Skip to main content
Beantwoord

Mijn buiten EU bundel werkt niet in Japan, wat is er aan de hand?

• May 27, 2025
  • 18 reacties
  • 268 keer bekeken

Ik heb een buiten EU bundel, maar kan niet bellen of gebeld worden in Japan. Ik kan wel sms’en, maar moet daarvoor apart betalen. Wat kan er aan de hand zijn?

Beste antwoord door PeterG

Zie hier. Uitleg en compensatie regeling. Moderator Shyrin van KPN: 

18 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Paulalex 

Welkom op de community van KPN.

Vrijdag restend zijn een flink aantal buitenland bundels aangepast en veranderd door KPN, ook die van Japan.
De buitenland bundels voor Japan zijn nu alleen nog voor data verbruik, waardoor bellen en sms’en in Japan apart wordt gefactureerd (buiten de bundel kosten).

Dit zijn de (data) bundels voor Japan:

5000 MB (5 GB)

JAPAN 5 AAN naar 1266  - eenmalige kosten per activering € 14,99

10000 MB (10 GB)

JAPAN 10 AAN naar 1266 - eenmalige kosten per activering € 24,99

Buiten de bundel kosten in Japan:

Data verbruik € 2,50 per MB
Bellen naar dit land € 0,30 per minuut
Bellen vanuit dit land € 1,- per minuut
Oproepen ontvangen binnen dit land € 0,50 per minuut
Ontvangen van SMS gratis
Verzenden van SMS € 0,30 per sms

• Deelnemer
  • May 27, 2025

Dit probleem hebben wij vandaag ook getroffen. 

De informatie uit het topic “Datagebruik in Japan: bundel en instellingen” klopt niet. 

We hebben zowel VOORDEEL 100 AAN als VOORDEEL DATA 2000 AAN  naar 1266 getypt, bevestigingsberichten gekregen maar toen we hier geland waren: helemaal nada niets. Geen 5G, helemaal niets. Het geld ga ik uiteraard terug vragen. Want om dan hier te lezen dat het eigenlijk andere actievatiecodes moeten zijn is natuurlijk van de zotte. 

In de MijnKPN-app kreeg ik later wel keurig de mededeling dat ik extra kosten had gemaakt. Niet acceptabel: 3 bundels moeten activeren om de boel hier werkend te krijgen en dan nóg extra kosten maken?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 27, 2025

Dank voor jullie reacties!

Ik vind het toch tamelijk absurd dat tijdens de looptijd van mijn bundel, KPN besluit om de voorwaarden te wijzigen. Ik heb een E-sim voor data bij een andere probider, en de buitenlandbundel specifiek voor bellen en sms’en aangeschaft. Helaas kan ik KPN alleen bellen om dit op te lossen, dus kan ik pas weer in Nederland mijn geld terug vragen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 27, 2025

Zie hier. Uitleg en compensatie regeling. Moderator Shyrin van KPN: 

• Deelnemer
  • May 27, 2025

Dank Peter, gaan we mee aan de slag. Inderdaad “we”, we reizen in een groep. 

ik hoef niet te weten welke stropdas dit bedacht heeft maar aan het andere topic te zien gaat het aantal claims de komende weken best groot zijn. 
Alsof je alle boekenbonnen ongeldig verklaart omdat je een nieuw logo zo schattig vindt. 

Mochten de marketingwijzen de woorden “klantgericht” en “efficiënt” nog in hun woordenboek hebben staan, is het dan niet voor iedereen een stuk handiger om de betalingen voor de bundels die de afgelopen twee weken besteld zijn, gewoon terug te storten? Scheelt ook wat imagoschade. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Sonero_12 

Je hebt hier zeker een goed punt!
Want ik ben nog nergens een mededeling tegen gekomen, met daarin de vermelding dat er buitenland bundels zijn gewijzigd en aangepast, ook niet door een moderator van KPN.
De wijziging is op 27 mei 2025 ingegaan, dus op dezelfde dag had er ook een mededeling geplaatst moeten worden, zowel op de website als op de community.

Nu worden mede klanten compleet verrast, ook als ze al reeds op reis zijn buiten de EU.
Dit had inderdaad veel beter gekund.

• Deelnemer
  • June 8, 2025

Ik ben momenteel in Japan. Ik heb een buiten eu bundel maar ik kan de roamingfunctie niet activeren. Dus geen internet. Wel via gratis WiFi  voorzieningen. Ik heb alle tips van de website gevolgd maar geen resultaat. Ik ben hier nog drie weken en heb de roaming functie wel nodig. Hoe verder?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Kan je "roaming" in je instellingen niet aan zetten ​@Edkl22 ??? 😮

• Deelnemer
  • June 8, 2025

Staan wel ingesteld, maar ze werken blijkbaar niet. Diverse malen opnieuw ingesteld volgens voorschriften en ook andere providers in Japan geprobeerd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Mogelijk wil je oude bundels activeren. Die werken sinds 27 mei niet meer.

Gebruik uitsluitend de nieuwe die je vindt via

http://kpn.com/buitenland

Verder

• Deelnemer
  • June 8, 2025

Ik heb de bundel 14 dagen geleden geactiveerd. De KPN app geeft aan dat de bundel nog 17 dagen geldig is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Ja. Maar dié is dus acuut vervallen op 27 mei bij de introductie van de nieuwe. Foutje. Nu dus een van die nieuwe doen en je hebt weer internet. ​@Edkl22 

Die halve wordt vergoed. Bij thuiskomst in Nederland even voor bellen. 

Verder: een bundel is 1 maand geldig of korter als ie eerder op is.

• Deelnemer
  • June 8, 2025

Opgelost? 

Wel hele vreemde gang van zaken. Dank voor het meedenken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Nog een fijn verblijf in Japan. Met de veel goedkopere nieuwe bundels. ​@Edkl22 

En tja, het was een onbedoeld bijeffect.  Vandaar dat de vervallen bundels ook vergoed gaan worden. Maar dat kan wachten tot je thuis bent. 

• Deelnemer
  • June 13, 2025

@Edkl22, hopelijk heb je de boel inmiddels aan de praat. Met de JAPAN 5 bundel hadden wij overal goede dekking. 

Voor je contact met de klantenservice zal je geduld moeten hebben, er is geen centraal punt of kennisbron ingericht voor deze situatie. 
Zelf kwam ik na 5x doorverbinden bij het juiste loket uit. Ook zal je moeten wachten tot je je factuur ontvangen hebt voordat je gaat bellen, anders kan de medewerker niets voor je doen. Mij werd verzekerd dat het in orde gaat komen.

Veel hotels, treinstations en winkelcentra bieden overigens gratis goede wifi, het land is heel service-gericht. Goede reis en vooral veel plezier gewenst!

• Deelnemer
  • June 13, 2025

Overigens geeft deze pagina nog steeds foutieve informatie maar het topic zit op slot. Wellicht kan een moderator er een verwijzing naar de juiste pagina bij plaatsen. 

• Deelnemer
  • June 13, 2025

Dank voor de tip. Ik maak inderdaad veel gebruik van de vele gratis WiFi mogelijkheden in Japan. Daarnaast heb ik nu ook een nieuwe KPN bundel nieuwe stijl. Zodra ik thuis ben ga ik de strijd aan met KPN over de terugbetaling van mijn eerste bundel.

• Deelnemer
  • June 15, 2025

Graag gedaan. Let overigens op met het klassiek bellen of gebeld worden. Zoals je aan de tabel hierboven kan zien betaal je daarvoor nog steeds de hoofdprijs. 
Kies daarom de belfunctie in WhatsApp, Telegram, Signal etc.