Skip to main content
Beantwoord

Meer informatie gewenst over tarieven voor bellen naar het buitenland. Zowel voor Vast als Mobiel

• February 10, 2026
  • 17 reacties
  • 286 keer bekeken

Helaas kan ik geen goede titel bedenken voor mijn vraag naar welke landen ik gratis kan bellen op basis van de abonnementen, die ik heb afgesloten, te weten: 

• Vast bellen (Ik heb destijds een abonnement afgesloten met “onbeperkt”, maar kan dit nergens vinden bij Mijn KPN.): Vast naar vast, maar ook van vast naar mobiel.
  • Mobiel met 8 GB + Onbeperkt min/sms: mobiel naar mobiel en ook mobiel naar vast.
  • Mobiel met 150 min/sms: mobiel naar mobiel en ook mobiel naar vast.

Als bijzonderheid: De gegevens van de mobiele telefoons zijn exclusief het combi-voordeel.

De reden waarom ik contact opneem met KPN Forum is een extra betaling ten laste van laatst genoemd Mobiel (het waren maar een paar centen) voor resp. bellen en sms-en naar het buitenland, alsmede het feit, dat ik nergens op de website van KPN een webpage c.q. overzicht kan vinden, waar mijn vraag wordt beantwoord.

P.S. Ik moest kiezen voor en sub-categorie. Dit is dus Mobiel geworden, maar ik wil ook informatie m.b.t. mijn vaste telefoon.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@lanfon ,

Wat betreft Vast Bellen. Als je BelOnbeperkt NL + EU hebt, dan kun je naar alle landen van de EU gratis bellen. Dat geldt uiteraard niet voor betaalnummers zoals 0900- en 0906-nummers.

Wat betreft Mobiel Bellen, je kunt gratis bellen naar en in andere landen van de EU en nog een paar extra landen: 

Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?

Hieronder zie je in welke landen je je abonnement of tegoed gewoon kan gebruiken:

A: Andorra, Azoren

B: België, Bulgarije 

C: Canarische eilanden, Cyprus (Grieks gedeelte) 

D: Denemarken, Duitsland 

E: Engeland, Estland 

F: Faeröer, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana 

G: Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittannië, Guadeloupe, Guernsey 

H: Hongarije 

I: Ierland, IJsland, Italië 

J: Jersey 

K: Kroatië 

L: Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg 

M: Madeira, Malta, Man, Martinique, Mayotte, Monaco, Moldavië 

N: Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Noordzee (Tampnet)

O: Oekraïne, Oostenrijk 

P: Polen, Portugal 

Q: -

R: Réunion, Roemenië 

S: Saint Martin, San Marino, Schotland, Slovenië, Slowakije, Spanje 

T: Tsjechië 

U: -

V: Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk 

W: Wales

X: -

Y: -

Z: Zweden, Zwitserland

bron: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Kan ik met onbeperkt bellen ook betaalde nummers en servicenummers bellen?

Je belt onbeperkt naar gratis nummers (0800, 088) en persoonlijke servicenummers (084, 087). Betaalde informatienummers (zoals 0900 en 1888 nummers) vallen hier niet onder. Bel je toch naar zo’n nummer? Dan betaal je extra kosten. Die kosten worden altijd genoemd.

bron:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement

Admin: kleine edits om de weergave van de tekst te verbeteren

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 10, 2026

Hallo ​@lanfon ,

Wat betreft Vast Bellen. Als je BelOnbeperkt NL + EU hebt, dan kun je naar alle landen van de EU gratis bellen. Dat geldt uiteraard niet voor betaalnummers zoals 0900- en 0906-nummers.

Wat betreft Mobiel Bellen, je kunt gratis bellen naar en in andere landen van de EU en nog een paar extra landen: 

Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?

Hieronder zie je in welke landen je je abonnement of tegoed gewoon kan gebruiken:

A: Andorra, Azoren

B: België, Bulgarije 

C: Canarische eilanden, Cyprus (Grieks gedeelte) 

D: Denemarken, Duitsland 

E: Engeland, Estland 

F: Faeröer, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana 

G: Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittannië, Guadeloupe, Guernsey 

H: Hongarije 

I: Ierland, IJsland, Italië 

J: Jersey 

K: Kroatië 

L: Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg 

M: Madeira, Malta, Man, Martinique, Mayotte, Monaco, Moldavië 

N: Nederland, Noord-Ierland, Noorwegen, Noordzee (Tampnet)

O: Oekraïne, Oostenrijk 

P: Polen, Portugal 

Q: -

R: Réunion, Roemenië 

S: Saint Martin, San Marino, Schotland, Slovenië, Slowakije, Spanje 

T: Tsjechië 

U: -

V: Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk 

W: Wales

X: -

Y: -

Z: Zweden, Zwitserland

bron: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland

Kan ik met onbeperkt bellen ook betaalde nummers en servicenummers bellen?

