Skip to main content

Normaal gesproken krijg ik een sms bij 50, 75 en 100% verbruik van mijn mb’s bundel. Nu kreeg ik dus om 13.04 een sms dat ik 50% verbruikt heb. ( terwijl ik thuis op de WiFi zit) Kijk ik 2 minuten later op de MijnKPN app om te kijken hoe veel dagen ik nog heb en blijkt dat ik er zelfs bijna door heen ben (nog maar 352 van de 5000) Nu heb ik sinds maart een verlengd en aangepast abonnement waarbij ik de eerste maand nog geen 3000 mb kon gebruiken. (ik dacht zal wel komen door het omzetten van het abonnement) en die MB’s waren binnen no-time verdwenen

Op het moment ben ik grotendeels van de tijd thuis en gebruik ik dus gewoon WiFi, dat check ik met regelmaat omdat ik regelmatig twijfel of die wel werkt ivm sloomheid van het internet. Dus snap überhaupt niet dat mijn m’n MB’s er zo snel doorheen gaan. 

In de tussentijd dat ik dit bericht typ zit ik steeds op WiFi, maar kijk even op de MijnKPN app en toch is er weer 1 mb vanaf. 
Kan iemand mij dit uitleggen? Is er een storing of zoiets?

Hallo @PvanSleeuwen ,

kijk in je telefoon eens of er bij de instellingen staat dat bij slechte wifi automatisch naar 4G overgeschakeld wordt, dat kan een oorzaak zijn.

Verder kun je op app-niveau eens kijken of deze zichzelf mogen updaten bij alleen 4G i.p.v. alleen wifi.

Verder kun je thuis mobiele data uitzetten op je mobiel als je alleen wifi gebruikt.

 

 


Hallo janD,

 

Het automatisch overschakelen naar 4g staat uit. Ook het automatisch updaten staat op WiFi.

Heb nu dus mobiele data uitgezet. Bedankt voor de tip! Hopelijk helpt dat wat.

Normaal gesproken red ik het gewoon een maand met de bundel terwijl ik dan grotendeels van de dag juist geen WiFi heb en ik dan zwaardere apps als spotify en YouTube op mijn mobiel gebruik. Thuis doe ik dit op een laptop.

Vandaar dat ik dacht dat het wellicht een storing zou kunnen zijn.


Hallo @PvanSleeuwen , in je telefoon kun je ook zien welke app's veel data opgeslokt hebben afgelopen tijd.

 


Heeft u ook een nieuwe mobiel?


@JanD Heb even gekeken met name de internet browser, daarna social media en spotify. En dat heb ik niet buitengewoon veel gebruikt de afgelopen maanden. Buitenhuis helemaal niet gezien ik maar 3 a 4 uur weg ben en daarbij geen werk heb waarbij ik constant op mijn mobiel zit. 
Heb bij m’n internet browser alle(5) tabs gesloten verder staat er nooit iets open.

Heb inmiddels databesparing ook maar aangezet wie weet help dat ook.

 

@Nick83 De telefoon heb ik niet bij mijn abonnement genomen. Die is inmiddels een half jaartje oud. Dit probleem is iets van de laatste 2 maanden.


Hoi @PvanSleeuwen, welkom hier. 

Jouw mobiele data gaat dus sneller dan gehoopt. De slimme netwerkwissel of WiFi-assistentie staat dus uit. Dat kan het toestel niet automatisch overspringen op mobiele data, ondanks dat het WiFi logo in beeld is. Heb je toen je dit hebt ingesteld wel het toestel opnieuw opgestart. 

Verder komt het verbruik wel echt van het toestel. Dit wordt door de simkaart geregistreerd. Dus als je twijfelt over de instellingen kun je altijd iemand in de winkel eens laten meekijken. 

Verder is het belangrijk het toestel regelmatig een uit en aan te zetten. Zeker als je mobiele data uitzet. Als je dan opnieuw opstart weet je zeker dat alle sessie die mobiel internet gebruiken afgesloten worden. 


Hallo Bart, 

Bedankt voor je reactie. 
De WiFi-assistentie stond nog uit van de instellingen vanuit de vorige telefoon. Heb dit daarna wel nog gecheckt en de telefoon heb ik tussendoor wel al een aantal keer uit en aangezet.

Heb nu de tips van Jan nagelopen (bedankt nog Jan!) en mijn telefoon weer een keer ge-update. Misschien heeft dat er niks mee te maken maar kan nooit kwaad lijkt me. 

Zijn pas 3 dagen in het nieuwe abonnement. En vandaag voor het eerst weer mijn mobiele data 4 uurtjes aangehad. Lijkt al wat verschil in te zitten. Dus hoop dat het weer normaal is 🤞🏻
 


 


Dat hoop ik zeker ook. Mocht het toch anders zijn. Laat het vooral weten.


Als je volgens de KPN app op 18 augustus al 4 GB verbruikt hebt (normaal gebruik ik ca. 1,5 GB per maand) en je telefoon heeft een verbruik gemeten van ruim 500 MB in dezelfde periode, wat gaat er dan mis?

 

Mijn zoon heeft een vergelijkbaar probleem: na 3 dagen al ALLE MB's verbruikt terwijl hij normaal "pas” na 2 weken zijn MB's op heeft.

 

Vanmiddag maar even langs de KPN winkel.