Skip to main content

HULP NODIG!! Ik probeer gisteren mijn abonnement te verlengen en mijn rijbewijs nummer wordt niet geaccepteerd. Wat is de reden hiervoor? Ik heb dan mijn Zwitserse paspoort doorgegeven maar de sales vrouw kon dit ook niet accepteren omdat de Zwitserse paspoort niet onder de EU valt en dan wordt er voor een verblijfsvergunning gevraagd terwijl dat niet nodig is voor de Zwitserse nationaliteit omdat Zwitserland onder de EEA (European Economic Area) valt. Ik weet dit omdat ik hier al 22 jaar woon en ik kan hier verblijven zonder vergunning. Ik ben ook trouwens al 10+ klant bij KPN en heb een sim only abonnement. Ik begrijp niet goed wat ik nu moet doen? Hoe kan ik mijn huidige abonnement verlengen met een nieuwe? Moet ik echt overstappen naar een andere provider?

HULP NODIG!! Ik probeer gisteren mijn abonnement te verlengen en mijn rijbewijs nummer wordt niet geaccepteerd. Wat is de reden hiervoor? Ik heb dan mijn Zwitserse paspoort doorgegeven maar de sales vrouw kon dit ook niet accepteren omdat de Zwitserse paspoort niet onder de EU valt en dan wordt er voor een verblijfsvergunning gevraagd terwijl dat niet nodig is voor de Zwitserse nationaliteit omdat Zwitserland onder de EEA (European Economic Area) valt. Ik weet dit omdat ik hier al 22 jaar woon en ik kan hier verblijven zonder vergunning. Ik ben ook trouwens al 10+ klant bij KPN en heb een sim only abonnement. Ik begrijp niet goed wat ik nu moet doen? Hoe kan ik mijn huidige abonnement verlengen met een nieuwe? Moet ik echt overstappen naar een andere provider?

 

Admin: samengevoegd met je eigen topic. Graag voor het overzicht je vraag niet in meerdere topics plaatsen met het oog op het overzicht. Zie ook onze huisregels.


Heb je een RDW rijbewijs met code 70 of 71? Die zijn niet bruikbaar als identificatie bewijs.

Met een niet-Nederlands ID kun je verder uitsluitend in de kpn winkels je eerste abonnement afsluiten. Niet online.

Maar ook een Zwitsers paspoort is inderdaad een probleem, want geen Europese Unie inderdaad. Zelfs geen EER (Europese Economische Ruimte).


Effe een aantal (misschien stomme) vragen:

* Je zegt dat je al meer dan 10 jaar klant bent bij KPN. Is het nu de eerste keer dat je het abonnement probeerd te verlengen? Als niet: hoe is dat eerder gelukt, wat heb je toen ter identificatie gebruikt?

* Je hebt wel een Nederlandse rijbewijs? En die is ook nog geldig? (Ja, ik weet, stomme vraag. Maar je zult niet de eerste zijn die het verlengen vergeten is.)


Hoi @Planzer . Even overleg gehad op de achtergrond met het team.

Je kunt het beste naar een kpn winkel met het paspoort en BRP (niet ouder dan 3 jaar). Dan zou je probleemloos moeten kunnen verlengen.


Hoi @PeterG mijn rijbewijs code begint met 55, ik zie nergens 70 or 71? Ik heb nu trouwens al een sim only abonnement met KPN en over de jaren heen abonnementen met mobiel (verspreid betalen) gehad. Kan ik dan nog naar de KPN winkel omdat dit niet mijn eerste abonnement is?

 

 


Kan ik dan nog naar de KPN winkel omdat dit niet mijn eerste abonnement is?

Ik verleng altijd in de winkel. In dit geval de lokale Optie #1 winkel, want dat zijn bekenden van me.

Verlengen in een winkel moet zonder meer kunnen met je Zwitserse paspoort en een geldig BRP bewijs.


@Joris62 mijn rijbewijs is tot 2025 geldig en ik heb eerder zeker abonnementen verlengd en geen probelmen gehad. Ik denk dat iets in het proces/systemen veranderd is waardoor mijn rijbewijs niet erkent wordt. Ook heeft KPN de Zwitzerse passport niet onder EU staan waardoor een verblijfsvergunning gevraagd wordt maar geen Zwitser heeft dit omdat het niet nodig is omdar wij onder de EEA regels vallen.  EEA: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/immigratie-naar-nederland/vrij-verkeer-en-verblijf-personen-binnen-eu-eer-en-zwitserland#:~:text=Hebben%20personen%20een%20nationaliteit%20van,werken%20zonder%20visum%20of%20verblijfsvergunning.


Ik ga naar de winkel morgen! fingers crossed :-)


Gelukkig blijft het huidige abonnement “tot in oneindigheid” doorlopen.


Hoi @PeterG mijn rijbewijs code begint met 55, ik zie nergens 70 or 71? Ik heb nu trouwens al een sim only abonnement met KPN en over de jaren heen abonnementen met mobiel (verspreid betalen) gehad. Kan ik dan nog naar de KPN winkel omdat dit niet mijn eerste abonnement is?

 

 

Die code, die Peter bedoeld, staat ergens in de kolommen aan de rechter kant op de achterkant van het rijbewijs, zie hieronder een voorbeeld. Hier zie je bijvoorbeeld codes 30, 20, 95 enz.. Dus tussen al deze codes staat dan eentje met 70. en erachter die oude rijbewijsnummer uit Zwitserland met een CH erbij. Maar, die staat er uiteraard alleen maar als je ooit een Zwitserlands rijbewijs geruild hebt tegen een Nederlandse. Als je die rijbewijs pas in NL gehaald hebt dan zou er ook geen code 70 erop staan.

Maar goed, ik hoop maar (en ga er ook maar vanuit) dat het morgen in de winkel gaat lukken! Laat maar weten wat de uitkomst is.

 

 


Hi @Planzer, welkom op het forum. 

Een erg goede vraag. Peter legt dit goed uit. In de winkel hoor je zonder problemen te kunnen verlengen, neem dan wel je paspoort of ID-kaart mee.  


Hi @Alex_P ik ging naar de KPN winkel en ze kunnen mij daar ook niet helpen omdat hetzelfde systeem wordt gebruikt. KPN moet dus een nieuwe policy/beleid of workflow creereren wat betreft een nieuwe abonnenment of verlenging met toestel van een bestaande abonnenment voor Zwitzerse burgers die hier in NL wonen. Ik heb besloten om een mobiel ergens anders te kopen en mijn sim only abonnenment te houden. Ik was geadviseerd om een officele klacht in te dienen bij KPN klantendienst. 


Wat gek dit. Voor de duidelijkheid: jij hebt een ZItsers paspoort meegenomen dat nog geldig is? Of was dit met je rijbewijs?