Skip to main content

Goedendag,

Ik heb mijn van kpn vandaan, echter zit ik met het probleem dat mijn telefoon gesimlocked is. Ik lees wel meerdere artikels dat KPN dat al jaren niet meer doet, maar helaas is het bij mij wel het geval. 
 

Helaas is mijn telefoon simlockt dus ik kan geen andere simkaart gebruiken dan van KPN zelf. Ik zit momenteel in het buitenland en zit dus met dit probleem. 
 

Ik had een abonnement afgesloten voor dit toestel, maar die is al een halfjaar lang al afbetaald. Ik had midden in de abonnement wel mijn telefoon gewisseld via de verzekering van KPN omdat de eerste toestel beschadigd was. Zou het misschien daaraan liggen? 
 

Is hier een oplossing voor om de telefoon toch sim unlocked te krijgen sinds ik nu in het buitenland zit en het toestel allang afbetaald is. 
 

ik ben al langs geweest bij lokale telefoon winkels. 
Heb een IPhone 11. 
 

alvast bedankt!

Ik vraag me af of het wel een simlock is. Dat doet KPN al heel lang niet meer.

Is het geen regio lock? Daarmee beperken de fabrikanten de regio's waarbinnen hun toestellen gebruikt kunnen worden. Welke regio bevind je je?

Oh, wacht even. Ik lees nu iets over een vervanging door de verzekering. Daarover heb ik eerder dit verschijnsel voorbij zien komen. Toen was er ook iets met een simlock dacht ik...


Ik bevind me in regio zuid-Amerika op het moment Suriname. Geen van de winkels doet het hier zo ver ik weet.

ja het is een vervangend toestel ivm met schade van andere telefoon die ik dan omgewisseld heb via verzekering van kpn. 
 

ik heb er zelf eerder niet opgelet, tot nu dan wanneer ik het nodig heb. 
Hopelijk kan KPN mij hiermee helpen.. of iemand die het al eerder heeft meegemaakt

 

 


Ik heb daar ook niet direct een antwoord of oplossing voor vrees ik. Het kan inderdaad een regiolock zijn in plaats van een simlock. Geeft het toestel iets van een melding terug? Een foutcode of iets dergelijks?


Ik bevind me in regio zuid-Amerika op het moment Suriname. Geen van de winkels doet het hier zo ver ik weet.

Ah, dat is de regio blokkering van Apple zelf. Deze mag en wordt alleen in een APPLE STORE eventueel verwijderd. Met een in Europa gekochte iPhone kunnen alleen Europese simkaarten (providers) gebruikt worden. Sims uit de andere regio's werken niet.

Overigens kan een dáár gekochte Apple weer niet met Europese providers werken.

Misschien kan je daar voor een Surinaamse simkaart een telefoon huren tijdens je vakantie? Of als daar een Apple Store is de regio code eraf laten halen.

Of toch 'gewoon’ met je kpn simkaart gebruiken. Wel hoge kosten buiten wifi daar. 

De kpn bel/sms/data bundels voor Suriname.

Bron: http://kpn.com/buitenland .

Tja, Apple hè. Je hebt op het iOS platform ook al geen merkkeuze en dit ook nog.


Sorry, maar dat Apple dat erop zet is een klinkklaar broodje aap. Als je bewijs van het tegendeel ziet dan hoor ik dat graag. 
Er zijn alleen regio en sim locks die door de provider worden ingezet, meestal omdat die zijn aangeschaft in combi met een abbo.
Die moeten na verloop van tijd echter wel vrijvallen.

 

“Tja, Apple hè. Je hebt op het iOS platform ook al geen merkkeuze en dit ook nog.”

@PeterG Jammer van deze ongefundeerde zure appel opmerking. Het gesloten IOS heeft veel voordelen (jaja ook voor de kas van Apple), laat ons lekker bij apple zitten.


Er zijn alleen regio en sim locks die door de provider worden ingezet, meestal omdat die zijn aangeschaft in combi met een abbo.

Nonsens. Dit mag al meer dan 10 jaar niet meer. En waarom zou een provider dan alleen op appels een lock zetten waarbij wel andere europese providers mogelijk zijn. Heb je de wikipedia link wel gelezen?

