Dit is helaas ook een regelmatig gestelde vraag hier.
Een greep uit het archief :
C.Kroes schreef:
Ik vraag mij af of de bron van dit alles kan worden getraceerd als ik de nummers van degenen die mij bellen doorgeef aan KPN, KPN in de oproepen (c.q. de belrecords) naar dit nummer kunnen zien wat het werkelijke mobiele nummer is waarmee wordt gebeld.
Nee dat kan helaas niet. Er wordt een speciale techniek gebruikt. Om dat wel te kunnen is er meer nodig, politiewerk, recherche.
Bron met info.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Spoofing
Dit is inderdaad spoofing, @C.Kroes, de spammers doen het voorkomen alsof er vanaf jouw nummer gebeld wordt om betrouwbaarder over te komen. Goed dat je hier vragen over stelt. Maar helaas is hier niets aan te doen behalve afwachten
We hebben dit kennisbank artikel met aanvullende info over verschillende vormen van overlast en wat er eventueel aan gedaan kan worden:
Ik heb al zeker een jaar last van spoofing. KPN gaf aan dat het na 3 maanden wel vanzelf zou ophouden. Nou, niet dus. Het is af en toe een paar weken rustig en dan begint het weer. Momenteel krijg ik vrijwel dagelijks een telefoontje van een bedrijf of een particulier die zegt een gemiste oproep te hebben van mijn nummer. En in één geval had iemand ook een voicemailgericht over een gemiste betaling.
Bloedirritant, zeker als je op belangrijke telefoontjes zit te wachten. Enige ‘oplossing’ die KPN biedt is het nemen van een nieuwe telefoonnummer. Maar dat weiger ik, ik heb dit nummer al 23 jaar en ben niet van plan het te veranderen.
Is de techniek nou echt nog niet zover dat te achterhalen is wat de echte nummers zijn die zich verstoppen achter mijn nummer?
Ontzettend vervelend dat dit bij jou zo lang doorgaat @Kleiakker Wij zijn helaas echt niet bij machte om hier een stokje voor te steken en ook is de techniek nog niet zo ver dat achterhaald kan worden wié jouw nummer gebruikt. Enige dat we kunnen doen is met je mee hopen dat het nu toch snel zal stoppen.
Waarom bellen mensen toch onbekende nummers (terug) die niet in hun contactenlijst staan???
Van mij zul je geen last hebben.
Heb ik een onbekend nummer (dus wel nummer, maar niet in mijn contacten) dan bel ik nooit terug. Mijn idee is: als het belangrijk is bellen ze nog wel een keer.
Bellen onbekende nummers mij dan laat ik ze zeker 15 seconden overgaan. Als ze dat halen is het vaak geen spammer. Een spammer/phishing beller met 'vals’ nummer gebruikt een belcomputer voor zo'n 1000 belletjes tegelijk per medewerker. Dus één van die 1000 neemt dan eerder op dan ik. Nummer blokkeer ik gelijk.