Je belt onbeperkt naar gratis nummers (0800, 088) en persoonlijke servicenummers (084, 087). Betaalde informatienummers (zoals 0900 en 1888 nummers) vallen hier niet onder. Bel je toch naar zo’n nummer? Dan betaal je extra kosten. Die kosten worden altijd genoemd.

bron:

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement

Admin: kleine edits om de weergave van de tekst te verbeteren

• Auteur
  • Helper
  • February 10, 2026

Een paar uur geleden werd ik verrast door KPN met een bericht, dat mijn bestelling of wijziging was verwerkt. Een reden voor mij om -na veel gezoek- de mogelijkheid gebruikt om mij terug te laten bellen door KPN. In principe een onschuldige mededeling, het bleek een toelating tot Hotspots, maar in een paniekerige stemming tijdens al het gezoek mij wel laten verleiden tot verificatie in twee stappen. Dit om tijdig Mijn KPN te kunnen bereiken. Geen behoefte aan extra handelingen en ook niet aan hotspots, maar dit zal wel niet terug te draaien zijn, vrees ik. (De dame, die mij te woord stond, heb ik ook gevraagd naar welke landen ik gratis kon bellen met mijn abonnementen, maar per e-mail werd een verkeerde link door gegeven.)

Waar ik nu om moet schrikken is de beperking van Vast Bellen: NL + EU. Ik kan mij herinneren destijds een contract voor Onbeperkt Bellen te hebben afgesloten voor de gehele wereld. Kan dit zomaar door KPN worden gewijzigd, terwijl ik hetzelfde betaal en dit zonder aankondiging?!

Als aanvulling: de naam van het abonnement: BelOnbeperkt Altijd 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 11, 2026

Het door jou genoemde oude abonnement bestaat al heel lang niet meer. Daar is lang geleden over gecommuniceerd vanuit KPN dat de abonnementen zijn aangepast. 

• Auteur
  • Helper
  • February 11, 2026

Een kijkje genomen in de KPN-app. Bij de opsomming van “Mijn produkten” het onderwerp “Vast Bellen” geopend. Vervolgens bij “Mijn extra opties ” de hieronder vermelde optie, genaamd “BelOnbeperkt Altijd en daaronder de tekst Bel onbeperkt naar 80 landen”, het teken > aangeraakt, met als resultaat een scherm om Telefoon-opties aan te passen. N.B. Ook Onbeperkt Altijd wordt vermeld in de desbetreffende opsomming.

Bij elk van deze opties wordt de mogelijkheid aangegeven voor: Meer informatie. Na aanraking van de pijl, die bij deze tekst wordt vermeld, verschijnt …… de enige informatie, die ik zoek (zie bijgaande afbeeldingen, overgenomen als schermafdruk van mijn mobiele telefoon)!

Spijtig genoeg heb ik in de KPN-app een dergelijke informatie, d.w.z. naar welke landen kan ik bellen en naar welke nummers, niet kunnen ontdekken bij het overzicht van mijn mobiele telefoons.

Tot slot een poging om mijn probleem in zijn geheel op te lossen via het volgende verzoek: Wie van de geachte forum-leden kan mij de doorklik-links bezorgen, die directe toegang bieden tot webpages, waarin op dezelfde wijze als te zien op bijgaande afbeeldingen een opsomming wordt gegeven van telefoonnummers en landen, als ik mobiel bel. En, zo mogelijk ook voor bellen met de vaste telefoon.

• Auteur
  • Helper
  • February 12, 2026

Blijkbaar zijn er geen specifieke webpages van KPN, waarop algemene voorwaarden vermeld zijn m.b.t. vast bellen of mobiel bellen met een bundel belminuten.

Aangaande mobiel bellen ben ik inmiddels via andere websites te weten gekomen, dat als men in het buitenland vertoeft, men elk nummer binnen de EU kan bellen, of dit nu vast of mobiel is. Dit laatste ongeacht waar de ontvanger zich bevindt, zoals bijvoorbeeld een Nederlander, die in Duitsland vakantie houdt of een Fransman, die een uitstapje maakt naar België. Dit alles valt onder het regiem “roaming”.