Er is ook helemaal geen koppelverkoop meer met abonnementen en telefoons. Enige is dat een lening alleen kan icm een een nieuw abonnement.


He, we spreken hier over internationaal. Als ik een AT&T in USA koop zit daar een simlock op. De wereld is niet alleen nederland.


Ik heb het niet over Amerika. Wat daar wettelijk wel of niet mag qua PROVIDER-lock weet ik niet.

In Nederland mag een PROVIDER lock NIET.

We hebben het hier over de wereld regio code van Apple zelf. Helaas.

Als ik een AT&T in USA koop zit daar een simlock op. De wereld is niet alleen nederland.

Als dat dus een iPhone is is die in Europa dus niet bruikbaar op een Europese provider.


Ga maar eens een abbo bij t-mobile nemen, dan heb je voor de tijd van het abbo echt nog wel een simlock.

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/klacht-over-telecomaanbieder/wat-is-simlock#:~:text=Is%20een%20simlock%20toegestaan%3F,die%20niet%20zomaar%20mag%20verwijderen.

Die 10 jaar is niet correct. het mag nog gewoon.

De discussie ging overigens over of apple een regio lock inzet en dat is flauwekul.


**slaakt diepe zucht** 

Je zit er echt helemaal naast. Je Apple liefde gaat gepaard met zeer onjuiste informatie.

Helaas staat er geen datum bij dat bericht maar is echt STOK OUD. Het mag wettelijk al zeker 10 jaar niet meer. KPN doet het al 15 jaar niet meer.

De discussie ging overigens over of apple een regio lock inzet en dat is flauwekul.

Als je Apple wilt verdedigen doe dat dan met de juiste informatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europe,_Middle_East_%26_Africa

En hou nou op met de vraagsteller in verwarring te brengen. Die zal gewoon naar een Apple Store moeten en nergens anders.

** er is op zich niks mis met Apple. Alleen jammer van de EMEA code en van andere afschermingen als gesloten platform.
Op zich zou ik dat zeer stabiele platform willen gebruiken. Alleen niet met een Apple. Die zijn me namelijk ook te ingewikkeld.


@PeterG

Ik denk dat ik recente links en de bewijzen heb aangedragen. Het is even aan jou om de bewijzen te leveren dat simlock bij abbonementstelefoons niet mag en de verwarring hier op te heffen denk ik.

Die wikipedia pagina over economische regioindeling EMEA? wat helpt die? die gaat helemaal niet over simlocks.

de simlock wikipedia staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Simlock


Er wordt al jaren geen gesimlocked toestel meer bij kpn verkocht. Ook bij andere providers overigens niet.

Antwoord daar goedgekeurd door kpn moderator. Topic is van 16 september 2020.

 

Antwoord door de toch goed geïnformeerde wjb.

 

Apple past EMEA toe ivm verschillende prijzen over de aarde. 

De vraagsteller hier kan dus bij een Apple Store die blokkering er gewoon af laten halen. Zullen ze niet weigeren.


Ik ben het uiteraard met je eens dat KPN ervan afgestapt is. Laat daar geen discussie over zijn. 

Ik bestrijd echter dat simlock niet meer mag (t-mobile bijvoorbeeld heeft het nog wel).

Zie ook uitspraak uit 2017 van de EU dat het SIMlock gewoon toegestaan is.

 https://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2014_2019/plmrep/COMMITTEES/PETI/CM/2016/07-13/1092166NL.pdf

 

Verder is het herenakoord dat een simlock er na een jaar afgehaald moet worden voor een maximaal kostendekkende prijs.

 

Ik bestrijd ook de apple EMEA blokkade. Ik kan (dit jaar nog) gewoon een SIM in USA kopen en die doet het. Een apple regio-blokkade: graag bewijs. 

Je moet niet de softwarebeperkingen van verschillende landen verwarren met een blokkade. Er zijn (maar dat geldt voor alle telefoonbedrijven), landspecifieke beperkingen op contents op garantiepersiodes en soms facebook, facetime of wat dan ook. Verder zijn er beperkingen omdat niet elk land dezelfde GSM frequenties etc aanbieden. Ik weet niet ( en kan het ook niet googlen) dat er een regionale beperking op de apparaten zit. Tijdens mijn internationale werk ook nog nooit gezien of gehoord.

