Skip to main content

Beste lezer,

Zeer regelmatig loopt de data van mijn bundel heel snel leeg. Ik heb hierover al meerdere malen contact met jullie gezocht en jullie zeggen het probleem niet op de te kunnen lossen. Ik heb alle apps uit staan op het moment dat dit gebeurd, zelfs mijn telefoon uit gezet. 
Nu heb ik een nieuw contract afgesloten met onbeperkt data om deze ellende te voorkomen, wat volgens jullie medewerker volgende maand zou in gaan en wat blijkt… dit is niet het geval. Nu zit ik dus weer zonder data.

Ik zou het zeer op prijs stellen als dit z.s.m. opgelost kan worden. 

Welkom op het KPN forum @Vivianne81 !

 

Dat je databundel zo snel leegloopt, kan verschillende oorzaken hebben, denk hierbij aan:

 

  • Software updates voor het besturingssysteem van je smartphone
  • Automatische updates voor de apps op je smartphone
  • De hotspot die op je telefoon geactiveerd staat, waardoor andere apparaten gebruik kunnen maken van de verbinding van je smartphone (als een mini modem zeg maar)
  • Apps die continu op de achtergrond, zonder dat je daar gebruik van maakt, zich blijven verversen of synchroniseren

 

KPN ziet alleen hoeveel data je per dag hebt verbruikt, maar kan niet meekijken (wegens de privacy wetgeving) waaraan je die date hebt verbruikt.
Vandaar dat je op je maandelijkse factuur van KPN, alleen het dataverbruik per dag kunt zien en het maandtotaal, maar niet aan welke apps of updates.

Dit kun je wel terug vinden in het menu van je smartphone, die houdt bij aan welke apps je de meeste data verbruikt, deze optie vindt je in de meeste gevallen onder “mobiel netwerk” in het menu van je smartphone, al is dat afhankelijk van het merk en besturingssysteem.

Als je smartphone compleet uitstaat, wordt er geen data verbruikt, dat lijkt mij wel duidelijk.

De oplossing:

Ga na in je smartphone waaraan je de meeste data verbruik aan kwijt bent geraakt, in de meeste toestelen wordt dit gerangschikt van veel naar weinig.
Hou rekening met het feit, dat apps op de achtergrond (dus ook als je jouw smartphone niet gebruikt) nog steeds bezig zijn met synchroniseren, updaten en verversen.
Bij de iPhone (iOS) kun je dit per app uitzetten, en zover ik weet kan dat ook gewoon bij een smartphone die op het Android besturingssysteem werkt.

Verwijder apps die je bijna tot nooit gebruikt, zodat die geen data meer kunnen gebruiken.

Zet software updates voor het besturingssysteem op handmatig, zodat je controle houdt over en wanneer je deze update wilt laten plaats vinden.
Zet in dit soort gevallen WiFi aan, en data via het mobiele netwerk tijdelijk uit, totdat de update volledig is afgerond.

Je mobiel abonnement:

Deze kun je 1 keer per maand, zelf aanpassen omhoog of omlaag binnen “Mijn KPN”.
Hierin zie je ook gelijk welke bundel er momenteel actief staat, en zou je hem zelf nog kunnen wijzigen naar KPN Unlimited data & bellen.
 

Maar KPN kan je dus niet vertellen waaraan je de data hebt verbruikt, dit is privé.

In de goede hoop je hiermee een stuk duidelijkheid te hebben gegeven, maar ook wat je er zelf aan kunt doen.


Hoeveel data heb je? Mijn 4 Gb houd het de hele maand ruim vol met mijn Android toestel en bijna dagelijks grensoverschrijdend gebruik. Het zijn apps die je gebruikt en je data opmaken. Welke apps met veel data geeft "Gegevensverbruik" aan op Android?


Hoeveel data heb je? Mijn 4 Gb houd het de hele maand ruim vol met mijn Android toestel en bijna dagelijks grensoverschrijdend gebruik. Het zijn apps die je gebruikt en je data opmaken. Welke apps met veel data geeft "Gegevensverbruik" aan op Android?

Dank voor je goede aanvulling @jojootje .

Bij Android valt het inderdaad onder “gegevensgebruik” binnen het menu van het toestel.
Net iets anders dan bij iOS van de iPhone (die ik zelf al jaren gebruik).


Ik heb 12 GB per maand, zit zowel thuis als op kantoor op de WiFi. De meeste maanden zijn er geen problemen maar soms loopt de data binnen een half uur weg en dat vind ik toch vrij uitzonderlijk.  


Ik heb 12 GB per maand, zit zowel thuis als op kantoor op de WiFi. De meeste maanden zijn er geen problemen maar soms loopt de data binnen een half uur weg en dat vind ik toch vrij uitzonderlijk.  

 

Hoi @Vivianne81 

Gelukkig en ook fijn om te horen, dat er in de meeste maanden geen problemen zijn met opeens hoog datagebruik.

Ik weet daarom vrijwel zeker, dat op het moment dat je binnen een half uur veel data verbruikt, dat je een (grote) software update binnen krijgt voor het besturingssysteem van jouw smartphone (dit komt vanuit de fabrikant, bijvoorbeeld Samsung).
Dit zijn vaak updates waar veel dataverbruik bij komt kijken, maar wat dus niet direct uitzonderlijk vreemd of raar is.

Je hebt waarschijnlijk de optie om automatisch updates te installeren op je smartphone aan staan, waardoor je smartphone het gelijk gaat downloaden en installeren zodra de update beschikbaar wordt gesteld, dit kan ook gelden voor de geïnstalleerde apps.