Wat niet onder het begrip roaming valt, is mobiel bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land. Het is mij nog niet duidelijk, of dit ook onder ieder mobiel-abonnement valt (van onbeperkt tot een x-aantal belminuten).

Tot slot nog dit, ik heb gerept over mijn paniekerige toestand, die aanleiding heeft gegeven om een probleem, waarmee ik reeds een paar maanden rondliep, te weten onduidelijkheid welke kosten nu wel of niet onder mijn abonnementen vallen (vast en 2x mobiel), aan het Forum voor te leggen. Welnu, deze aanleiding bleek een misverstand van KPN te zijn (zie bijgaande afbeelding).

Rest, en blijf de vraag: Wie kan mij duidelijkheid verschaffen m.b.t. mobiel bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hallo ​@lanfon

De informatie over bellen naar het buitenland is verspreid over meerdere pagina’s en niet in één persoonlijk overzicht terug te vinden in MijnKPN.

Ik heb daarom alle relevante links voor je verzameld en hieronder op een rij gezet. Hopelijk geeft dat duidelijkheid over naar welke landen je binnen jouw abonnementen kunt bellen en waar eventuele kosten vandaan kunnen komen.

Mocht je daarna nog vragen hebben, dan kijken we natuurlijk graag met je mee.

​​​​​​​Hier zie je precies om welke landen het gaat. Voor bellen buiten Europa moet je extra bundels aanschaffen. Dit is alle informatie die beschikbaar is voor mobiel bellen.

Voor vaste telefonie kun je alle landen vinden via deze link: Vast bellen (abonnement) via het betrouwbare KPN Netwerk | KPN
Helemaal onderaan, bij het kopje Veelgestelde vragen over Vast Bellen, staat aanvullende informatie.

Waar ik nu om moet schrikken is de beperking van Vast Bellen: NL + EU. Ik kan mij herinneren destijds een contract voor Onbeperkt Bellen te hebben afgesloten voor de gehele wereld. Kan dit zomaar door KPN worden gewijzigd, terwijl ik hetzelfde betaal en dit zonder aankondiging?!

Als aanvulling: de naam van het abonnement: BelOnbeperkt Altijd 

Zoals ​@Noordzee al heeft gezegd, bestaat deze specifieke abonnent helaas niet meer. Als je verder nog andere vragen hebt kijk ik graag nog met je verder! 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 12, 2026

De landen van Belonbeperkt Altijd heb je inmiddels zelf gevonden. 

Die staan niet meer via een linkje op de site omdat die optie al zo'n 2 jaar niet meer aan te zetten is. Tenzij je het nog van oudsher hebt.

Op de site staan alleen de tarieven van nu afneembare opties. Bijvoorbeeld Belonbeperkt Nederland en Belonbeperkt Nederland & EU.

Belonbeperkt Altijd (NL + 83 landen) is sinds 26 juni 2023 niet meer afneembaar. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Wat niet onder het begrip roaming valt, is mobiel bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land. Het is mij nog niet duidelijk, of dit ook onder ieder mobiel-abonnement valt (van onbeperkt tot een x-aantal belminuten).

Rest, en blijf de vraag: Wie kan mij duidelijkheid verschaffen m.b.t. mobiel bellen vanuit Nederland naar een ander EU-land.

Hoi ​@lanfon 

Hierbij nog even het antwoord op je gestelde vraag, omtrent het mobiel bellen vanuit Nederland naar een andere EU land:

Deze belminuten vallen volledig binnen onbeperkt bellen of de bel-bundel met 150 minuten, en worden dus niet los in rekening gebracht.

Dit staat ook op de website, al is het even door klikken:

Zit bellen in en naar het buitenland in mijn bundel?

Bellen vanuit de EU
Bellen vanuit een land in de EU naar Nederland of naar een ander land in de EU valt binnen je abonnement.

Bellen naar de EU
Met een Mobiel abonnement valt bellen vanuit Nederland naar een buitenlandsnummer in de EU ook binnen je abonnement.

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

Allereerst dit: Het is treurig, dat het Forum moet worden ingeschakeld om zoiets eenvoudigs als algemene voorwaarden voor abonnementen uit te leggen. KPN kan het wel, getuige de uitputtende informatie, die (exclusief) in de MijnKPN app wordt weergegeven voor Vast Bellen. (En, ja, ik heb nog steeds het oude abonnement voor zowel Europa als buiten Europa, en ook nog gratis Spotify Premium.)