 

@PeterG  Het zou je sieren als je de opmerkingen zoals “ je zit er helemaal naast, stokoude informatie, en het in verwarring brengen van de poster”, recht zou zetten.


All Apple iOS devices have a model number which looks something like this: MC605LL/A. The MC605 is an iPhone 4, black, 32GB. You can find these numbers on the Models page. The two letters behind it, LL in this case, specify the region code.

Bron: Google (heb open vraag gebruikt in mijn optiek)

In sommige gevallen gebruikt Apple helaas nog de EMEA lock. Alle toestellen ( iPhone 12 type) die ze aan kpn geleverd hebben ter vervanging van de defecte iPhone 11, die het niet meer deed op kpn. hebben helaas EMEA. En werken dus alleen met een simkaart van een Europese, Midden Oosten of Afrikaanse provider. Niet met een Aziatische.

Bij los gekochte Apple, bijvoorbeeld in de Apple Store of dat bedrijf in Rotterdam, hebben inderdaad géén regio lock.

Het toestel van @Alano dus helaas wel en dat kan ie er in een Apple Store zonder meer af laten halen. Providers zetten er geen simlock meer op. KPN al zo'n 15 jaar niet meer.


Voor zover ik kan beoordelen stel je regiocode/landcode op een lijn met een lock. 

Dat is onjuist.

Die regio en land hebben te maken met bepaalde zaken, die Apple om bijvoorbeeld religieuze of andere landspecifieke zaken niet mag laten zien. Bijvooorbeeld in de app store. 

Datzelfde geldt voor Samsung en alle andere telefoonaanbieders. Dat is geen lock op de SIM, maar een verplichting vanuit de overheden tot beperken (of uitbreiden) van bepaalde functionaliteit.

Verder kun je region en lang gewoon aanpassen de de app store, dat is de app waarin je aankopen doet op apple. Je hoeft daar echt niet voor naar de apple winkel.

 

Ik zou graag het bewijs zien voor die geruilde iphone 12 en 11 die van een geografische lock voorzien zouden zijn door kpn?

 

Ik heb alleen deze gevonden:

https://discussions.apple.com/thread/7749538

Lijkt mij een issue van een onjuist geresette imei tijdens het refurbish proces, en geen opzettelijke lock vanuit apple of de provider.

 

Er is wel iets:

https://www.imeiunlocksim.com/unlock-phone/unlock-emea-iphone/

Het komt voor als er grote klanten veel iphones kopen tegen lage prijs, daar tegenover staat dat deze niet wereldwijd verhandeld worden en die regio lock erop gezet wordt. Dit zijn dan inderdaad telefoons die op abbo gaan, en later simlock vrij gemaakt worden.

Het lijkt me dan toch dat KPN als leverancier dat zou moeten oplossen, het is dan feitelijk een beperking die je de klant oplegt.


Het lijkt me dan toch dat KPN als leverancier dat zou moeten oplossen, het is dan feitelijk een beperking die je de klant oplegt.

Het is echter geen beperking die kpn heeft opgelegt of oplegt.

EAZ1964 schrijft: Ik ben het uiteraard met je eens dat KPN ervan afgestapt is. Laat daar geen discussie over zijn. 

We zijn het erover eens dat kpn geen simlock toepast derhalve zal vraagsteller gewoon even een Apple store binnen moeten lopen. Want lokale(re) telefoonwinkels doen het niet zoals TS al aangeeft.

Er zijn de afgelopen maanden nog enkele topics van klanten die een ruiltoestel hadden en in Indonesië een simkaart wilden gebruiken. Zelfde beperking. Dat ‘bewijs’ ga ik echter niet opzoeken. Zonde van mijn tijd.


Hallo @EAZ1964 en @PeterG ik heb zojuist even de verpakking van mijn Motorola g5G  er bij gepakt en daar staan 33 landen op waar ik de Motorola kan gebruiken, dus niet wereldwijd.