet werkt als in het modem IPv6 aan staat. Daar heb ik met m'n S25 FE last van.

Voor mobiel internet staat hier de APN op IPv4/IPv6 (staat letterlijk zo).

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Moet ongeveer zijn:

Wat goed, fijn dat je met de info en suggesties hier deze oplossing gevonden hebt. Dank voor het delen!