Eerlijk gezegd, vind ik het een schande, dat KPN de desbetreffende informatie verstopt in een wirwar van webpages. Tijdrovend en niet altijd duidelijk. Met zekerheid durf ik te beweren, dat ik niet de enige angsthaas ben, die ter zake het Forum moet raadplegen. Kost ook weer tijd.

Enfin, het is opgelost met medewerking van velen. De samenvatting van Michel is eenvoudig en duidelijk, en als ik hieraan nog mag toevoegen, dat het nummer waarnaar men belt niet van belang is (vast of mobiel), dan heb ik alles goed begrepen, en kan dit onderwerp met dank aan allen worden gesloten.

Rest de vraag: Wie kan en wil KPN duidelijk maken, dat klantvriendelijkheid een ander beleid vereist?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 13, 2026

Wat Spotify Premium betreft wil ik je nog even uit de droom helpen. Dat zit al een paar jaar voor het volledige bedrag in je abonnement. (dan heb je wel ergens de aankondiging gemist en de prijsverhoging, van enkele euro's, is je ook niet opgevallen). En helemaal gratis zaten die extra's er ook niet in. De abonnementen waren namelijk duurder dan Alles-in-1 Instap zonder Spotify. Spotify zat er in de begintijd van de Alles-in-1 erin voor ongeveer 2/3 van de prijs.

De oude Alles-in-1 Standaard en Premium abonnementen zijn véél duurder ten opzichte van het huidige aanbod.

Als je niet (meer) naar landen buiten Europa belt dan zou je kunnen overwegen naar de huidige propositie over te stappen.

• Auteur
  • Helper
  • February 14, 2026

Ik heb er helemaal niet om gevraagd, maar omdat ik “alles in een” heb, wordt in de KPN-app bij Entertainment ook een tweetal extra’s vermeld: Pluspakket en Spotify Premium (zie  bijgaande schermafdrukken). En, bij Spotify staat toch echt € 0,00. Dit betekent, dat voor deze dienst niets wordt betaald. Maar, nogmaals, ik heb er niet om gevraagd. Het Pluspakket kan mij gestolen worden, en van Spotify maak ik spaarzaam gebruik.

Waar ik wel waarde aan hecht, verdubbeling van data en belminuten.

Ik betaal inderdaad een hoge prijs voor internet, tv, en vast bellen, namelijk € 105,33. Is er een reden, dat een trouwe klant zoveel meer betaalt?

De ergernis neemt wel toe, ook al vanwege het “sturen” in de bediening van de app. Voorheen kon ik deze zo maar openen; thans met pincode of KPN ID. En, als men wil verlengen, wort men ook aangestuurd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 15, 2026

Er stáát wel 0 euro bij Spotify maar dat is het niet. Kpn heeft dat 2 jaar geleden ook toegegeven (helaas niet meer te vinden).

Waarom zou je abonnement met al die extra opties anders flink duurder zijn dan Alles-in-1 Instap....? 🤔. Alles-in-1 Premium momenteel betaal je € 105. Mijn Alles-in-1 Instap met tv en telefoon nog meegerekend komt na 12 jaren op € 70,82. Ook al wat duurder dan de huidige propositie, maar niet zoveel vind ik)

Als je nu niet naar buiten de EU belt, met Belonbeperkt Altijd, dan kun je beter vernieuwen naar de huidige propositie. Dan met Belonbeperkt Nederland & EU. 

Dan ben je zo € 20 - € 30 per maand minder kwijt voor vrijwel hetzelfde. Als je Spotify niet gebruikt laat je dat weg, scheelt al direct € 12,99 !!

Is er een reden, dat een trouwe klant zoveel meer betaalt?

Ja. Een stokoud abonnement, welke (premium) toendertijd al de duurste was. Daaroverheen nog een jaar of 10 of meer inflatiecorrectie. En dan kom je op je huidige bedrag uit.

Dus tijd voor verjonging van je abonnement naar de huidige propositie. En op 0 verder qua inflatiecorrectie. Je raakt volgens mij dan alleen zonder extra kosten naar landen buiten de EU bellen kwijt.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@lanfon, ik snap heel goed dat dit verwarrend overkomt. Zeker als je extra’s ziet staan waar je niet bewust om hebt gevraagd.

