Skip to main content
Antwoord

Mijn man en ik kunnen elkaar niet bellen

• November 3, 2025
  • 7 reacties
  • 126 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een gek probleem. Als ik met mijn smartphone, met een kpn abonnement naar een OKtelefoon, met een kpn prepaidkaart, van mijn man bel dan gaat de telefoon over dan hoort hij mij wel, maar ik hoor niets. Andersom precies hetzelfde. Bij alle andere contacten gaat het wel goed, zowel bij man man als bij mij. 

Beste antwoord door PeterG

Werkt die OK al wel via het 4G netwerk? Gezien de prijzen die ik tegen kom is het nog een klassieke 2G GSM.

Ik denk dat het mis gaat tussen de 2 netwerken. En met name op het 4G/5G netwerk. Jammer genoeg kun je op een iPhone niet instellen om, voorlopig, via het 2G netwerk te bellen. Dan zal het ongetwijfeld wel werken. 

Ik kom dit probleem weinig tegen, maar opvallend vaak tussen huisgenoten. Of vader/kleinzonen die hun vader/opa ineens niet meer kunnen bellen v.v. Vaste telefoon in geval van opa. Ze hadden allemaal een OPPO telefoon. Deden ze hun simkaart in een andere telefoon (merk) werkte het ineens wel.

Maar een ander toestel 'doet' het 'm ook weer niet altijd. Weet ik uit ervaring. 

Zowel jouw simkaart als die van je man zou je eens in een ander toestel kunnen proberen. En dan bellen.…

BTW het 2G GSM netwerk gaat er in 2027 definitief uit.

7 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 5, 2025

Goedemiddag ​@Jeanbrakkee , welkom hier op de KPN Community en bedankt voor jouw bericht :)
Dat is inderdaad een heel merkwaardig probleem dus goed om daar via deze weg melding van te maken! Heeft dit in het verleden wel gewoon goed gewerkt? Controleer  voor de zekerheid eens of jullie elkaars nummer per ongeluk geblokkeerd hebben op de telefoons. Dit kan soms leiden tot rare belproblemen, ook al gaat de telefoon wel over. Daarnaast ondersteunen sommige (oudere) toestellen geen bellen via 4G (VoLTE).  Als één toestel wel en de ander niet via VoLTE belt, kan dat resulteren in eenrichtingsgeluid.

Probeer daarom eens op beide telefoons VoLTE uit te schakelen (indien mogelijk) en kijk of het probleem blijft bestaan. Links - of rechtsom moet dit probleem te verhelpen zijn en ik zie jullie bevindingen dan ook graag tegemoet. Voor directe ondersteuning kun je trouwens ook een belafspraak inplannen met onze Helpdesk. Voordeel is dat mijn collega's van de Helpdesk ook meteen jullie gegevens erbij kan pakken zodat bepaalde instellingen aan onze kant ook meteen kunnen worden nagekeken!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 5, 2025

Dank je wel voor je antwoord. Ik denk dat het probleem is ontstaan doordat ik sinds een paar weken een nieuwe iPhone 16e hebt. Ik heb gekeken bij gesprekken en data en die staat op 5g automatisch. Daarnaast staat er 5g en 4 g. Deze beide opties hebben ik ook geprobeerd, maar dat gaf het zelfde resultaat. Volte staat er niet bij.
mijn man heeft een echte bejaardentelefoon, die  kan alleen  maar bellen. Bij de netwerk instellingen staat alleen maar automatisch of handmatig. Ook dat heb ik uitgeprobeerd, maar ook hetzelfde resultaat. 
Het vreemde is dat met allebei de telefoons andere contacten wel te bellen of te ontvangen zijn. 
vriendelijke groeten,

Ik heb trouwens de helpdesk ook gebeld en die heeft een en ander nagekeken, kwam er een twee drie niet uit en zou nog terugbellen. Maar nog niets gehoord.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Werkt die OK al wel via het 4G netwerk? Gezien de prijzen die ik tegen kom is het nog een klassieke 2G GSM.

Ik denk dat het mis gaat tussen de 2 netwerken. En met name op het 4G/5G netwerk. Jammer genoeg kun je op een iPhone niet instellen om, voorlopig, via het 2G netwerk te bellen. Dan zal het ongetwijfeld wel werken. 

Ik kom dit probleem weinig tegen, maar opvallend vaak tussen huisgenoten. Of vader/kleinzonen die hun vader/opa ineens niet meer kunnen bellen v.v. Vaste telefoon in geval van opa. Ze hadden allemaal een OPPO telefoon. Deden ze hun simkaart in een andere telefoon (merk) werkte het ineens wel.

Maar een ander toestel 'doet' het 'm ook weer niet altijd. Weet ik uit ervaring. 

Zowel jouw simkaart als die van je man zou je eens in een ander toestel kunnen proberen. En dan bellen.…

BTW het 2G GSM netwerk gaat er in 2027 definitief uit.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 6, 2025

Goedemorgen ​@Jeanbrakkee en bedankt voor je duidelijke terugkoppeling :)

Goed dat je hier ook contact over hebt opgenomen met onze Helpdesk al is het jammer dat dit niet meteen tot een oplossing heeft geleid. Als je hier nog over wordt teruggebeld, betekent dit in principe dat er een ticket voor is aangemaakt en ben sowieso benieuwd wat daar precies uit gaat komen.

Wat ​@PeterG hierboven aangeeft zou ook heel goed de oorzaak kunnen zijn. Hebben jullie de mogelijkheid om de simkaart van je man eens in en andere telefoon te testen? Daarmee zou je heel snel de nodige zaken uit kunnen sluiten. Maar ik vermoed eigenlijk ook dat het ergens fout gaat tussen de 2 netwerken (2G en 4G/5G). In ieder geval zie ik jullie bevindingen graag weer tegemoet!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 13, 2025

Het duurde even, maar ik heb inmiddels de telefoonkaart in een andere telefoon gezet en dat was inderdaad de oplossing.

met dank dus🤗

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 13, 2025

Ik neem aan dat die van je man nu in een andere telefoon zit ​@Jeanbrakkee ?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 14, 2025

Ja, idd.

groet Jeannette