Skip to main content
Beantwoord

Mobiel internet in Noorwegen en Schotland op KPN bundel: hoe voorkom ik onverwachte kosten?

• August 5, 2025
  • 8 reacties
  • 155 keer bekeken

Ik maak binnenkort een zeecruise naar Noorwegen en Schotland. Gedurende de zeevaart zet ik mijn telefoon in de vliegtuigstand, zodat ik geen verbinding kan maken met het maritieme netwerk. In de havens aan wal wil ik dan mijn abonnement weer gebruiken. Ik heb begrepen dat je in Noorwegen en Schotland het KPN abonnement zonder extra kosten kunt gebruiken, dus dit gaat van je bundel af, net zoals thuis. Wie kan me vertellen met welk netwerk in Noorwegen en Schotland KPN verbinding maakt, zodat ik kan controleren of ik op het juiste netwerk zit. En niet onverhoopt toch op een vreemd of duur netwerk.

Beste antwoord door Edu2020

Om onverwachte roaming kosten te voorkomen van €60,50 buiten de EU of maritieme netwerken moet je een sms sturen: bescherming aan naar 1266. Dan hoef je jouw telefoon zelfs niet op vliegtuigstand te zetten en wordt je ook niet verbonden met andere betaalde netwerken. Die SMS kun je nu al direct versturen. Na een paar minuten krijg je een SMS terug ter bevestiging.

Noorwegen en Schotland zitten weliswaar niet in de EU maar vallen gelukkig wel binnen de EU bundel: Noorwegen als EER land en Schotland als Brexit land.

8 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Antwoord
  • August 5, 2025

Om onverwachte roaming kosten te voorkomen van €60,50 buiten de EU of maritieme netwerken moet je een sms sturen: bescherming aan naar 1266. Dan hoef je jouw telefoon zelfs niet op vliegtuigstand te zetten en wordt je ook niet verbonden met andere betaalde netwerken. Die SMS kun je nu al direct versturen. Na een paar minuten krijg je een SMS terug ter bevestiging.

Noorwegen en Schotland zitten weliswaar niet in de EU maar vallen gelukkig wel binnen de EU bundel: Noorwegen als EER land en Schotland als Brexit land.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2025

Nou. Op een veerboot is vliegtuigstand toch wel aan te bevelen. Bescherming aan blokkeert alleen data. Maar niet bellen of sms (ontvangen) via het maritieme netwerk. En ook dat is schreeuwend duur.

Forum|alt.badge.img+7
  • August 5, 2025

Nou. Op een veerboot is vliegtuigstand toch wel aan te bevelen. Bescherming aan blokkeert alleen data.aar niet bellen of sms (ontvangen) via het maritieme netwerk. En ook dat is schreeuwend duur.

@PeterG, Heb even gegoogled en krijg het volgende resultaat:

Ja, de beschermingsdienst van KPN, die voorkomt dat je onverwachte kosten maakt buiten je bundel voor mobiel internet, geldt ook voor bellen en sms'en buiten de EU. Je kunt deze bescherming activeren door een sms te sturen met de tekst "BESCHERMING AAN" naar 1266. 

Hoe het werkt: 

• Activeren:

Stuur een sms met de tekst "BESCHERMING AAN" naar 1266. 

• Bescherming tegen onverwachte kosten:

Met deze dienst worden de kosten voor bellen, sms'en en internetten buiten de EU beperkt tot de kosten van je abonnement of een eventuele extra bundel. Je kunt dus niet verder gaan dan je bundel of afgesproken limiet, waardoor je niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Helaas kan ik geen details vinden bij KPN zelf. Daar blijven ze helaas nog steeds schimmig over doen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2025

Ik kan het me haast niet voorstellen ​@Edu2020 .

Er zijn voor buiten de EU voor heel veel landen alleen data bundels. Als Turkije, Marokko, Indonesië, en meer.

Dat zou betekenen dat je in die landen helemaal niet kunt bellen of gebeld worden. Of sms'en. 

Lastig om je hotel ter plaatse niet te kunnen bellen bijvoorbeeld. 

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Bedankt voor de antwoorden! Helaas ben ik er nog niet uit.

Er wordt toch gesteld dat je het beste de telefoon in vliegtuigstand kunt zetten, dan maak je gegarandeerd geen contact met welk mobiel netwerk dan ook. Maar aan wal: van welk netwerk in Noorwegen en Schotland kan je gebruik maken van het KPN abonnement? Weet iemand dat?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2025

Gewoon beide. Vliegtuigstand kun je vergeten om te gebruiken. Met "bescherming aan" ben je sowieso beschermd tegen data kosten zonder bundel. 

Kpn heeft meestal roaming overeenkomsten met alle netwerken. 

Vul hier Noorwegen in en onderaan zie je welke dat daar zijn. Een van de netwerken wordt automatisch gekozen. 

kpn.com/buitenland 

Forum|alt.badge.img+7
  • August 5, 2025

Dat gaat vanzelf. Vorig jaar zijn we in Noorwegen geweest en de telefoon maakt vanzelf verbinding met een netwerk. Dat viel allemaal binnen de EU bundel en dus geen extra kosten, ook niet met de boot van Hamburg naar Oslo en een bootverbinding naar de Lofoten.

Maar verzeker je ervan dat je de sms hebt verstuurd! Er zijn legio voorbeelden van mensen die onnodige roamingkosten hebben betaald op een boot of nabij een niet EU land.

• Auteur
  • Topper
  • August 5, 2025

Super, bedankt allemaal!