Omdat je Alles-in-1 hebt, kan het kloppen dat je bepaalde voordelen automatisch krijgt. Denk aan het Pluspakket en soms Spotify Premium als onderdeel van een (ouder) pakket of combinatievoordeel. Dat er €0,00 bij staat betekent inderdaad dat je er niet apart voor betaalt, het zit dan inbegrepen in je abonnement of in een oudere voordeelconstructie.

Mijn advies:
Plan een terugbelafspraak in via de klantenservice. Dan kan er gericht worden gekeken naar:

• Wat je nu precies hebt (inclusief verborgen voordelen)
  • Of je huidige abonnement nog logisch is voor jouw gebruik
  • Wat er gebeurt met bestaande voordelen als je wijzigt

Via de Community kunnen we dat niet inhoudelijk aanpassen, maar telefonisch kunnen zij het complete klantprofiel erbij pakken en alles rustig met je doornemen. Mocht je toch nog willen dat er inhoudelijk naar je abonnement wordt gekeken, dan is zo’n terugbelafspraak echt de beste volgende stap.

• Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Een prima idee van Serenay! Maar, zou het niet beter zijn om een KPN-winkel binnen te lopen? In de buurt waar ik regelmatig winkel, Frederik Hendriklaan in Den Haag, en ook de Mall in Leidschendam, zijn wellicht medewerkers te vinden, de over dezelfde kennis bezitten.

En, tot slot nog een belangrijke tip voor een invloedrijke medewerker van het Forum: Dring er bij KPN op aan om hun hele complexe website te herzien en om te zetten naar klantvriendelijk gebruik. 

De trend van ondoorzichtig gebruik moet worden verbroken! 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@lanfon, een bezoek aan een KPN-winkel kan zeker een goed idee zijn. De collega’s daar hebben toegang tot dezelfde systemen en informatie als de klantenservice en kunnen vaak direct met je meekijken.

Wat betreft je feedback over de website: gebruiksvriendelijkheid blijft natuurlijk belangrijk. Begrijp ik goed dat je het vooral lastig vond omdat de informatie die je zocht niet overzichtelijk op één plek te vinden was? Als je iets concreter kunt aangeven waar je tegenaan liep, dan neem ik dat graag mee! 😊

• Auteur
  • Helper
  • February 23, 2026

Hartelijk dank, Serenay van KPN, voor Uw bereidwilligheid om de KPN-website wat klantvriendelijker te maken.

Duidelijkheid is gewenst door (wettelijke) basisvoorwaarden als eerste te vermelden. Dan kan men verder gaan met -door creatieve experts bedachte- specifieke aanbiedingen. Mocht er verwarring ontstaan, dan geschiedt dit in een later stadium. Denk maar aan tv-fabrikanten, die beginnen met de informatie hoe groot hun tv’s zijn (diagonaal 55, 65, of 75 inch) om vervolgens de klant te overdonderen met een overmaat aan type-aanduidingen, waarbij elke variatie van letter of cijfer een gigantisch verschil kan betekenen.

KPN is hiertoe best in staat, getuige de omschrijving, die ik in de KPN-app op mijn mobiele telefoon heb aangetroffen voor de vaste telefoonaansluiting: „Met BelOnbeperkt Altijd kun je 24 uur per dag en 7 dagen per week onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers in heel Nederland en in ruim 80 landen (uitgezonderd betaalde servicenummers).“

Voor mobiel bellen wil ik de volgende tekst voorstellen:

Overal in de Europese Unie, alsmede op IJsland, in Noorwegen, op de Noordzee (Tampnet), in Moldavië, Oekraïne, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, en op de Canarische Eilanden, betaalt u voor bellen, internetten en sms’en dezelfde kosten als in Nederland. Bellen naar een mobiel of vast nummer vanuit deze landen of naar deze landen brengt geen extra kosten met zich mee bij gebruik binnen de bundel van een mobiel abonnement of een tegoed.

Heb ik nu ook meegewerkt aan de oplossing van mojn probleem; al is het maat ten dele? :)

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+7

Hoi ​@lanfon, door zo uitgebreid mee te denken en zelfs een tekstvoorstel te doen, lever je zeker een bijdrage! Of het direct tot een wijziging op de website leidt kan ik niet beloven, maar dit soort inhoudelijke feedback is altijd waardevol.  Dus ja al is het misschien maar ten dele je hebt zeker constructief meegewerkt aan de oplossing 😉