Mijn advies is daarom nog steeds, om het automatisch updaten uit te zetten in het menu van je smartphone, om dit soort (nare) verassingen te voorkomen.
Je krijgt dan vanzelf een melding van je smartphone, wanneer er een (belangrijke) software update klaar staat, die je dan vervolgens via een WiFi verbindingen kunt binnen halen.
In de Google play store kun je dit ook uitzetten voor het automatisch updaten van de geïnstalleerde apps.

Nog een goede tip: Zet “dataverbruik via het mobiele netwerk” helemaal uit in het menu, als je thuis of op kantoor op WiFi zit te werken, hiermee voorkom je dat je smartphone toch het mobiele netwerk kiest/gaat gebruiken als het WiFi signaal tijdelijk weg valt of zwak is.
Bij het tijdelijk wegvallen van het WiFi signaal of bij een zwak signaal, zal je smartphone automatisch kiezen voor het mobiele netwerk, waar hij dan ook vaak op blijft hangen (zonder dat je het merkt of ziet), en dus gebruik gaat maken van je 12 GB bundel.
Het laatste gebeurd vaak als het signaal van het mobiele netwerk van KPN (4G of 5G) sterker is dan het WiFi signaal op de plek waar je jouw smartphone gebruikt of neer legt.


@Vivianne81 om wat voor telefoon gaat het. Bij een iPhone en Android mobiel heb je WIFI assistentie. Dit houdt in dat wanneer je een slechte WIFI verbinding hebt op je mobiel dat je mobiel automatisch overschakelt naar data vanaf je mobiele dataverbinding. Kan je eens controleren of dit bij je aan of uit staat op je mobiel. 
 

Uitleg waar je kan vinden op je telefoon. 


Bedankt voor alle tips, blijft wel bijzonder dat ik dit allemaal pas sinds een half jaar heb (en in de tussentijd niets aan de instellingen gewijzigd heb).


Hoi @Vivianne81 en welkom op het forum! 

Hierboven is al heel veel goede informatie gegeven. Je data verbruik is inzichtelijk, maar niet waarvoor de data wordt gebruikt. In de meeste gevallen houdt je telefoon dit zelf bij. Je geeft aan dat het meestal goed gaat, maar dat het soms in een half uur opeens verdwijnt. Mocht het weer voorkomen, kijk dan eens of je telefoon aangeeft waarvoor de data is gebruikt. Als dit een bepaalde app is, een back-up of een update dan kan je hopelijk met die informatie voorkomen dat het weer voorkomt. 

Je geeft aan dat je je abonnement hebt gewijzigd naar onbeperkt. Is het inmiddels duidelijk wanneer dit ingaat? Anders kan ik dit voor je opzoeken. Wil je hiervoor je profiel invullen en een berichtje achterlaten in dit topic? 


Hoi Liesbeth, nee ik wacht nog steeds op een telefoontje vanuit KPN, bij het verlengen van mijn contract is beloofd dat dit per de volgende maand in zou gaan. Helaas is dit niet het geval en kan de medewerker die ik gesproken heb er niets aan veranderen. Ik heb alles al geprobeerd om uit te zoeken waarom de data ineens ‘weg lekt’, maar helaas kom ik niet tot een passende oplossing. 


Als je je profiel wil invullen en hier weer een berichtje wil plaatsen dan kan ik met je meekijken naar je abonnement. Ik hoor graag weer van je! 

Doordat ik niet kan inzien waarvoor de data wordt gebruikt, kan ik je hierin helaas adviseren om vooral de instellingen van je telefoon na te gaan en van de verschillende applicaties. 


Hoi Liesbeth,

het profiel is ingevuld. 


Dankjewel! 

Je nieuwe abonnement gaat in als je huidige contract is afgelopen, deze loopt nog tot 11 januari en dan start je nieuwe abonnement. Deze datum kan ik helaas niet naar voren halen. 


Jammer want dat is me wel beloofd bij de verlenging. Anders had ik zeker niet verlengd en wetende dat jullie probleem niet op kunnen lossen een andere provider gaan zoeken. Vind het zeer teleurstellend dat me dus onder valse voorwendselen een nieuw contract aangesmeerd is. Alle gesprekken worden opgenomen zeggen jullie, dus moet toch niet zo moeilijk zijn om na te gaan. Daarbij komt dat de betreffende persoon al een week niets van zich laat horen, terwijl mij beloofd is dat zij mij terug zou bellen…

 


Een verlenging van het abonnement gaat altijd in als je contract zelf is afgelopen, de verlenging kan je tot 4 maanden voor deze datum doorgeven. Het is super vervelend dat dit niet direct bekend was, we delen de startdatum van je nieuwe abonnement ook op het contract welke is verzonden na de verlenging. Ik zie helaas geen terugbelafspraak terug of een notitie dat je hierover wordt gebeld. 

Wat je nog kan proberen is kijken of het nieuwe contract nog terug te draaien is en je in plaats daarvan een wijziging van de bundel kan doen. Je kan hiervoor het beste telefonisch contact opnemen


Hoi Liesbeth, afgelopen vrijdag is mij beloofd dat ik teruggebeld zou worden. Maar als je het abonnement terug zou kunnen draaien zou ik dat heel fijn vinden. Je mag me altijd bellen. Ik hoop dat dit alsnog naar behoren opgelost kan worden.  


Je kan het beste even navragen bij onze afdeling annuleringen of het nog terug te draaien is en of er in plaats daarvan een wijziging van de bundel mogelijk is. Zij kunnen dan de mogelijkheden met je bekijken.

Ze zijn morgen weer bereikbaar op ons gratis nummer 0800 0402.